برتری حضرت زهرا(سلام الله عليها) بر خلق جهان
دراينکه نخستيـن مقام افضليت را حضرت خاتم (ص) و بعد از ايشـان اميرالمؤمنين (ع) بر خلايق دارند دلايل بسيار است و بعد از ايشان اخبار بر افضليـت حضرت زهـرا (س) حکايت می کند که قابل تأويل هم نمی باشد چنانکه خود علامه مجلسی در بحار حديث آورده :
« روزی سلمان فارسی از حضرت رسول (ص) پرسيد
که افضل خلق خدا کيست ؟ چون حسنين حاضر بودند به ايشان اشاره نمودند و فرمودند مادر اين دو ، سلمان گفت :« بعد از مادرشان کيست ؟ فرمودند اين دو » و در کتاب عوالم العلوم حديثی آمده که رسول خدا (ص) فرمودند :
بهترين اين امت از بعد من علی بن ابيطالب (ع) و فاطمه (س) و حسن (ع) و حسين(ع) است هر کس غير اين را گويد پس بر او لعنت خدا باد » و نيز بنابه فرمايش ذات مقدس خدای تعالی :
« فقال عزَّ وَ جَلَّ هم اَهلُ بَيتِ النُّبُوَّةٍ وَ مَعدِنُ الرسالةِ هُم فاطِمَةُ وَ أبوُها وَ بَعْلُها وَ بَنوها»
« آنان خاندان نبوت اند و جاهای رسالت آنان فاطمه است و پدر او و شوهر او و فرزندان او » که در اين حديث ، چهار بار آن بانو ياد شده و هر يک از خمسۀ طيبه يکبار ياد شده اند.[1]
و دليل ديگر بر افضليت فاطمه بر همه اينکه وقتی پيغمبر (ص) بفرمايند فاطمه پاره تن من است و نور چشم من و ميوه دل من و روح من است و او حَوراء انسيه است و فاطمه روحی و نفسی و فؤادی و از اين سخنان بسيار است معلوم می شود رکن اعظم فاطمه(س) است . پس زمانيکه ملکه انبياء بر دو بزرگوار امام حسن (ص) و امام حسين (ص) افضليت داشته باشد بر زنان جهان ديگر افضليت خواهد داشت امام حسين (ع) در شب عاشورا به خواهرش زينب می گويد : « و اُمّی خَيرٌ مِنّی »،« مادرم از من بهتر است».
امام باقر (ع) می گويند : رسول خدا (ص) سلمان را برای پيامی به منزل فاطمه(س) فرستاد ، سلمان پشت در ايستاد و سلام کرد وبعد شنيد که فاطمه (س) مشغول خواندن قرآن است و آسياب دستی خود نيز می گردد و کسی نزد او نمی باشد ( به روايتی ديگر فاطمه زهرا (س) خوابيده بودند ) به سرعت برگشت و جريان را به حضرت رسول (ص) خبر داد حضرت تبسمی کردند و فرمودند : ای سلمان دخترم فاطمه (س) را خداوند قلب و اعضاء او
را سراسر سرشار از ايمان و عقيده نمود و خود را يکپارچه برای بندگی خدا فارغ نموده و خداوند فرشته ای را به نام « زو قابيل » فرستاده که آسياب را برای او می گرداند و هزينه دنيا و آخرت او را کفايت می کند . ( بحار الانوار ، ج 43، ص 46 )
از امام باقر (ع) روايت شده که فاطمه (س) برای حضرت علی (ع) تضمين کرد که اعمال داخل خانه مانند خمير درست کردن و نان پختن و جاروب کردن خانه را انجام دهد و حضرت علی(ع) نيز کارهای بيرون خانه مانند هيزم آوردن و تهيه مواد غذايی را انجام دهد . روزی امام علی (ع) به فاطمه (س) فرمودند : « آيا غذا در خانه هست ؟» فاطمه (س) فرمودند:« به حق آنکس که تو را بزرگ نموده سه روز است که غذا نـــداريم » حضرت علی (ع) با ناراحتی فرمودند : « چرا تا کنون چيزی نگفتی ؟» حضرت فاطمه (س) فرمودند : «رسول خدا (ص) مرا منع کردند که چيزی از شما بخواهم . پدرم به من سفارش کردند هيچ گاه از پسرعم خود چيزی مخواه اگر وی خود چيزی آورد قبول کن و الّا درخواست
نداشته باش .[2] »
و اين نمونه ای از اطاعت و بندگی و فرمانبرداری از فرامين الهی و دستورات رسول او بود .حضرت زهرا (س) از نظر همسر و مصاحب ، و از نظر اولاد صالح نيز ، فوق العاده است همسری چون اميرالمؤمنين (ع) دارد که بيش از سيصد آيه از قرآن شريف دربارۀ او نازل شده است . ( خطیب بغدادی در تاریخ خود ، ص 6 ، ص 221 )
شوهری که از تاريخ ، قطعی است که اسلام مرهون تلاشها و زحمات فراوان او است همسری که به اقرار خود اهل تسنن، عُمَر بيش از هفتاد مرتبه در مواقع مختلف گفتــه است : « لولا عَلیٌ لهَلک عُمَر » (سنن بیهقی ، ج 7 ، ص 442 ، ریاض النضره ، ج 2 ، ص 196 ) و فرزندانی چون حسن و حسين و زينب و ام الکلثوم ، دارد که اگر نبودند ، قطعاً اسلام نبود.
( مقتل خوارزمی ، ج 1 ، ص 14 ، ( لهوف ص 20 )
حضرت زهرا (س) از نظر فرزند ، ام الأئمه است ، سِرّمستودع است مادر عصاره عالم خلقت ، حضرت بقية الله (عج) است ، و اما از نظر فضائل انسانيت چه می توان گفت در حق کسيکه پيامبر گرامی (ص) مکرر درباره ايشان فرموده اند : «اِنَّ الله اِصطَفيکِ طَهَّرَکَ وَاصطَفيکِ عَلی نِساءِ العالَمين» « همانا خداوند تو را برگزيده و پاکيزه و معصوم گردانيده و
تو را بر همه زنان رجحان داده است .(امالی صدوق ، سوره کوثر )
اگر برای فضيلت حضرت زهرا (س) چيزی جز سوره کوثر نبود زهرا (س) را بس بود که بگويد نزد خداوند افضل و برتر از عالميانم . زهرا (س) از نظر ايمان راضيه و مرضيه است ،
« يا أيَّتها النَفُس المُطمَئِنّة إرجِعی إلی رَبِّکَ راضيَةً مَرضيَةًفادخُلی فی عِبادی و أدخُلی جَنَّتی » [3]
« ای نفس مطمئنه که به مقام شهود رسيده ای بيا به سوی پروردگارت ، خشنود شده و داخل در زمره بندگان من شو و داخل شو در بهشت من » [4]
همچنين لازم به ذکر است که القاب چهارده معصوم ، کنيه های آنها و اسماء آنان
بی سبب نيست همه آنها اسراری دارد و دليلی ندارد که فاطمه زهرا (س) « صديقه ،
زکيه ، طاهره ، محدثه … نباشد و به اين گونه لقبها اتّصاف داده شود . اگر جبرئيل نيايد و با او محادثه نکند محدثه نمی گويند و دليلی هم ندارد کسی محدثه باشد و ايمانش به درجه شهود نرسيده باشد، زهرا (س) از نظر علم دارای مصحف است کتابی که به خط اميرالمؤمنين (ع) و املای حضرت زهرا (س) می باشد .( اصول کافی ، ج1 ، بصائر الدرجات )
حضرت زهرا (س) از نظر زهد بی مثل و مانند است، شبی که حضرت زهرا (س) به خانه اميرالمؤمنين (ع) رفتند، اميرالمؤمنين (ع) فرش خانه شان را از شن تهيه کرد و حضرت رسول (ص) جهازيه ای که برای زهرا (س) تهيه فرمودند همه آنها شصــت و ســه درهم می شد که پيامبر اکرم (ص) چون جهازيه را ديدند از چشمان مبارک ايشان اشک جاری شد و فرمودند : « خداوندا اين جهازيه را که قالب آن از گل است مبارک گردان ». ( امالی شیخ طوسی / 5 ج1، ص 39 )
حضرت زهرا (س) زمانيکه به خانه شوهر می رفتند در بين راه پيراهن عروسی خود را به فقير می دهند و با همان پيراهن کهنه ای که داشتند به خانه اميرالمؤمنين (ع) رهسپــار می شوند .(صفوری شافعی ، نزهه المجالس ، ج 2 ، ص 226)
پيامبر گرامی (ص) صبح روز عروسی که به ديدن حضرت زهرا(س) آمدند هديه آوردند و هديه پيامبر گرامی اين بود : « عَلی فاطِمَةَ خِدْمَة ما دونِ البابِ و عَلی عَلیِّ خِدْمَة ما خلفَهُ » « کارهای داخل خانه برای فاطمه است و کارهای خارج از خانه برای علی »
حضرت زهرا (س) از اين هديه و تقسيم کار به قدری خشنود شــدند که فرمـــودند :
« جز خدا کسی نمیداند که ازاين تقسيم کار چقدر خشنودم » (قرب الاسناد ، منتهی الآمال ، ج 1 ) .
فاطمه زهرا (س) ثمره شجره نبوت و حاصل عمر حضرت رسالت و فرزند مقصود پدر و مادر می باشد و فاطمه زهرا (س) مخصوصاً دختری بودند که غرض اصلی و مقصد کلی رسول خدا (ص) از وی به وجود آمد و فاطمه (س) آن هدف « دراری و لَآلی» عصمت که سماوات علويه وارضين سفليه از ايشان استوارو برقرار است مقصد و مقصود و ميوه قلب مسعود رسول خدا (ص) بوده فاطمه زهرا (س) ام ابيها است ، به اين معنی که فاطمه (س) اصل پيغمبر است و ام تنها به معنی مادر نيست بلکه به معنی و اصل و ريشه است که فاطمه زهرا (س) برای پيغمبر (ص) می باشند [5] .
صدوق در امالی روايت مفصلی از ابــــن عباس نقل میکنـــد تا اينکــه می گويد : « رسول خدا (ص) فرمودند : « فاطمه (س) دختر من سيده زنان عالميان است از ابتدا تا پايان آفرينش و فاطمه حور انسي است هنگاميکه در محراب خويش در محضر پروردگـــارش می ايستد نور جمالش فرشتگان را فرا می گيرد ، بدان سان که نور ستارگان آسمان اهل زمين را، و خداوند می فرمايد به فرشتگان : « ای ملائکة من به کنيز من فاطمه بنگريد که سيده کنيزان من است اينک در محضر من ايستاده و از خوف من در استخوانهايش به لرزش افتاده و در اين عبادت قرب مرا می جويد – هم اکنون شما را گواه می گيرم که شيعيان او را از آتش دوزخ ايمن ساختم … » [6] .
1 سيد محمد تقی مقدم ،
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
فضائل الزهرا و مناقب انسيه الحوراء ، ص 112 ،ص 124
margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman","serif";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";}
فاطمه كوثر رسالت ، ص 65 – 66 – 67
5 شيخ ذبيح الله محلاتی ،
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
ريا حيين الشريعه ، ج 1 ، ص 6
margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman","serif";
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";}
صديقه كبري فاطمه زهرا ( س ) ص 64
نوشته: فاطمه پوستين دوز