حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

نقش نماز در شكل گيري جنبشهاي اجتماعي و سياسي

06 دی 1391 توسط خسروی

 

 

نماز جماعت در واقع خود به عنوان يك جماعت و سازمان اجتماعي محسوب مي شود. جماعتي كه در سازماندهي يك جامعه مؤثر بوده و پديد آورندة جمعيت و گروه است كه از اقشار و طبقات مختلفي تشكيل شده است جالب است كه نوعي گرد هم آيي است كه در آن تفاخر وجود ندارد. «نوعي حضور و غياب بي تشريفات است و بهترين راه شناسايي افراد
مي باشد. بهترين و پاكترين و كم خرج ترين اجتماعات دنيا است و نوعي ديد و بازديد جسماني و آگاهي از مشكلات و نيازهاي يكديگر و زمينه ساز تعاون اجتماعي بين آحاد مسلمين است.»[1]

 

صف اول و آخر تفاوتي ندارد، چپ و راست به همين ترتيب. دارا و ندار در كنار هم، افرادي كه داراي پايگاه اجتماعي متفاوت و منزلت اجتماعي متمايز مي باشند و در كنار يكديگر جمع شده و همه رو به سوي يك قبله هستند. اين جماعت يك فكر و يك دل و رو به سوي هدفي واحد مي باشند. لازمة تشكيل و دوام زندگي اجتماعي علاوه بر لوازم مقدماتي مثل وجود تعدادي افراد، هم فكري و داشتن هدف واحد، امانت داري نيز هست كه اعتماد و اطمينان را به دنبال دارد كه در صورت نبودن آنها اگر جامعه تشكيل شود دوام نمي يابد. نماز به اين دليل در شكل دهي به گروهها مؤثر است كه تمام لوازم ابتدايي و كاركردي گروه جامعه را فراهم مي كند و يكي از مهمترين عواملي كه نماز زمينه آن را فراهم مي كند تقويت روحية جمعي است.

 

اگر جامعه مذهبي باشد يعني در رأس نظام حكومتي و دولتي مذهبيون حاكم باشند مثل كشور ما، در آن صورت به راحتي مي توان هنجارهاي مدني، حقوقي، خانوادگي و … را تطبيق داد با هنجارهاي شرعي. به عنوان نمونه: رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي واجب شرعي است، يا شركت در انتخابات يك تكليف شرعي است يا ازدواج و طلاق و كفن و دفن و غيره را بر اساس شرع مقدس اسلام عمل كردن همانطوري كه در بسياري از كشورهاي دنيا قوانين مدني برگرفته از قوانين شرع آنهاست و در برخي ديگر نيز برگرفته از عرف و در جاهايي التقاطي از اين دو مي باشد نماز با توجه به اين امر يك نظام است و منظور از نظام بودن نماز در بعد ساختاري و سازماني آن است يعني هنجارمند كردن نماز و مراسم آنها و معمولاً فرد، ارگان و سازماني مي تواند دم از قانون و هنجار بزند كه ابتدا خود هنجارمند باشد، نماز اينگونه است. وجود تشكيلاتي چون ستاد اقامه نماز مركزي و ستادهاي مناطق و ادارات، نمازهاي جمعه و جماعت و افراد دست اندركار و تشكيلاتي كه در اين ارتباط هستند يا شغلهايي كه در نتيجه نماز ايجاد مي شوند، اعم از توليد و توزيع مهر و تسبيح، سجاده، قبله نما، بافت فرش و زيلوي مساجد و معماري خاص مساجد و … نمونه هايي از اينگونه هنجارمند شدن هاست. [2]

/p>


1-  محسن قرائتي، پرتوي از اسرار نماز، ص 212

1-  محسن مجاوري (كلور)، نماز و آثار فرهنگي، سياسي و اجتماعي آن، ، ص 24و25و26

 

نوشته: اعظم وکيلی

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
تیر 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس