حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

انتظار

18 بهمن 1391 توسط خسروی

 

 

انتظار ، گاهی به معنای احتیاج و گاهی به معنای توقع است . انتظار به معنای احتیاج ، پیش از دین و دین باوری است ؛ ولی انتظار به معنای توقع ، پس از پذیرش دین است ؛ یعنی از پذیرفتن دین ، چه توقعی از دین می تواند داشته باشد ؟ و دین کدام امید و آرزوی او را برآورده می سازد؟

 

تفسیر انتظار به معنای احتیاج ، این است که انسان نیازهایی دارد و دین درصدد تأمین آن نیازهاست. [1]

 

 

 

اقسام انتظار

 

انتظار دو قسم دارد : انتظار صادق و حق و انتظار کاذب و باطل ؛ همان گونه که تشنگی بر دو قسم است : تشنگی کاذب و صادق.

 

انتظار کاذب ، به تعبیر قرآن ، امنیه ای است که شیطان آن را به انسان القا و او را با آن سرگرم می کنند : «وَ لَأُمَنِّيَنَّهُمْ » [2] ولی انتظار صادق ، انتظاری است که با واقعیت وجودی انسان هماهنگ و سازگار است ؛ مانند انتظار لقای الهی که در برخی ادعیه ، خداوند را این گونه می خوانیم : « غایه المنی »[3] ؛دعای کمیل . « یا غایه امال العارفین » [4]

 

همچنین مانند انتظار راهیابی به بهشت که از انتظارات صادق است که در پرتو ایمان و عمل صالح حاصل می شود ؛ نه این که جزء آمال خاص مسلمانان یا اهل کتاب باشد : «  لَيْسَ بِأَمانِيِّکُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْکِتابِ  »[5] وجود انتظار حق و باطل بشری ، انسان شناس ماهری را می طلبد تا این انتظارات

 

 

 

را از یک دیگر تمییز دهد و به انتظارات صادق پاسخ دهد ؛ چنان که تشخیص تشنگی صادق از عطش کاذب به عهده پزشک متخصص است . مشخص و ممیز انتظارات صادق از انتظارات کاذب ، دین الهی ؛ دینی که جداکننده تمنیات کاذب از صــادق است و راه تحصیل انتظارات صادق را به انسان می آموزد . برخی انتظار بشر از دین را به سر رجوع انسان به دین معنا کرده اند ؛ چنان که در گذشته متکلمان می گفتند : چرا انسان باید به دین رجوع کند ؟ و اغلب می گفتند : وجوب شکر منعم و دفع ضرر محتمل ، انسان را وامی دارد تا دین را شناخته و آن را مورد پذیرش قرار داده و به محتوای آن عمل نماید.

 

 

 

انتظارات اصلی و انتظارات فرعی

 

انتظارات صادق انسان دو قسم است : انتظارات اصلی و انتظارات فرعی .

 

انتظارات اصلی انسان در محور اعتقادات است ؛ انسان باید حقیقت خود را بفهمد و بشناسد و مبدأ آفرینش خود و جهان را بشناسد ، لذا مکتب و دینی لازم است که حقیقت انسان را به او بفهماند و مبدأ آفرینش را به او معرفی کند و اسما و صفات و اوصاف جلال و جمال آن مبدأ را برای او تشریح کند و کیفیت رابطه انسان با خدا را بیان کند و … .

 

انتظارات فرعی انسان در محور اموری از قبیل تأمین اقتصاد جامعه انسانی و بهداشت آن ، مسائل اخلاقی و … است.

 

« تحف العقول» در روایتی نقل می کند: مردی لباس تمییزی پوشیده و با ظاهری موقر وارد مدینه شده بود. بعضی از مسلمانان صدر اسلام وقتی آن مرد را دیدند ، گفتند : « ما أعقل هذا الرجل » عجب آدم عاقلی است ، پیامبراکرم6 فرمود :« مذ إن العاقل من وحدالله » [6]

 

ساکت! فرزانگی و عقل به لباس تمیز نیست ، بلکه فرزانگی به توحید است و عاقل کسی است که موحد باشد.

 

دلیل این کــه اعتقاد ، انتظار اصلــی بشر است و اخلاق و بهــداشت و اقتصاد ، از انتظارات فرعی اند، این است : انسانی که باور کند همواره در پیشگاه خدایی است که از دورن و بیرون او آگاه است و از خود انسان به حال او آگاه تر است و نیز این آگاهی را جایی ضبط می کند که زوال ناپذیر

 

است و محصول این آگاهی در جهان دیگری ظهور می کند که درک آن بسیار مشکل است ، در برابر صاحب این آگاهی ، چاره ای جز تسلیم محض ندارد ؛ هرگز انسانی که اعتقاد به معاد پیدا کند و بداند که قیــامت ظرف ظهور عین حقیقت دین است ، در اعمال خود به کارهایی مانند ظلم ، احتکار و … دست نمی زند؛ چون قیامتی را در پیش رو دارد که درک حقیقت آن به اندازه ای دشوار است که خداوند در قرآن فرمود :« وَ ما أَدْراکَ ما يَوْمُ الدِّينِ * ثُمَّ ما أَدْراکَ ما يَوْمُ الدِّينِ » [7] قیامتی که تا کسی به مقام فنا و به مقام انسان کامل نرسد ، حقیقت آن را درک نمی کند ؛ قیامتی که تحمل آن برای آسمان و زمین دشوار است : «ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ  وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيکُمْ إِلاَّ بَغْتَةً  » [8] قیامتی که وجود عینی دین در آن تحقق پیدا می کند ؛ یعنی مسائل اخلاقی و اقتصادی و بهداشتی و مانند آن برای انسان حل می شود.

 

نکته : مراد از انتظار در این جا اولاً انتظار صادق است ؛ نه کاذب ، ثانیاًً انتظار به معنای احتیاج و توقع ، هردو اراده شده است. ثالثاً مراد ، هم انتظار اصلی و هم انتظار فرعی است که دین درصدد تأمین آن انتظارات خواهد بود.

 



[1]- علی اکبر دهخدا ، فرهنگ متوسط دهخدا ، ج 1 ، ص 244

[2]- سوره نساء ، آیه 119

[3]- محمدباقر مجلسی ، بحارالانوار ، بیروت ، داراحیاء التراث العربی ، 1403ق ، چاپ سوم ، ج46 ، ص 81

[4]- عباس قمی ، مفاتیح الجنان ، ترجمه الهی قمشه ای ، قم ، انتشارات آیین دانش ، 1384 ، ص 120

[5]- سوره نساء ، آیه 123

[6]- ابومحمدحسن بن علی بن الحسین بن شعبه الحرانی ، تحف العقول ، قم ، موسسه نشر الاسلامی ، 1416ق ، چاپ چهارم ، ص 54

[7]- سوره انفطار، آیات 18-17

[8]- سوره اعراف ، آیه 187

نوشته فاطمه صالحي

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 2 نظر

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(2)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.0 stars
(4.0)

موضوعات: پژوهش لینک ثابت

نظر از: صالحی [عضو] 
  • مدیریت استانی کردستان
صالحی
4 stars

باسلام
انشالله از یاران و منتظرین واقعی حضرتش باشیم

1391/11/18 @ 10:07
نظر از: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) [عضو] 
  • معصومیه خواهران قم
4 stars

موفق باشید

1391/11/18 @ 09:43


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
مرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس