حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

جايگاه عدالت اجتماعي در اسلام

09 اسفند 1391 توسط خسروی

 

 

سنت الهي در ربوبيت بر اساس عدل است و ولايت و حاكميت خداوند در نظام تشريع آن گاه ظهور و تجلي پيدا مي كند كه عدل حكومت كند، تحقق ولايت الهي كه دغدغه­ي اصلي حاكميت ديني است جز با رعايت عدالت همه جانبه­ي اجتماعي ممكن نيست. فلسفه حكومت ديني بر اساس عدالت اجتماع تبيين شده است. در حكومت ديني  نه ستمگران مجوز رهبري دارند و نه حاكميت هاي ظالمانه از مشروعيت حقوقي برخوردار مي شوند.

 

حضرت علي(عليه السلام) در توصيف عدل مي فرمايند: «عدالت هم مصلحت مردم است و هم اقتدار به روش الهي و عدالت حيات جامعه و ظلم مرگ آن است[1]». در تأثير اين پيام و در تفسير آيه «وَ يُحييِ الْاَرضِ بَعدَ موتِها»[2] امام كاظم(علیه السلام) فرموده است : زمين با استمرار عدالت و اجراي حدود الهي زنده مي شود و از آنجايي كه انسان  یك موجود اجتماعي است در زندگي اجتماعي خود به افرادي نياز دارد كه بتواند بر رفتار اجتماعي آنان اعتماد كندو از نوعي اعتدال در امور برخوردار باشند و از نقض قوانين و مخالفت با سنت ها و آداب رايج در جامعه پرهيز كنند. وجود چنين انسان هايي در برخي امور مهم جامعه مانند حكومت ،قضاوت ،شهادات و غيره ضروري است[3].

 

عدالت اجتماعي مستلزم وجود يك قانون و برنامه عادلانه است به  طوري كه آن قانون از استبداد فردي و گروهي بركنار باشد، قانون گذار آن نياز به هوا و هوس نداشته باشد. حافظ منافع طبقه خاصي نباشد  و به همه ابعاد وجودي انسان توجه كرده باشد. چنين قانوني را فقط مي توان از خداوند متعال آفريدگار انسان و مكتب انبياء (عليهم السلام) انتظار داشت كه در رأس آنها پيامبر عظيم الشأن اسلام و قانونش قرآن كريم است.[4]

 

به حكم آيه «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْويها»[5] (و به او شر و خير را الهام كرد) عدالت امري است كه با نفس و فطرت انسان پيوند خورده است. چون يكي از مصاديق و مظاهر تقوي است. به همين دليل حتي ستمگران براي ظلم خود دست به توجيه مي زنند و سعي مي كنند كار خود را عادلانه جلوه دهند.[6]

 



[1] علي مشكيني،قصار الجمل في العقائد و الاخلاق و العمل،انتشارات انصاريان،قم،بي تا،ج،2ص18.

[2] روم،19

[3] .محمد حسين طباطبايي،الميزان في تفسير القرآن،انتشارات دارالكتب الاسلاميه،تهران،1365،ج7،ص220.

[4] . محسن قرائتي،عدالت اجتماعی،ص9.

[5] .شمس،8

[6] .محسن قرائتی،همان،ص8

نوشته صدیقه گشول

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 1 نظر

موضوعات: پژوهش لینک ثابت

نظر از: سرباز گمنام حضرت زهرا(س) [عضو]
سرباز گمنام حضرت زهرا(س)

موفق باشید

1391/12/09 @ 23:11


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
خرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس