محبت و مودت در اسلام
يكي از عوامل اصلي و در واقع شرط لازم پديد آمدن محبت، معرفت است. هر موجودي كه معرفت بيشتري نسبت به خداوند داشته باشد، محبت بيشتري به او دارد. بيشترين معرفت به خداوند از آنِ خود خداوند است؛ يعني او به ذات خود معرفت دارد و ديگر موجودات همه از معرفت حقيقت او عاجرند؛ عاكفان كعبه جلالش به تقصير عبادت معترف كه «ما عَبَدْناكَ حَقَّ عِبادَتِكَ »و واصفان حِليه جمالش به تحيّر منسوب كه «ما عَرَفْناكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ! »
خدا در قرآن مجيد در بسياري از موارد به بندگانش اعلام محبت و عشق كرده است كه ده مورد آن اشاره مي شود:
1. پيروان دين خدا
بگو: اگر خدا را دوست ميداريد، از من پيروي كنيد! تا خدا (نيز) شما را دوست بدارد.» بنده مخلص كه اخلاص خود را با محبت به خدا عرضه مي دارد هيچ هدفي جز اين ندارد كه خدا هم او را دوست بدارد. كسي كه خدا را دوست دارد بايد به اندازه طاعت و ادراك و شعورش از دين او پيروي كند و دين نزد خدا اسلام است.
در اين آيه اطاعت از پيامبر علت محبت حق به عبد است . هر كس از پيامبر پيروي كند، قطعاً از خدا پيروي كرده است.لازمه ايمان به خدا، پيروي از اولياي اوست و هر كس در عمل سست است، در حقيقت پايه محبت او سست است. اگر ميخواهيد خداوند شما را دوست بدارد، بايد از سنت رسول اللّه پيروي كنيد. انسان ميتواند به جايي برسد كه رضاي او، رضاي خدا و پيروي از او، پيروي از خدا باشد.
2و3. توابين و پاكان
« همانا خداوند آنان را كه پيوسته به درگاهش توبه و انابه كنند و نيز پاكيزگان دور از هر آلايش را دوست دارد.»
توابين همان كساني هستند كه از خواب غفلت بيدار شده اند و به سوي پروردگار خويش برمي گردند. و منظور از طهارت طهارتي است كه به دستور خداي متعال به دست مي آيد ، نه اينكه هركس كه خود را شستشو دهد مورد محبت خدا قرار گيرد . طهارت در اينجا معني وسيعي دارد كه هر گونه پاك سازي روحاني از آثار شرك و گناه، و جسماني از آثار آلودگي به كثيفي ها را شامل ميشود.
4. متوكلين
« هنگامي كه تصميم گرفتي، (قاطع باش! و) بر خدا توكل كن! زيرا خداوند متوكلان را دوست دارد.»
توكل، يكي از منازل دين و مقامي است از مقامات اهل يقين، و يكي از درجات مقربين است. توكل، در شرع مقدس اسلام، عبارت است از اينكه قلب در تمام امور به خدا اعتماد نموده، از غير او منقطع شود. توكل رمز موفقيت است و كساني كه بر خداوند توكل مي كنند داراي صفاتي هستند كه اين صفات ويژه باعث شده است كه مورد محبت و عنايت خاص خداوند قرار گيرند.
اميرالمؤمنين عليهالسلام ميفرمايند: «من وثق باللّه اراه السرور ومن توكل عليه كفاه الامور.انسان متوكل از آينده نميهراسد و خوف فقر و ناتواني ندارد پس در ياري رساندن به ديگران كوتاهي نميكند.»
5. وفادار به عهد
« آري هر كس به عهد خود وفا كند و خداترس و پرهيزكار شود خداوند پرهيزكاران را دوست دارد .»
در نزد انسان متقي تنها و تنها خدا بزرگ است. و غير او همه حقير و ناچيزند.در دنيا پرهيزگاري را پيشه خود ساخته و تقوي الهي را رعايت كرده . هرگز عمل خويش را بزرگ نميپندارد و بدان راضي نميگردد. و انسان پرهيزگار از جمله كساني است كه خداوند آنها را دوست دارد و مورد محبت و مودت خداوند متعال قرار گرفته اند.
6. محسنين
« آنان كه در وسعت و تنگدستي انفاق مي كنند و خشم و غضب فرو مي خورند واز بدي مردم درمي گذرند چنين مردمي نيكوكارند و خدا دوستدار نيكوكاران است.»
محسنين همان انسانهاي برجسته اي كه فقط و فقط محبت به خداي تعالي دارند و با حفظ تقواي خويش و رعايت حدود الهي خود را به خداي تعالي نزديك كرده و چون همه موجودات و غيره را مخلوقات محبوب مي دانند به آنها احسان مي كنند و مي دانند كه هر عمل نيكي زماني در نزد خدا داراي منزلت است كه براي رضاي او انجام شده باشد.
7. مقسطين
« اگر حكم كردي بين آنان به عدل حكم كن ، به حق خداوند آنان كه به عدالت حكم مي كنند دوست دارد.»
مقسطين آنهايي هستند كه با دقت و تلاش زياد خود را مطابق با صراط مستقيم قرار داده و سعي مي كنند ذره اي تخطي از آن نداشته باشند.مقسطين و دادگران از چهره هاي محبوب روز قيامتند . قسط در قرآن مجيد به معناي عدالت در امور اقتصادي ، اجتماعي ، انفرادي و خانوادگي به كار رفته است و انفاق به محرومان و گذشت از خطاي مردم، از مصاديق احسان و نيكوكاري است. و منظور از قسط رعايت عدالت در همه امور است .
8. صابرين
« و چه پيامبراني كه مردان الهي در ركابشان مقاتله كردند ، پس از آنچه كه در راه خدا به آنان رسيد سستي ننمودند ، و ضعيف نشدند و از مبارزه در راه حق باز نايستادند و خداوند عاشق صابران است. »
صابرين انسانهايي هستند كه بعد از بازگشت به سوي خدا در راه رسيدن به محبوب استقامت كرده و همه نوع مشقات را تحمل مي كنند.آنچه به انسان روحيه ميدهد و تحمل مشكلات را آسان ميكند، در راه خدا بودن است. فشارها، مردان خدا را وادار به تسليم نميكندو انجام وظيفه و پايداري بر حق مهمترين چيز براي آنان است.
9. مجاهدين
« خداوند كساني را دوست ميدارد كه در راه او پيكار ميكنند گويي بنايي آهنيناند.»
اين فداكاري و از جان گذشتگي در راه خدا و دين ، نهايت رستگاري انسان مؤمن است. كسي مي تواند به اين جايگاه برسد ، كه رشته هاي علايق جسماني و حيات مادي را گسسته باشد و عشق به حيات برتر ، او را مشتاق شهادت سازد . گذشتن از اين موانع و رسيدن به آن وارستگي و رهايي از تعلقات ، ايماني بالا مي طلبد و به همين جهت است كه شهادت ، نزديكترين طريق و راه ميان بر براي رسيدن به خدا و بهشت است.
استاد راهنما : مهدي زاده، علي
منبع :http://teror-victims.com