فضیلت فاطمه (سلام الله عليها) بر حضرت ابراهيم عليه السلام
از ديگر پيامبران اولوالعزم حضرت ابراهيم (ع) است که خداوند تعالی او را به مقام «خلّت» رسانيدند در حيات القلوب است که ملکی بر پيامبر (ص) نازل شد و عرض کرد که خداوند مرا فرستاده که بشارت خليل بودن را به يکی از بندگانش بدهم حضرت ابراهيم (ع) فرمودند آن کيست ؟ ملک عرض کرد که تو هستی و من از طرف خدا آمده ام که بشارت بدهم که تو « خليل الرحمان » هستی فرمود : خدايا چه طور شد که مرا به اين مقام رسانيدی در جواب ندا رسيد به دو علت : « اول اينکه هيچ وقت سائلی را رد نکردی و دوم آنکه هيچ وقت از هيچ کس جز خدای خود چيزی نخواستی »
فاطمه زهرا (س) هم که محبوب خدا شد هيچ وقت سائلی را رد نکرد و ديگر هم زهرا (س) در تمام مدت 9 ساليکه در خانه اميرالمؤمنين (ع) بود از کسی خواهش نکرد حتی در موقع بيماری اش . حال با توجه به آيه 33 آل عمران کلمه « آل » از نظر معنا مانند کلمه «ذريه» است و هر دو بر مرد و زن يکسان به کار برده می شود و با توجه به اينکه محمد (ص) و آل محمد (ص) از آل ابراهيم به شمار می روند ، زيرا نسب حضرت رسول اکرم (ص) بر اسماعيل فرزند ابراهيم منتهی می شود . از اينجا معلـــوم می گردد ، حضرت فاطمه زهرا (س) نيز جزو همين « آل ابراهيم هستند » که خداوند او را بر همه جهانيان برگزيده است « ما آدم و نــوح و ابراهيم و زن و مرد از خانواده ابراهيـــم ( يعنی اسماعيل و اسحاق و … محمدبن عبدالله و فاطمه (س) و زن و مرد از دودمان عمران يعنی
( موسی ، هارون ، مريم و…) را بر تمام جهانيان برگزيديم » و چون دليلی که « آل » را اختصاص به مردان بدهند نداريم پس آيه بر ظهور خود باقی می ماند مشروط به اينکه از ظالمين نبوده و اهل تقوا و طهارت و عصمت باشند و چون فاطمه زهرا (س) از اهل بيتی است که خداوند در قرآن به طهارت و عصمتش شهادت داده است طبق آيه تطهير در همۀ جهات برتر قرار گرفته است پس او مانند همه انبيـــاء از آل ابراهيم و آل عمران از مصطَفَين و برگزيده شــده های جهانيان خواهد بود . [1] و چون تقوا دارای درجات مختلفی است و هر باتقوايی بر اساس درجاتی که از تقوا بدست آورده دارای مزيت و امتياز همان درجه اکتساب شده خواهد بود و همه نمی توانند در يک حد باشند – پس بايد امتيازها و
مزيت های آنان را بر پايه درجات تقوايشان سنجيد ، هر کدام تقوايشان بيشتر باشد به همان اندازه کرامت او بيشتر خواهد بود . بنابراين اگر در بين افراد « آل ابراهيم » بررسی کنيم و فرضاً تمام آنان را از نظر تقوا و طهارت يکسان بدانيم باز می بينيم فاطمه زهرا (س) دارای يک امتياز ديگری است که هيچکدام از « آل ابراهيم » و « آل عمران » و ديگر انبياء آنرا نداشته اند و همين امتياز انحصاری است که مقام و شخصيت فاطمه (س) را به مرحله ای
می رساند که جز پدرش پيغمبر (ص) و همسرش علی بن ابيطالب (ع) کسی نمی تواند
آن مقام را درک کند و و بفهمد ، امتياز مزبور همان انتساب حقيقی فاطمه (س) به
« رسول الله » است که از صلب رسول خدا و از « ذرّه، ذرّه » وجود او بوجود آمده است
که « رسول الله(ص) » شخصاً فرموده اند : « فاطمة شَجنة مِنّی » فاطمه شاخه اي است که از رگ و ريشه من نشأت گرفته است او رمز و نشانه ای است که وجودش نمايانندۀ وجود من و معــرّف شخصيـــت من است . »[2]
حضرت امام باقر (ع) در اين باره می فرمايند : « لَقَد کانَت عَلَيها السَّلام مَفروضَةً الطّاعة عَلی جَميعِ مِن خَلقِ اللهِ مِنَ الجِنِّ وَ الْإنسِ و الطَّيرِ وَ الوُحـُـشِ وَ الأنبيـاءِ وَ الملائِکَةِ » (دلائل الامامة ، ص 28 )
« پيروی و اطاعت فاطمه بر تمام موجودات الهی اعم از جنّ و انس ، پرندگان و حيوانات ، حتی پيامبران و ملائکه واجب است »
هر چند منظور از اين اطاعت « تکوينی » است نه « تشريعی » ولی در عين حال تقدم ايشان را حتی بر انبياء و اولياء پيشين الهی نشان می دهد ، و اين مطلب را بيان می کند که آن حضرت حجّت حق بر حجتها است . [3]
1حجة الاسلام فهيم کرمانی ،
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
:بدانيد من فاطمه هستم ، 34- 35
1 علی اکبر بابازاده ،
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
سيري در سيره حضرت زهرا ( س)، ص 36