حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

آثار معنوي گناه

09 آذر 1391 توسط خسروی

 

 

اگر كسي اهل تصديق و باور نباشد، بلكه معارف دين را تكذيب كند و برخلاف آن‌ها عمل كند، راه براي انجام رذايل براي او به آساني باز مي‌شود و او به آساني و بدون هراس و پروا دست به گناه دراز مي‌كند، به آساني دروغ مي‌گويد و اين كيفر الهي است كه دامن‌گير او مي‌شود.[1]

 

تكرار گناه و مداومت آن موجب تيرگي و واژگوني قلب و مسخ انسان از حالت انسانيّت به حالت درنده‌خويي و حيوان صفتي مي‌گردد و همين باعث گناهان بزرگتر مي‌شود.[2]

 

يكي از آثار معنوي گناه، ايجاد پوچي و بي‌خاصيت شدن كارهاي نيك است كه در اصطلاح به آن حبط عمل مي‌گويند. يعني گناهكاران اگر كار خيري انجام دهند، بي‌نتيجه و بي‌پاداش مي‌گردد. در قرآن شانزده مرتبه سخن از «احباط » به ميان آمده است و با توجّه به مجموع آن‌ها چنين نتيجه گرفته مي‌شود كه گناهان بزرگي همچون كفر، شرك، تكذيب آيات الهي و انكار معاد، ارتداد و مخالفت با پيامبران موجب حبط است.[3]

 

خداوند در سوره‌ي محمد آيه 33 خطاب به مومنين مي‌فرمايد: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ »

 

ترجمه: « اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، خدا را اطاعت كنيد و از پيامبر او فرمان بريد و اموال خود را تباه نكنيد.»

 

يكي‌ديگر ازآثار زيان‌بخش معنوي گناه اين‌است‌كه زمينه‌ي تسلط شيطان برآدمي را مهيا مي‌كند.[4]

 

چنان‌چه آيه شريفه مي‌فرمايد: «…. إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء لِلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ »[5]

 

ترجمه: « …. ماشياطين را دوست آنان كه ايمان نمي‌آورند قرار داده ايم.»

 

از ديگر آثار سوء معنوي گناه اين است كه انسان را به سوي گناهان ديگر سوق مي‌دهد.[6]

 

خداوند علت كفر بني اسرائيل و كشتن پيامبران توسط آن‌ها را چنين بيان مي‌كند : « ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ »[7]

 

ترجمه: « اين بدان سبب است كه راه نافرماني و ستم‌كاري پيش گرفتند»

 

ارتكاب گناه در كاهش ايمان نيز نقش بسزايي دارد. به همين جهت، در قرآن و احاديث، توجّه ويژه‌اي به آن شده است. در متون و آثار اسلامي تصويري كه از نهاد اوليه و روح و جان انسان ارائه مي‌شود، پاك و بي‌آلايش مي‌باشد كه نور معرفت و ايمان در آن متجلي است و از آن به « فطرت الهي و توحيدي » تعبير شده است.[8]

 

 

 



[1] )تفسير موضوعي، قرآن كريم ، آيت‌ا… جوادي آملي، ص98

[2] )گناه شناسي ، محسن قرائتي، پيام آزادي، ص 289

[3] )همان‌جا

[4] )تفسير موضوعي گناه و آمرزش از منظر قرآن ، عليرضا عصياني، ص55

[5] )سوره‌ي اعراف، آيه 27

[6] )تفسير موضوعي گناه و آمرزش از منظر قرآن ، ص56

[7] )سوره بقره، آيه 61

[8] )حسني، سعدالله، نقش باورهاي ديني در اصطلاح فرد و جامعه، قم، موسسه بوستان كتاب، 1389، ص171

(نوشته: ريحانه ترابي)

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
خرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس