حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

اقسام دین

18 بهمن 1391 توسط خسروی

 

 

 مراد از دین ، مکتبی است که از مجموعه عقاید ، اخلاق و قوانین و مقررات اجرایی تشکیل شده است و هدف آن ، راهنمایی انسان برای سعادت مندی است . دین به این معنا بر دو قسم است : دین بشری و دین الهی .

 

 

الف : دین بشری

 

دین بشری ، مجموعه عقاید ، اخلاق و قوانین و مقرراتی است که بشر با فکر خود و برای خویش تدوین و وضع کرده است . از این رو ، این دین ، در راستای همان خواسته ، انتظارات او را برآورده می سازد و اسیر هوس و ابــزار دست همــان انسان است و انسان به گونه ای آن را تنظیمی می کند که تمام قوانین و مقرراتش به سود او باشد  چیزی را بر او تحمیل نکند.

 

به دیگر سخن ، انســانی که خود را بـرای تدوین دین ، شایسته می یابد ، ادعای ربوبیت دارد واله و معبودش ، همان هوا و هوس اوست . از این رو ، دینی را تدوین می کند که خواسته های هوس او را تأمین کند. [1]

 

«  أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى بَصَرِهِ غِشاوَةً  فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَ فَلا تَذَکَّرُونَ » [2]

 

« پس آيا ديدى کسى را که هوس خويش را معبود خود قرار داده و خدا او را دانسته گمراه گردانيده و بر گوش او و دلش مُهر زده و بر ديده‏اش پرده نهاده است؟ آيا پس از خدا چه کسى او را هدايت خواهد کرد؟ آيا پند نمى‏گيريد؟  »

 

 پیامدهای دین بشری

 

دینی که براساس خواست انسان شکل بگیرد، پیامدهای خواهد داشت که به برخی از آن اشاره می کنیم .

 

1- رهایی و عدم تعهد و مسئولیت

 

اگر بشر به تدوین و تنظیم دین بپردازد ، چون اصل کلی این است که هرکس براساس ساختار روانی و بدنی خود می اندیشد و عمل می کند «  قُلْ کُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاکِلَتِهِ » [3] اگر خدای او هوسش باشد ، دین او مجموعه هواها و افکار هوس مدارانه اوست و هرکس که براساس هوس عمل کند ، هرگز خود را مسئول نمی داند ، بلکه مدعی ربوبیت ، خود را مصداق این آیه می داند:

 

«لا يُسْئَلُ عَمَّا يَفْعَلُ» [4] از آنچه انجام می دهد ، مورد سئوال واقع نمی شود . چنین انسانی ، خود را فوق قانون تلقی می کند و با این وصف ، در برابر کسی و چیزی مسئولیت ندارد و رهاست .از این رو ، تنها میل خود را حق و زیبا می پندارد و به همان عمل می کند ؛ حال آن که چنین انسانی مصداق این آیه است : «وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً » [5] ؛ کــار باطل انجام می دهند درحالی که پندار آن ها این است که کار خوب انجام می دهند.

 

قرآن کریم همه انسان ها را مسئول می داند ؛ خواه پیامبر یا امت پیامبر باشند : «فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ» [6]

 

2- واکنش در برابر دین الهی

 

انسانی که خود به تعظیم و تدوین دین اقدام می کند ، بر ضد دین الهی واکنش نشان می دهد و به مبارزه بر ضد آن برمی خیزد و در نهایت ، آن را تکذیب می کند یا آورنده آن را به قتل می رساند؛ چنان که قرآن کریم در این زمینه فرمود :«کُلَّما جاءَهُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى أَنْفُسُهُمْ فَرِيقاً کَذَّبُوا  وَ فَرِيقاً يَقْتُلُونَ » [7] هرگاه که پیامبران مطلبی آوردند که مطابق میل و خواسته هوس مداران نباشد ؛ آنان ره آورد وحی را امضا نمی کنند ؛ عده ای از انبیا را تکذیب و برخی را می کشند. [8]

 

 ب : دین الهی

 

دین الهی ، مجموعه عقاید و اخلاق و قوانین و مقرراتی اجرایی است که خداوند آن را برای هدایت بشر فرستاده است تا انسان در پرتو تعالیم آن ، هوا و هوس خود را کنترل و آزادی خود را تأمین کند. انسان خدا باور ، چون خود را تحت ربوبیت ذات اقدسه اله می داند ، تلاش می کند با عمل به آیین الهی و استقامت و پایداری در آن ، مقصود واقعی را دریابد : «  إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا  » [9] زیرا دین الهی است که به حقیقت انسان و نیازهای او توجه دارد و برنامه کامل و همه جانبه ای ارائه می کند که انتظارات او را از همه نظر برآورده می سازد.

 

نکته ؛ مراد از دین در بحث انتظار بشر از دین ، دین الهی و در بین ادیان ، کامل ترین آن ، یعنی دین اسلام و دین خاتم انبیاء6 است که به کامل ترین شکل ، اندیشه علمی جامعه بشری و انگیزه عملی او را هدایت می نماید. [10]

 



[1]- احمد واعظی ، حکومت دینی ، قم ، مرصاد ، 1378 ، چاپ سوم ، ص 24-21

[2]- سوره جاثیه ، آیه 23

[3]- سوره اسراء ، آیه 84

[4]- سوره انبیاء ، آیه 23

[5]- سوره کهف ، آیه 104

[6]- سوره اعراف ، آیه 6

[7]- سوره مائده ، آیه 70

[8]- عبدالله جوادی آملی ، انتظار بشر از دین ، قم ، اسراء ، 1389 ، چاپ ششم ، ص 26-24

[9]- سوره احقاف ، آیه 13

[10]- عبدالله جوادی آملی ، دین شناسی ، قم ، اسراء ، 1381 ، ص 29-28

نوشته : فاطمه صالحي

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
تیر 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس