حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

نیاز موجود زنده به رزق در همه ی احوال

16 خرداد 1392 توسط خسروی

 

 

روزی رسان همه موجودات فقط خدای بزرگ می باشد پس شایسته است این موضوع مطرح شود که این خالق بزرگ حتی در غیر از این دنیای مادی و در سرایی دیگر هم مخلوقات خویش را فراموش نکرده و در آنجا هم رازق و روزی رسان همه مخــلوقات خــویش می بــاشد . (بــرای پی بــردن به این موضوع به فرمایشات رسول اکرمr توجه کنید که می فرمایند : «هرگاه گرسنه و تشنه می شوید بـه خـاطر آورید گرسنگی و تشنگی روز قیامت را ، که آن روز بسیار طولانی است . همه گرسنه و تشنه بعد از فراغ یا به بهشت می روند یا به جهنم . اگر به بهشت بروند از طعام و شربت جنت می خورند که خداوند در این مورد می فرماید : «فَـأَصْحـابُ الْمَيْمَنـَةِ ما أَصْحابُ الْمَيْمَنَةِ …  وَ فاکِهَةٍ مِمَّا يَتَخَيَّرُونَ * وَ لَحْمِ طَيْرٍ مِمَّا يَشْتَهُونَ[1] : » و اگر خدایی ناکرده به جهنم بروند باز در آنجا هم نیاز به غذا دارند وگرسنه می شوند  . آن ها گروه جپ و گناهکارانند که قرآن درباره شان فرموده : « وَ أَصْحابُ الشِّمالِ ما أَصْحابُ الشِّمالِ * فِي سَمُومٍ وَ حَمِيمٍ * وَ ظِلٍّ مِنْ يَحْمُومٍ * لا بارِدٍ وَ لا کَرِيمٍ * إِنَّهُمْ کانُوا قَبْلَ ذلِکَ مُتْرَفِينَ »

[2]>

چون گرسنگی همچنان آزارشان می دهد الجوع الجوع می زنند ، در اینجا است که مالک دوزخ به آنان رزق جهنمی می دهد که آن درختی است بسیار بزرگ و در وسط جهنم که در مقابل درخت طوبی روئیده است (درخت طوبی در بهشت روئیده است ) : «  لَآکِلُونَ مِنْ شَجَرٍ مِنْ زَقُّومٍ * فَمالِؤُنَ مِنْهَا الْبُطُونَ * فَشارِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْحَمِيمِ * فَشارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ »[3] از میوه ی این درخت زقوم که بسیار تلخ و پُر خار است در دهان جهنمیان می اندازند و آن ها از شدت گرسنگی آن میوه ها را می خورند و شکمهایشان پُر می شود و این هم رزق و روزی جهنمیان است . مقصود از این فرمایشات این است که انسان در هر کجا باشد نیازمند به رزق و روزی است و خداوند تبارک و تعالی روزی رسانی او را تعهد نموده است .

« أَمَّنْ هذَا الَّذِي يَرْزُقُکُمْ إِنْ أَمْسَکَ رِزْقَهُ بَلْ لَجُّوا فِي عُتُوٍّ وَ نُفُورٍ »[4] «کيست آن که به شما روزى دهد اگر [خدا] روزى خود را [از شما] بازدارد؟ [نه!] بلکه در سرکشى و نفرت پافشارى کردند.» آری خداوند روزی رسان کلیه موجودات است و هر لحظه افاضه اش به همه ی موجودات می رسد حتی بعضی از موجودات هستند که قادر نیستند رزق خود را حمل کنند . ولی روزی آن ها از طرف خداوند تضمین شده است چنانچه در قرآن کریم آمده : «  وَ کَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُها وَ إِيَّاکُمْ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ »[5] « و چه بسيار جاندارانى که نمى‏توانند متحمّل روزى خود شوند. خداست که آنها و شما را روزى مى‏دهد، و اوست شنواى دانا.» [6] )

در تفسیر این آیه صاحب نمونه گفته که « کسانی بودند که به زبان حال یا زبان قال می گفتند اگر ما از شهر و دیار خود هجرت کنیم ، چه کسی به ما روزی می دهد . قرآن می فرماید غم روزی را نخــوریــد و ننــگ ذلت اســارت را نپــذیریــد ، روزی رسان خداست ، نه تنها شما ، بلکه بسیاری

جنبندگانی هستند که حتی نمی توانند روزی خود را حمل کنند و هرگز ذخیره ی غذایی در لانه ی خود ندارند و هر روز نـو روزی نـو می خـواهند ، امـا خداوند آن ها را گرسنه نمی گذارد و روزی می دهد پس او همه ی شما را روزی می بخشد .

بیشترجنبندگان اعم از حیوانات و حشرات ،گذشته از انسان در انواع متنوعی وجود دارند که به طرق پیچیده ای تحصیل روزی می کنند از آن جمله : مورچگان و زنبوران عسل مواد غذایی خود را از صحرا در بیابان به سوی لانه حمل و ذخیره می کنند و یا همچون پرندگان که آغاز هر روز را باید دنبال روزی تازه ای بروند ، و میلیونها میلیون از موجودات گوناگون در اطراف ما در نقاط دور و نزدیک ، در بیابانها و اعماق دریاها و بر فراز کوهها در دل سنگ ها وجود دارند ، که همه از خوان نعمت بی دریغش روزی می خورند که اگر نحوه ی ارتزاق همه ی جانداران از دیدگاه علوم تجربی و زیست محیطی بررسی شود و تمام تجربیات و واقعیات عرصه زیستی طبیعت با حکمت خالقیت حضرت حق و رازقیت و دیگر صفات او نسبت به موجودات مطابقت داده شود آنگاه عظمت اسرار پیچیده ی خلقت بیش از پیش آشکار می شود کما این که امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از دانشمندان علوم تجربی و زیست شناسان و فیزیولوژیست ها از بررسی و تحقیق پیرامون تکوین فیزیولوژی موجودات زنده به علوم خداشناسی وارد شده و در نهایت معتقد به خالق بی همتا شده و اقرار کرده اند که جز خداوند تبارک کسی از ابناء بشر قدرت آفرینش های به این پیچیدگی را ندارد. و همین استدلال موجب شده آن ها با مکاشفات علمی به ماوراءالطبیعه و عوامل متافیزیک نیز معتقد شوند و با این دیدگاه به جهان بینی الهی برسند . نمونه ی بارز این گروه پزشک علم تشریح الکسی کارل می باشد . سیستم بعیده ی بدن انسان او را متنبه کرد و کتابی بر اساس یافته های خود نوشت بنام انسان موجودی ناشناخته که در این مجموعه به گونه ای تطبیقی پرده از اسرار آفرینش انسان برداشته و با استدلال های زیبا خواننده را نسبت به موجودیت خود آگاهی می بخشد . این شناخت های تجربی او را به تعقل ، تفکر و تدبر پیرامون خلقت واداشت . سپس بیان کرد که علوم انسانی و وحیانی کوتاهترین راه رسیدن به خداست زیرا امثال من با تجربه به این مهم رسیدم ولی هستند علمایی که با اعتقاد راسخ به مبدأ هستی و خالقیت و رزاقیت و دیگر صفات الهی نردبان ترقی و شناخت مکاشفات را سریعاً بالارفته اند و از برکات وجود این افراد شاخص جواهر بشری نیز منتفع گردیده اند . »[7]



[1]- سوره واقعه ، آیات 20-9

[2]- همان ، آیات 45-40

[3]- همان ، آیات 54-51

[4]- سوره ملک ، آیه 21

[5]- سوره عنکبوت ، آیه 60

[6]- ناصر مکارم شیرازی ، تفسیر نمونه ، ج 9

[7]- ناصر مکارم شیرازی ، تفسیر نمونه ، ج 16 ، ص332

 

نوشته: مریم باباپور

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 1 نظر

موضوعات: پژوهش لینک ثابت

نظر از: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) [عضو] 
  • معصومیه خواهران قم

عیدتان مبارک موفق باشید

1392/03/18 @ 09:37


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
خرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس