حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

آداب معاشرت با مهمان

27 آبان 1391 توسط خسروی

1024x768 Document> Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA Styles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true”
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″/>


e: x-small;">) ع) فرمود :

 

«ما من رجل یدخل بیته مومنین فیطعمهما شبعهما الاّ کان افضل من عتق نسمه»

 

« اگر دو نفر از افراد باایمان وارد خانه ی فرد باایمان دیگری بشوند و او آن ها را اطعام نموده و سیر کند ، بافضیلت تر از این است که برده ای را آزاد نموده باشد .[1] »

 

اسلام شخصیت تازه وارد و مهمان را حفظ کرده و رسول اکرم (ص) در این باره می فرمایند : « ما من ضیف نزل بقوم الا ورزقه معه » «وی سربار خانواده نیست بلکه وی با روزی خود آمده و رحمتی است بر آن خانواده !»[2]

 

اسلام « مردمان مهمان دوست » را زیاد تشویق کرده و آن ها را بدین صفت نیکو ستوده است . مهمان وقتی از راه می رسد مخصوصاً اگر مسافر باشد ، غالباً خسته و گرسنه است ، هم نیاز به غذا دارد و هم استراحت . لذا باید هرچه زودتر غذای او را آماده کنند تا بتواند استراحت کند برای این کار لازم نیست غذای مفصّل درست کند ، بلکه هر غذایی که آماده و دم دست باشد ، برای او فراهم آورند .

 

یکی از روش های پسندیده ی حضرت ابراهیم) ع) همین بود که غذای مهمان را خیلی زود آماده و نزد او حاضر می کرد ، بدون اینکه ، تکلفی به خرج داده و خود را به زحمت بیندازد ؛ مانند روزی که ملائکه عذاب قوم لوطu به منزل او وارد شدند . حضرت ابراهیم ) ع) فکر کرد آن ها انسان هستند ، لذا خیلی زود گوساله ای را که دم دست داشت ذبح و بریان کرد و نزد آن ها آورد بعداً فهمید آن ها ملائکه هستند و غذا نمی خورند[3] .

 

 «فَما لَبِثَ أَنْ جاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ[4]»

 

« و ديرى نپاييد که گوساله‏اى بريان آورد. »

 

از این آیه استفاده می شود که یکی از آداب مهمانداری آن است که غذا را هرچه زودتر برای او آماده کنند ، چرا که مهمان وقتی از راه می رسد مخصوصاً اگر مسافر باشد غالباً خسته و گرسنه است ، هم نیاز به غذا دارد و هم نیاز به استراحت . باید زودتر غذای او را آماده کنند تا بتوانند استراحت کند .[5]

 

مهمان دوگونه است : مهمانی که بدون اطلاع و دعوت قبلی به خانه ی کسی می رود و دیگری که با اطلاع و دعوت به مهمانی می رود .

 

میزبان در مورد اول لازم نیست برای تهیه ی غذا و پذیرایی از مهمان ، خود را به زحمت بیندازد، بلکه هر غذایی که آماده داشت ، برای او حاضر کرده و به این وسیله از او پذیرایی کند .[6]

 

امام جعفر صادق) ع) فرمود : « إذا اتاک أخوک فأته بما عندک و إذا دعوته فتکلّف له »

 

« وقتی برادر مؤمنت به مهمانی تو آمد ، آن چه غذا حاضر داری ، برای او بیاور . اما اگر او را دعوت کردی ، آن چه در توان داری ، برای او حاضر و به این وسیله از او پذیرائی کن .[7]»

 

میزبان در پذیرایی از مهمان باید طوری رفتار کند که مهمان احساس مزاحمت نکند و اگر بداند میزبان برای پذیرائی از او به زحمت می افتد و بوسیله ی قرض گرفتن و مشقت زیاد لوازم پذیرائی را آماده می کند ، اینکار موجب دل سردی او شده و برای رفع مزاحمت سعی می کند کمتر به دیدن و مهمانی بیاید . این کار موجب دوری مؤمنان از یکدیگر شده و اتحاد و دوستی میان آن ها رو به سردی می گراید . اما اگر تشریفاتی نباشد و میزبان از آن چه خود و خانواده می خورند ، بدون تکلّف برای مهمان نیز بیاورد ، دیگر او نیز احساس مزاحمت و سربار بودن نمی کند و دفعات بعد به دیدن میزبان خواهد آمد و دوستی میان آن ها بیشتر خواهد شد .[8]

 

میزبان باید بدون آنکه از مهمان سؤالی کند ، هر غذایی که در خانه داشت ، برای او بیاورد تا میل کند و اگر غذا نخورد ، آن را بردارد ، چون بعضی از مهمان ها کمرو هستند ، و اگر از آن ها پرسیده شود غذا خورده اند یا نه ، می گویند آری ، درحالی که ممکن است بسیار هم گرسنه باشند .[9]

 

امام جعفر صادق) ع) در این باره می فرماید : « إنّ من الحشمه عندالاخ لاتقل لاخیک إذا دخل علیک اکلت الیوم شیئاً ولکن قرب الیه ما عندک فإن الجواد کل الجواد من بذل ما عنده »

 

« وقتی برادر مؤمنت به خانه ات آمد ، از او نپرس چیزی خورده یا نه ، هرچه حاضر داری ، نزد او بیاورید ، که جواد و جوانمرد کسی است که هرچه دارد ، حاضر سازد .[10] »

 

یکی از شیوه های معاشرت نیکو با مهمان این است که اگر غذایی برای او ضرر دارد و یا دکتر او را از خوردن آن منع کرده است ، تهیه نگردد و در عوض از غذایی که باب میل مهمان است یا برای او ضرر ندارد آماده شود .[11]

 

میزبان باید کمر به خدمت مهمان ببندد و کارهای او را انجام دهد ، مثلاً قبل از غذا برای او آب آماده کند تا دستش را بشوید ، رختخواب او را برای خواب آماده کند ، لباس های او را آماده کند و کفش های او را جفت کرده و جلو او بگذارد .[12]

 

میزبان باید درباره ی مطالبی که مهمان دوست دارد ، صحبت کند . قبل از مهمان نخوابد ، در حضور آن ها از کمبودها و مشکلات زندگی صحبت نکند ، در بین سخنان او حرف نزند ، اگر صحبت های مهمان باب میلش نبود ، خود را ناراحت نشان ندهد ، در حضور او به خانواده ی خود خشم نگیرد ، خود را مسرور و خوشحال نشان دهد … .[13]

 

امام باقر ) ع) فرمود : « ایمــا مسلم انـی مسلماً زائراً او طالب حاجه و هو فی منزله فاستأذن علیه فلم یأذن له و لم یخرج الیه لم یزل فی لعنه الله حتی یلتقیا[14]»

 

«هرمسلمانی که به قصد دیدار یا درخواست حاجتی به خانه مسلمانی رود و از او اجازه ورود

 

بخواهد و صاحب خانه به او اجازه ندهد و به استقبال نشتابد وی ( صاحب خانه ) ملعون خدا خواهد بود تا با یکدیگر دیدار کنند .»

 

استقبال از مهمان ، از دیرزمان تا به امروز جزء رسوم پسندیده و آداب ملّی و مذهبی ایرانیان و مسلمانان بوده است . در این جا ذکر نکته ای لازم است و آن این که میزبان و میهمان هرچه قدر با یکدیگر صمیمی باشند هنگام ملاقات در ضیافت ها و جای دیگر باید شئون اسلامی را رعایت کنند . خصوصاً خانم ها در برابر نامحرم نسبت به پوشش خود بی تفاوت نباشند . البته مردها نیز باید در این زمینه ملاحظاتی داشته باشند . همچنین از دست دادن مرد و زن نامحرم امتناع شود و چنان چه زن یا مرد نامحرمی از روی ناآگاهی و ندانستن مسأله ای به هر دلیل دیگر قصد دست دادن با نامحرم را داشت ، طرف مقابل باید حتی الامکان از پاسخ مثبت خودداری کند و در غیر این صورت دست خود را با حائلی مثل آستین پیراهن ، چادر ، دستکش و مانند آنها بپوشاند .[15]

 

بهتر است وقتی مهمان وارد خانه میزبان باشد اگر برای بار اول است او را به محل هایی که نیاز دارد هدایت کند مثلاً سرویس بهداشتی ، اتاق خواب ، محل نماز خواندن ، رختکن و محل قرار دادن وسائل شخصی را به او نشان دهد .[16]

 

نهی از انزواطلبی و غم گساری در محضر مهمان و عکس آن یعنی چهره شادمان و متبسم داشتن و داخل کردن سرور در قلب مهمان از توصیه های اسلامی است .

 

به هر صورت باید میزبان از راه های مختلف اسباب آرامش و شادی مشروع را برای مهمان خود فراهم کند و البته فقط فراهم کردن زمینه ، کافی نیست بلکه آگاه کردن مهمان از چنین اقدامی دینی نیز لازم است .

 

از دیگر آداب معاشرت این است که صاحب خانه بعضی از نیازهای شخصی مهمان را از وی جویا شود و در صورت امکان آن ها را برایش فراهم آورد مثلاً اشیاء و لوازمی مانند لباس راحتی ، مسواک ، صابون ، شانه و حوله تمیز و سجاده و عطر .[17]

 

پیامبر اکرم  (ص) فرمودند : « انّ من حق الضیف أن یکرم و أن یعد له الخلال[18] »

 

« از حق مهمان است که گرامی داشته شود و خلال ( مسواک ) برایش آماده گردد . »

 

نباید به مهمان دستور انجام کاری داده شود .

 

« نزل بابی الحسن الرضا) ع) ضیف و کان جالساً عنده یحدثه فی بعض اللیل فتغیّر السراج فمدّ الرجل یده لیصلحه فزبره ابوالحسن) ع) ثم بادره بنفسه فاصلحه ثم قال له انّا قوم لانستخدم أضیافنا . »

 

« مهمانی در منزل امام رضا ) ع) بود . دست دراز کرد که چراغی را اصلاح کند . حضرت او را منع کرد و خودش چراغ را اصلاح کرد و فرمود : ما اهل بیت ، کارهای خانه را به عهده ی مهمان نمی گذاریم .[19] »

 

اسلام از کمک نمودن به میهمان در رفتن منع نموده است . بطوری که هنگامی طایفه ای از عرب بر امام صادق) ع) مهمان شدند و هنگام رفتن ، حضرت به آن ها صله و عطا نیز پرداخت ولی غلامان خود را بر کمک به آن ها در حرکت منع نمود ، علت این کار را از حضرتش سؤال نمودند ، فرمود : ما خانواده ای هستیم که مهمان خود را هنگام حرکت کمک نمی نمائیم .[20]

 

اسلام در عین این که به میزبان دستور می دهد نهایت کوشش را برای پذیرائی و احترام مهمان خود به عمل آورد ، با این حال به مهمان دستور می دهد طوری رفتار کند که میزبان او به زحمت نیفتد ، ازجمله دستور می دهد : هرکجا صاحب خانه اشاره کرد همان جا بنشیند .[21]

 

در حالات پیشوای بزرگ ما حضرت علی) ع) نیز نقل شده است که : « دعا رجل امیرالمومنین ) ع)  فقال له قد اجبتک علی أن تضمن لی ثلاث خصال قال وماهنَّ یا امیرالمومنین؟ قال لاتدخل علی شیئاً من خارج ولاتدخر علی شیئاً فی البیت ولاتجحف بالعیال »

 

« روزی کسی او را به مهمانی دعوت کرد ، فرمود دعوت تو را می پذیریم اما به سه شرط ، عرض کرد آن سه شرط چیست ؟فرمود : چیزی از خارج منزل تهیه نکن ، از آن چه هم در منزل داری مضایقه نکن ، خانواده ات را هم به زحمت مینداز .[22]

 

 

 



[1]- محمد بن حسن حرعاملی ، وسایل الشیعه ، ج 24 ، ص 301 ، باب 29 ، ح 1

[2]- همان ، ص 280

[3]- نورمراد محمدی ، مهمانداری در اسلام ، دفتر تبلیغات حوزه علمیه ، 1378 ، قم ، ص 40

[4]- سوره هود ، آیه 69

[5]- ناصر مکارم شیرازی ، تفسیر نمونه ، ج 9 ، ص 169

[6]- نورمراد محمدی ، همان ، ص 41

[7]- محمدباقر مجلسی ، بحارالانوار ، ج72 ، ص453

[8]- نورمراد محمدی ، همان، ص 43

[9]- همان ، ص 45

[10]- محمدباقر مجلسی ، همان ، ص 455

[11]- نورمراد محمدی ، همان ، ص 50

[12]- همان، ص 51

[13]- همان ، ص 57

[14]- محمد بن یعقوب کلینی ، اصول کافی ، ج 2 ، ص 365

[15]- احمد تشکر ، آیین مهمان نوازی در اسلام ، صالحان ، قم ، 1388 ، ص 48

[16]- همان ، ص 49

[17]- همان ، ص 53

[18]- محمدبن یعقوب کلینی ، همان ، ج 6 ، ص 285

[19]- همان ، ج 6 ، ص 283

[20]- محمدتقی مجلسی ، بحارالانوار ، ج 72 ، ص 452

[21]- علی محقق ، اسلام در قلب اجتماع ، ص 243

[22]- محمدتقی مجلسی ، همان ، ص 451

 

پژوهشگر :سعیده زارع هرندی

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
خرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس