حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

شاخصه های بحران هویت

16 اسفند 1391 توسط خسروی

 

 

مطابق مهندسی و برنامه ریزی اجتماعی ، علائم و شاخصه های آسیب شناختی ، نشانگر حالت فرضی جامعه است . زیرا جامعه همانند جسم آنان دچار آفت هایی می شود ، همان طور که در زمان بیماری جسم ، براساس علائم بالینی می توان نوع بیماری ، علل و درمان آن را تشخیص داد ، همان طور بیماری های اجتماعی نیز دارای علائمی هستند که به کمک آن ها ، می توان بیماری را تشخیص داد و معالجه کرد .

 

 

 

1-تنش ها و آشوب های اجتماعی

 

کجروی های گوناگون اجتماعی مانند شورش های دسته جمعی ، ناهمنوایی های اجتماعی ، درگیریهای خیابانی ، آزارهای جنسی و … همه نشانه ای از بحران هویت هستند .[1]

 

 

 

2- مدگرایی

 

شاید بتوان مدگرایی را بارزترین شاخصه ی بحران هویت تلقی کرد . در علوم اجتماعی مد را چنین تعریف می کنند : « شکل ها یا الگوهای غیرمنطقی و ناپایدار رفتار تعریف کرد که به طور مکرر در جوامعی به وجود می آید که دارای نهادهای پایگاه ثابت نبوده و اعضای آن با استفاده از تقلیدهای انتخابی جهت دار در جستجوی بازشناسی پایگاه و ابزار وجودی می باشند . « برنارد» معتقد است که مدها مانند هوس های اجتماعی بی ثبات و غیرمنطقی اند . بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی بر این باورند که مد دارای یک خصوصیات دوری است که به صورت یک نیروی فرهنگی خارج از کنترل گروه های ذی نفع و تقریباً به طور مستقیم عمــل می کند ، نکتــه قابل توجه دیگر آنکه ، مد نمایانگر

 

 

 

یک حرکت اجتماعی نمایشی است . »[2]

 

مدگرایی نشان دهنده ی تزلزل و بحران هویت اجتماعی افراد جامعه است . در این وضعیت جامعه دچار انحراف شده است و افراد سعی می کنند خود را به یک نوع مدل و گرایش نسبت دهند تا بدین وسیله هوس های خود را ارضا کنند . مدل های روزمره در نوع لباس پوشیدن، حرف زدن و سبک زندگی و … معیار و شاخص بحران هویت جمعی است .[3]

 

 

 

3- وازدگی در مقابل فرهنگ بیگانه

 

فرهنگ را مجموعه علوم ، افکار ، فلسفه ، ادبیات ، آداب و رسوم ، سنن و شعائر و مناسک ، ارزش ها، هنر و دیگر یافته های اجتماعی از ابداعات و اختراعات می دانند .[4] تبادلات فرهنگی کشورهای مختلف از طریق کتب ، مجلات ، فیلم ها و نوارهای گوناگون و غیره انجام می پذیرد .[5]

 

در ابتدا باید بین دو مقوله داد و ستد فرهنگی از یک سو و تهاجم فرهنگی از سوی دیگر تفاوت قائل شد. دادو ستد فرهنگی ، امری مفید ، بلکه لازم و ضروری می باشد . و تجربه جهان نشان داد که یکی از عوامل بالندگی و پویایی فرهنگ ها همین تعامل متقابل فرهنگی است . در دنیای کنونی ، فرهنگی که قادر نباشد عناصر فرهنگی مفید را جذب و عناصر غیرمفید را دفع کند ، همانند یک ارگانیزم زنده ، بعد از مدتی فرسوده می شود و از بین خواهد رفت ، اما در مقابل ، نوعی دیگر از تعامل وجود دارد که در آن فرهنگ مهاجم ، فرهنگ مقابل را تخریب می کند ، ارزش ها و هنجارهای آن را نادیده می انگارد و با غلبه و تهاجم ، درصدد جایگزینی ارزش ها و عناصر مورد نظر خویش را جایگزین می کند . در حالت اول ، افراد جامعه ارزش ها را با علم و درایت می پذیرند . در نتیجه ارزش ها در کلیت هویت فرهنگی – اجتماعی جای داده می شود . اما در حالت دوم ( وضعیت تهاجمی ) هنجار فرستادن (مهاجمان )  درصدد جایگزین ساختن هنجار مورد نظر خودشان هستند و  با شگرد و ابزارهای مختلف قدرت تفکر و انتخاب و گزینش را از طرف مقابل سلب می کند .[6]

 

بعضی از جامعه شناسان مانند « اسپنسر » جامعه را همانند یک ارگانیزم می انگارند که وقتی دچار حالت مرضی می شــود ، قدرت دفاعی خود را از دست می دهد و در مقابل حملات بیماری ها

 

قدرت مقابله ودفاع ندارد و با ورود کوچکترین عامل مخرب ، سلامت خود را از دست خواهد داد . احساس بیگانگی نسبت به فرهنگ خودی و بی هویتی اجتماعی ، زمینه ساز پذیرش تهاجم فرهنگی است بنابراین جامعه ای که دچار تهاجم فرهنگــی است ، تغییــرات اجتمــاعی در آن سریع صورت می گیرد و ارزش در آن جامعه ناپایدار است …[7]

 

 

 

4- بیگانگی

 

در اصطلاح رایج علوم اجتماعی ، به معنی گسستگی یــا جدایی میــان افراد بــا کل شخصیتشان می باشد ، و دارای حالات متفاوتی از جمله : جدایی انسان از جهان عینی نظیر ، محیط کار ، جدایی با خود یا « از خود بیگانگی » است که از این مفهوم حــالت عینی جدایــی و انحطاط اجتمــاعی اراده می شود .[8]

 

مسائل اجتماعی گره ای هستند که در کلاف ارتباطات و مناسبات اجتماعی  در وجوه و سطوح مختلف پدید می آیند . حال اگر این گروه متصل به سایر گره ها یا نتیجه ی آن ها باشد ، تبدیل به معضل می شود ، که اگر افراد یا بخش های مختلفی را دچار خسارت نماید به آسیب تبدیل می شود و اگر منجر به پایمال شدن حقوق دیگران گردد یک کجروی محسوب می شود . بدیهی است نسبت به دورافتادگی از اصل تجاوز به حقوق دیگران به انواع انحراف تقسیم می شود .[9]

 

 

 

800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Styles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true”
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
lse” UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″/>


آسیب شناختی ، نشانگر حالت فرضی جامعه است . زیرا جامعه همانند جسم آنان دچار آفت هایی می شود ، همان طور که در زمان بیماری جسم ، براساس علائم بالینی می توان نوع بیماری ، علل و درمان آن را تشخیص داد ، همان طور بیماری های اجتماعی نیز دارای علائمی هستند که به کمک آن ها ، می توان بیماری را تشخیص داد و معالجه کرد .

 

 

 

1-تنش ها و آشوب های اجتماعی

 

کجروی های گوناگون اجتماعی مانند شورش های دسته جمعی ، ناهمنوایی های اجتماعی ، درگیریهای خیابانی ، آزارهای جنسی و … همه نشانه ای از بحران هویت هستند .[1]

 

 

 

2- مدگرایی

 

شاید بتوان مدگرایی را بارزترین شاخصه ی بحران هویت تلقی کرد . در علوم اجتماعی مد را چنین تعریف می کنند : « شکل ها یا الگوهای غیرمنطقی و ناپایدار رفتار تعریف کرد که به طور مکرر در جوامعی به وجود می آید که دارای نهادهای پایگاه ثابت نبوده و اعضای آن با استفاده از تقلیدهای انتخابی جهت دار در جستجوی بازشناسی پایگاه و ابزار وجودی می باشند . « برنارد» معتقد است که مدها مانند هوس های اجتماعی بی ثبات و غیرمنطقی اند . بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی بر این باورند که مد دارای یک خصوصیات دوری است که به صورت یک نیروی فرهنگی خارج از کنترل گروه های ذی نفع و تقریباً به طور مستقیم عمــل می کند ، نکتــه قابل توجه دیگر آنکه ، مد نمایانگر

 

 

 

یک حرکت اجتماعی نمایشی است . »[2]

 

مدگرایی نشان دهنده ی تزلزل و بحران هویت اجتماعی افراد جامعه است . در این وضعیت جامعه دچار انحراف شده است و افراد سعی می کنند خود را به یک نوع مدل و گرایش نسبت دهند تا بدین وسیله هوس های خود را ارضا کنند . مدل های روزمره در نوع لباس پوشیدن، حرف زدن و سبک زندگی و … معیار و شاخص بحران هویت جمعی است .[3]

 

 

 

3- وازدگی در مقابل فرهنگ بیگانه

 

فرهنگ را مجموعه علوم ، افکار ، فلسفه ، ادبیات ، آداب و رسوم ، سنن و شعائر و مناسک ، ارزش ها، هنر و دیگر یافته های اجتماعی از ابداعات و اختراعات می دانند .[4] تبادلات فرهنگی کشورهای مختلف از طریق کتب ، مجلات ، فیلم ها و نوارهای گوناگون و غیره انجام می پذیرد .[5]

 

در ابتدا باید بین دو مقوله داد و ستد فرهنگی از یک سو و تهاجم فرهنگی از سوی دیگر تفاوت قائل شد. دادو ستد فرهنگی ، امری مفید ، بلکه لازم و ضروری می باشد . و تجربه جهان نشان داد که یکی از عوامل بالندگی و پویایی فرهنگ ها همین تعامل متقابل فرهنگی است . در دنیای کنونی ، فرهنگی که قادر نباشد عناصر فرهنگی مفید را جذب و عناصر غیرمفید را دفع کند ، همانند یک ارگانیزم زنده ، بعد از مدتی فرسوده می شود و از بین خواهد رفت ، اما در مقابل ، نوعی دیگر از تعامل وجود دارد که در آن فرهنگ مهاجم ، فرهنگ مقابل را تخریب می کند ، ارزش ها و هنجارهای آن را نادیده می انگارد و با غلبه و تهاجم ، درصدد جایگزینی ارزش ها و عناصر مورد نظر خویش را جایگزین می کند . در حالت اول ، افراد جامعه ارزش ها را با علم و درایت می پذیرند . در نتیجه ارزش ها در کلیت هویت فرهنگی – اجتماعی جای داده می شود . اما در حالت دوم ( وضعیت تهاجمی ) هنجار فرستادن (مهاجمان )  درصدد جایگزین ساختن هنجار مورد نظر خودشان هستند و  با شگرد و ابزارهای مختلف قدرت تفکر و انتخاب و گزینش را از طرف مقابل سلب می کند .[6]

 

بعضی از جامعه شناسان مانند « اسپنسر » جامعه را همانند یک ارگانیزم می انگارند که وقتی دچار حالت مرضی می شــود ، قدرت دفاعی خود را از دست می دهد و در مقابل حملات بیماری ها

 

قدرت مقابله ودفاع ندارد و با ورود کوچکترین عامل مخرب ، سلامت خود را از دست خواهد داد . احساس بیگانگی نسبت به فرهنگ خودی و بی هویتی اجتماعی ، زمینه ساز پذیرش تهاجم فرهنگی است بنابراین جامعه ای که دچار تهاجم فرهنگــی است ، تغییــرات اجتمــاعی در آن سریع صورت می گیرد و ارزش در آن جامعه ناپایدار است …[7]

 

 

 

4- بیگانگی

 

در اصطلاح رایج علوم اجتماعی ، به معنی گسستگی یــا جدایی میــان افراد بــا کل شخصیتشان می باشد ، و دارای حالات متفاوتی از جمله : جدایی انسان از جهان عینی نظیر ، محیط کار ، جدایی با خود یا « از خود بیگانگی » است که از این مفهوم حــالت عینی جدایــی و انحطاط اجتمــاعی اراده می شود .[8]

 

مسائل اجتماعی گره ای هستند که در کلاف ارتباطات و مناسبات اجتماعی  در وجوه و سطوح مختلف پدید می آیند . حال اگر این گروه متصل به سایر گره ها یا نتیجه ی آن ها باشد ، تبدیل به معضل می شود ، که اگر افراد یا بخش های مختلفی را دچار خسارت نماید به آسیب تبدیل می شود و اگر منجر به پایمال شدن حقوق دیگران گردد یک کجروی محسوب می شود . بدیهی است نسبت به دورافتادگی از اصل تجاوز به حقوق دیگران به انواع انحراف تقسیم می شود .[9]

 



9

 

 

800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Styles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true”
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
lse” UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″/>


آسیب شناختی ، نشانگر حالت فرضی جامعه است . زیرا جامعه همانند جسم آنان دچار آفت هایی می شود ، همان طور که در زمان بیماری جسم ، براساس علائم بالینی می توان نوع بیماری ، علل و درمان آن را تشخیص داد ، همان طور بیماری های اجتماعی نیز دارای علائمی هستند که به کمک آن ها ، می توان بیماری را تشخیص داد و معالجه کرد .

 

 

 

1-تنش ها و آشوب های اجتماعی

 

کجروی های گوناگون اجتماعی مانند شورش های دسته جمعی ، ناهمنوایی های اجتماعی ، درگیریهای خیابانی ، آزارهای جنسی و … همه نشانه ای از بحران هویت هستند .[1]

 

 

 

2- مدگرایی

 

شاید بتوان مدگرایی را بارزترین شاخصه ی بحران هویت تلقی کرد . در علوم اجتماعی مد را چنین تعریف می کنند : « شکل ها یا الگوهای غیرمنطقی و ناپایدار رفتار تعریف کرد که به طور مکرر در جوامعی به وجود می آید که دارای نهادهای پایگاه ثابت نبوده و اعضای آن با استفاده از تقلیدهای انتخابی جهت دار در جستجوی بازشناسی پایگاه و ابزار وجودی می باشند . « برنارد» معتقد است که مدها مانند هوس های اجتماعی بی ثبات و غیرمنطقی اند . بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی بر این باورند که مد دارای یک خصوصیات دوری است که به صورت یک نیروی فرهنگی خارج از کنترل گروه های ذی نفع و تقریباً به طور مستقیم عمــل می کند ، نکتــه قابل توجه دیگر آنکه ، مد نمایانگر

 

 

 

یک حرکت اجتماعی نمایشی است . »[2]

 

مدگرایی نشان دهنده ی تزلزل و بحران هویت اجتماعی افراد جامعه است . در این وضعیت جامعه دچار انحراف شده است و افراد سعی می کنند خود را به یک نوع مدل و گرایش نسبت دهند تا بدین وسیله هوس های خود را ارضا کنند . مدل های روزمره در نوع لباس پوشیدن، حرف زدن و سبک زندگی و … معیار و شاخص بحران هویت جمعی است .[3]

 

 

 

3- وازدگی در مقابل فرهنگ بیگانه

 

فرهنگ را مجموعه علوم ، افکار ، فلسفه ، ادبیات ، آداب و رسوم ، سنن و شعائر و مناسک ، ارزش ها، هنر و دیگر یافته های اجتماعی از ابداعات و اختراعات می دانند .[4] تبادلات فرهنگی کشورهای مختلف از طریق کتب ، مجلات ، فیلم ها و نوارهای گوناگون و غیره انجام می پذیرد .[5]

 

در ابتدا باید بین دو مقوله داد و ستد فرهنگی از یک سو و تهاجم فرهنگی از سوی دیگر تفاوت قائل شد. دادو ستد فرهنگی ، امری مفید ، بلکه لازم و ضروری می باشد . و تجربه جهان نشان داد که یکی از عوامل بالندگی و پویایی فرهنگ ها همین تعامل متقابل فرهنگی است . در دنیای کنونی ، فرهنگی که قادر نباشد عناصر فرهنگی مفید را جذب و عناصر غیرمفید را دفع کند ، همانند یک ارگانیزم زنده ، بعد از مدتی فرسوده می شود و از بین خواهد رفت ، اما در مقابل ، نوعی دیگر از تعامل وجود دارد که در آن فرهنگ مهاجم ، فرهنگ مقابل را تخریب می کند ، ارزش ها و هنجارهای آن را نادیده می انگارد و با غلبه و تهاجم ، درصدد جایگزینی ارزش ها و عناصر مورد نظر خویش را جایگزین می کند . در حالت اول ، افراد جامعه ارزش ها را با علم و درایت می پذیرند . در نتیجه ارزش ها در کلیت هویت فرهنگی – اجتماعی جای داده می شود . اما در حالت دوم ( وضعیت تهاجمی ) هنجار فرستادن (مهاجمان )  درصدد جایگزین ساختن هنجار مورد نظر خودشان هستند و  با شگرد و ابزارهای مختلف قدرت تفکر و انتخاب و گزینش را از طرف مقابل سلب می کند .[6]

 

بعضی از جامعه شناسان مانند « اسپنسر » جامعه را همانند یک ارگانیزم می انگارند که وقتی دچار حالت مرضی می شــود ، قدرت دفاعی خود را از دست می دهد و در مقابل حملات بیماری ها

 

قدرت مقابله ودفاع ندارد و با ورود کوچکترین عامل مخرب ، سلامت خود را از دست خواهد داد . احساس بیگانگی نسبت به فرهنگ خودی و بی هویتی اجتماعی ، زمینه ساز پذیرش تهاجم فرهنگی است بنابراین جامعه ای که دچار تهاجم فرهنگــی است ، تغییــرات اجتمــاعی در آن سریع صورت می گیرد و ارزش در آن جامعه ناپایدار است …[7]

 

 

 

4- بیگانگی

 

در اصطلاح رایج علوم اجتماعی ، به معنی گسستگی یــا جدایی میــان افراد بــا کل شخصیتشان می باشد ، و دارای حالات متفاوتی از جمله : جدایی انسان از جهان عینی نظیر ، محیط کار ، جدایی با خود یا « از خود بیگانگی » است که از این مفهوم حــالت عینی جدایــی و انحطاط اجتمــاعی اراده می شود .[8]

 

مسائل اجتماعی گره ای هستند که در کلاف ارتباطات و مناسبات اجتماعی  در وجوه و سطوح مختلف پدید می آیند . حال اگر این گروه متصل به سایر گره ها یا نتیجه ی آن ها باشد ، تبدیل به معضل می شود ، که اگر افراد یا بخش های مختلفی را دچار خسارت نماید به آسیب تبدیل می شود و اگر منجر به پایمال شدن حقوق دیگران گردد یک کجروی محسوب می شود . بدیهی است نسبت به دورافتادگی از اصل تجاوز به حقوق دیگران به انواع انحراف تقسیم می شود .[9]

 


 

 

800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Styles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true”
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
lse” UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″/>


آسیب شناختی ، نشانگر حالت فرضی جامعه است . زیرا جامعه همانند جسم آنان دچار آفت هایی می شود ، همان طور که در زمان بیماری جسم ، براساس علائم بالینی می توان نوع بیماری ، علل و درمان آن را تشخیص داد ، همان طور بیماری های اجتماعی نیز دارای علائمی هستند که به کمک آن ها ، می توان بیماری را تشخیص داد و معالجه کرد .

 

 

 

1-تنش ها و آشوب های اجتماعی

 

کجروی های گوناگون اجتماعی مانند شورش های دسته جمعی ، ناهمنوایی های اجتماعی ، درگیریهای خیابانی ، آزارهای جنسی و … همه نشانه ای از بحران هویت هستند .[1]

 

 

 

2- مدگرایی

 

شاید بتوان مدگرایی را بارزترین شاخصه ی بحران هویت تلقی کرد . در علوم اجتماعی مد را چنین تعریف می کنند : « شکل ها یا الگوهای غیرمنطقی و ناپایدار رفتار تعریف کرد که به طور مکرر در جوامعی به وجود می آید که دارای نهادهای پایگاه ثابت نبوده و اعضای آن با استفاده از تقلیدهای انتخابی جهت دار در جستجوی بازشناسی پایگاه و ابزار وجودی می باشند . « برنارد» معتقد است که مدها مانند هوس های اجتماعی بی ثبات و غیرمنطقی اند . بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی بر این باورند که مد دارای یک خصوصیات دوری است که به صورت یک نیروی فرهنگی خارج از کنترل گروه های ذی نفع و تقریباً به طور مستقیم عمــل می کند ، نکتــه قابل توجه دیگر آنکه ، مد نمایانگر

 

 

 

یک حرکت اجتماعی نمایشی است . »[2]

 

مدگرایی نشان دهنده ی تزلزل و بحران هویت اجتماعی افراد جامعه است . در این وضعیت جامعه دچار انحراف شده است و افراد سعی می کنند خود را به یک نوع مدل و گرایش نسبت دهند تا بدین وسیله هوس های خود را ارضا کنند . مدل های روزمره در نوع لباس پوشیدن، حرف زدن و سبک زندگی و … معیار و شاخص بحران هویت جمعی است .[3]

 

 

 

3- وازدگی در مقابل فرهنگ بیگانه

 

فرهنگ را مجموعه علوم ، افکار ، فلسفه ، ادبیات ، آداب و رسوم ، سنن و شعائر و مناسک ، ارزش ها، هنر و دیگر یافته های اجتماعی از ابداعات و اختراعات می دانند .[4] تبادلات فرهنگی کشورهای مختلف از طریق کتب ، مجلات ، فیلم ها و نوارهای گوناگون و غیره انجام می پذیرد .[5]

 

در ابتدا باید بین دو مقوله داد و ستد فرهنگی از یک سو و تهاجم فرهنگی از سوی دیگر تفاوت قائل شد. دادو ستد فرهنگی ، امری مفید ، بلکه لازم و ضروری می باشد . و تجربه جهان نشان داد که یکی از عوامل بالندگی و پویایی فرهنگ ها همین تعامل متقابل فرهنگی است . در دنیای کنونی ، فرهنگی که قادر نباشد عناصر فرهنگی مفید را جذب و عناصر غیرمفید را دفع کند ، همانند یک ارگانیزم زنده ، بعد از مدتی فرسوده می شود و از بین خواهد رفت ، اما در مقابل ، نوعی دیگر از تعامل وجود دارد که در آن فرهنگ مهاجم ، فرهنگ مقابل را تخریب می کند ، ارزش ها و هنجارهای آن را نادیده می انگارد و با غلبه و تهاجم ، درصدد جایگزینی ارزش ها و عناصر مورد نظر خویش را جایگزین می کند . در حالت اول ، افراد جامعه ارزش ها را با علم و درایت می پذیرند . در نتیجه ارزش ها در کلیت هویت فرهنگی – اجتماعی جای داده می شود . اما در حالت دوم ( وضعیت تهاجمی ) هنجار فرستادن (مهاجمان )  درصدد جایگزین ساختن هنجار مورد نظر خودشان هستند و  با شگرد و ابزارهای مختلف قدرت تفکر و انتخاب و گزینش را از طرف مقابل سلب می کند .[6]

 

بعضی از جامعه شناسان مانند « اسپنسر » جامعه را همانند یک ارگانیزم می انگارند که وقتی دچار حالت مرضی می شــود ، قدرت دفاعی خود را از دست می دهد و در مقابل حملات بیماری ها

 

قدرت مقابله ودفاع ندارد و با ورود کوچکترین عامل مخرب ، سلامت خود را از دست خواهد داد . احساس بیگانگی نسبت به فرهنگ خودی و بی هویتی اجتماعی ، زمینه ساز پذیرش تهاجم فرهنگی است بنابراین جامعه ای که دچار تهاجم فرهنگــی است ، تغییــرات اجتمــاعی در آن سریع صورت می گیرد و ارزش در آن جامعه ناپایدار است …[7]

 

 

 

4- بیگانگی

 

در اصطلاح رایج علوم اجتماعی ، به معنی گسستگی یــا جدایی میــان افراد بــا کل شخصیتشان می باشد ، و دارای حالات متفاوتی از جمله : جدایی انسان از جهان عینی نظیر ، محیط کار ، جدایی با خود یا « از خود بیگانگی » است که از این مفهوم حــالت عینی جدایــی و انحطاط اجتمــاعی اراده می شود .[8]

 

مسائل اجتماعی گره ای هستند که در کلاف ارتباطات و مناسبات اجتماعی  در وجوه و سطوح مختلف پدید می آیند . حال اگر این گروه متصل به سایر گره ها یا نتیجه ی آن ها باشد ، تبدیل به معضل می شود ، که اگر افراد یا بخش های مختلفی را دچار خسارت نماید به آسیب تبدیل می شود و اگر منجر به پایمال شدن حقوق دیگران گردد یک کجروی محسوب می شود . بدیهی است نسبت به دورافتادگی از اصل تجاوز به حقوق دیگران به انواع انحراف تقسیم می شود .[9]

 


 

 

800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Styles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true”
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
lse” UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″/>


آسیب شناختی ، نشانگر حالت فرضی جامعه است . زیرا جامعه همانند جسم آنان دچار آفت هایی می شود ، همان طور که در زمان بیماری جسم ، براساس علائم بالینی می توان نوع بیماری ، علل و درمان آن را تشخیص داد ، همان طور بیماری های اجتماعی نیز دارای علائمی هستند که به کمک آن ها ، می توان بیماری را تشخیص داد و معالجه کرد .

 

 

 

1-تنش ها و آشوب های اجتماعی

 

کجروی های گوناگون اجتماعی مانند شورش های دسته جمعی ، ناهمنوایی های اجتماعی ، درگیریهای خیابانی ، آزارهای جنسی و … همه نشانه ای از بحران هویت هستند .[1]

 

 

 

2- مدگرایی

 

شاید بتوان مدگرایی را بارزترین شاخصه ی بحران هویت تلقی کرد . در علوم اجتماعی مد را چنین تعریف می کنند : « شکل ها یا الگوهای غیرمنطقی و ناپایدار رفتار تعریف کرد که به طور مکرر در جوامعی به وجود می آید که دارای نهادهای پایگاه ثابت نبوده و اعضای آن با استفاده از تقلیدهای انتخابی جهت دار در جستجوی بازشناسی پایگاه و ابزار وجودی می باشند . « برنارد» معتقد است که مدها مانند هوس های اجتماعی بی ثبات و غیرمنطقی اند . بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی بر این باورند که مد دارای یک خصوصیات دوری است که به صورت یک نیروی فرهنگی خارج از کنترل گروه های ذی نفع و تقریباً به طور مستقیم عمــل می کند ، نکتــه قابل توجه دیگر آنکه ، مد نمایانگر

 

 

 

یک حرکت اجتماعی نمایشی است . »[2]

 

مدگرایی نشان دهنده ی تزلزل و بحران هویت اجتماعی افراد جامعه است . در این وضعیت جامعه دچار انحراف شده است و افراد سعی می کنند خود را به یک نوع مدل و گرایش نسبت دهند تا بدین وسیله هوس های خود را ارضا کنند . مدل های روزمره در نوع لباس پوشیدن، حرف زدن و سبک زندگی و … معیار و شاخص بحران هویت جمعی است .[3]

 

 

 

3- وازدگی در مقابل فرهنگ بیگانه

 

فرهنگ را مجموعه علوم ، افکار ، فلسفه ، ادبیات ، آداب و رسوم ، سنن و شعائر و مناسک ، ارزش ها، هنر و دیگر یافته های اجتماعی از ابداعات و اختراعات می دانند .[4] تبادلات فرهنگی کشورهای مختلف از طریق کتب ، مجلات ، فیلم ها و نوارهای گوناگون و غیره انجام می پذیرد .[5]

 

در ابتدا باید بین دو مقوله داد و ستد فرهنگی از یک سو و تهاجم فرهنگی از سوی دیگر تفاوت قائل شد. دادو ستد فرهنگی ، امری مفید ، بلکه لازم و ضروری می باشد . و تجربه جهان نشان داد که یکی از عوامل بالندگی و پویایی فرهنگ ها همین تعامل متقابل فرهنگی است . در دنیای کنونی ، فرهنگی که قادر نباشد عناصر فرهنگی مفید را جذب و عناصر غیرمفید را دفع کند ، همانند یک ارگانیزم زنده ، بعد از مدتی فرسوده می شود و از بین خواهد رفت ، اما در مقابل ، نوعی دیگر از تعامل وجود دارد که در آن فرهنگ مهاجم ، فرهنگ مقابل را تخریب می کند ، ارزش ها و هنجارهای آن را نادیده می انگارد و با غلبه و تهاجم ، درصدد جایگزینی ارزش ها و عناصر مورد نظر خویش را جایگزین می کند . در حالت اول ، افراد جامعه ارزش ها را با علم و درایت می پذیرند . در نتیجه ارزش ها در کلیت هویت فرهنگی – اجتماعی جای داده می شود . اما در حالت دوم ( وضعیت تهاجمی ) هنجار فرستادن (مهاجمان )  درصدد جایگزین ساختن هنجار مورد نظر خودشان هستند و  با شگرد و ابزارهای مختلف قدرت تفکر و انتخاب و گزینش را از طرف مقابل سلب می کند .[6]

 

بعضی از جامعه شناسان مانند « اسپنسر » جامعه را همانند یک ارگانیزم می انگارند که وقتی دچار حالت مرضی می شــود ، قدرت دفاعی خود را از دست می دهد و در مقابل حملات بیماری ها

 

قدرت مقابله ودفاع ندارد و با ورود کوچکترین عامل مخرب ، سلامت خود را از دست خواهد داد . احساس بیگانگی نسبت به فرهنگ خودی و بی هویتی اجتماعی ، زمینه ساز پذیرش تهاجم فرهنگی است بنابراین جامعه ای که دچار تهاجم فرهنگــی است ، تغییــرات اجتمــاعی در آن سریع صورت می گیرد و ارزش در آن جامعه ناپایدار است …[7]

 

 

 

4- بیگانگی

 

در اصطلاح رایج علوم اجتماعی ، به معنی گسستگی یــا جدایی میــان افراد بــا کل شخصیتشان می باشد ، و دارای حالات متفاوتی از جمله : جدایی انسان از جهان عینی نظیر ، محیط کار ، جدایی با خود یا « از خود بیگانگی » است که از این مفهوم حــالت عینی جدایــی و انحطاط اجتمــاعی اراده می شود .[8]

 

مسائل اجتماعی گره ای هستند که در کلاف ارتباطات و مناسبات اجتماعی  در وجوه و سطوح مختلف پدید می آیند . حال اگر این گروه متصل به سایر گره ها یا نتیجه ی آن ها باشد ، تبدیل به معضل می شود ، که اگر افراد یا بخش های مختلفی را دچار خسارت نماید به آسیب تبدیل می شود و اگر منجر به پایمال شدن حقوق دیگران گردد یک کجروی محسوب می شود . بدیهی است نسبت به دورافتادگی از اصل تجاوز به حقوق دیگران به انواع انحراف تقسیم می شود .[9]

 



1]- حیاتعلی سبحانی جو ، ماهنامه آموزشی تربیتی پیوند ، تهران ، انجمن اولیا و مربیان ، شماره 305 ، اسفند 83 ، ص 26و حسن حاج حسینی ، همان ، ص 40

[2] - جولیوس گولد ، ویلیام کولب ، همان ، ص 761

[3]- حیاتعلی سبحانی ، همان ، ص 26 و حسن حاج حسینی ، همان ، ص 40

[4]- علی قائمی ، خانواده و پیش گیری ها ، تهران ، نشریه آموزشی تربیتی پیوند ، بی تا ، 28

[5] - محمدرضا شرفی ، دنیای نوجوان ، تهران ، انتشارات تربیت ، 1376 ، چاپ چهارم ، ص 205

[6]- حیاتعلی سبحانی ، همان ، ص 27 و حسن حاج حسینی ، همان ، ص 41

[7]- حسن حاج حسینی ، فصلنامه کتاب زنان ، ص 42-41

[8]- جولیوس کولد ، ویلیام کولب ، فرهنگ و علوم اجتماعی ، ترجمه باقر پرهام و دیگران ، تهران ، انتشارات مازیار ، 1376 ، ص 170

[9]- محمدجواد اوسطا ، کتاب زنان ، تهران ، شورای فرهنگی اجتماعی زنان ، شماره 18 ، 1380 ، ص

1]- حیاتعلی سبحانی جو ، ماهنامه آموزشی تربیتی پیوند ، تهران ، انجمن اولیا و مربیان ، شماره 305 ، اسفند 83 ، ص 26و حسن حاج حسینی ، همان ، ص 40

[2] - جولیوس گولد ، ویلیام کولب ، همان ، ص 761

[3]- حیاتعلی سبحانی ، همان ، ص 26 و حسن حاج حسینی ، همان ، ص 40

[4]- علی قائمی ، خانواده و پیش گیری ها ، تهران ، نشریه آموزشی تربیتی پیوند ، بی تا ، 28

[5] - محمدرضا شرفی ، دنیای نوجوان ، تهران ، انتشارات تربیت ، 1376 ، چاپ چهارم ، ص 205

[6]- حیاتعلی سبحانی ، همان ، ص 27 و حسن حاج حسینی ، همان ، ص 41

[7]- حسن حاج حسینی ، فصلنامه کتاب زنان ، ص 42-41

[8]- جولیوس کولد ، ویلیام کولب ، فرهنگ و علوم اجتماعی ، ترجمه باقر پرهام و دیگران ، تهران ، انتشارات مازیار ، 1376 ، ص 170

[9]- محمدجواد اوسطا ، کتاب زنان ، تهران ، شورای فرهنگی اجتماعی زنان ، شماره 18 ، 1380 ، ص

[1]- حیاتعلی سبحانی جو ، ماهنامه آموزشی تربیتی پیوند ، تهران ، انجمن اولیا و مربیان ، شماره 305 ، اسفند 83 ، ص 26و حسن حاج حسینی ، همان ، ص 40

[2] - جولیوس گولد ، ویلیام کولب ، همان ، ص 761

[3]- حیاتعلی سبحانی ، همان ، ص 26 و حسن حاج حسینی ، همان ، ص 40

[4]- علی قائمی ، خانواده و پیش گیری ها ، تهران ، نشریه آموزشی تربیتی پیوند ، بی تا ، 28

[5] - محمدرضا شرفی ، دنیای نوجوان ، تهران ، انتشارات تربیت ، 1376 ، چاپ چهارم ، ص 205

[6]- حیاتعلی سبحانی ، همان ، ص 27 و حسن حاج حسینی ، همان ، ص 41

[7]- حسن حاج حسینی ، فصلنامه کتاب زنان ، ص 42-41

[8]- جولیوس کولد ، ویلیام کولب ، فرهنگ و علوم اجتماعی ، ترجمه باقر پرهام و دیگران ، تهران ، انتشارات مازیار ، 1376 ، ص 170

[9]- محمدجواد اوسطا ، کتاب زنان ، تهران ، شورای فرهنگی اجتماعی زنان ، شماره 18 ، 1380 ، ص 9

نوشته زهرا کمالی

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
خرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس