حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

اقسام گناهان

09 آذر 1391 توسط خسروی

 

 

بر اساس اعتبارات مختلف مي‌توان گناه را به صورت‌هاي مختلفي تقسيم نمود از جمله :

 

الف)‌ گناهان صغيره و كبيره

 

يكي از تقسيمات اصلي گناه، تقسيم آن به كبيره و صغيره است، چرا كه در آيه‌ي شريفه مي‌فرمايند:

 

«إِن تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلاً كَرِيمًا» [1]

 

ترجمه: « اگر گناهان بزرگي را كه از ان‌ها نهي مي‌شويد ترك كنيد، گناهانتان را از شما مي‌زدائيم و شما را به جايگاهي ارجمند در مي‌آوريم»

 

به قرينه‌ي مقابله‌ي بين كبائر و سيئات، مراد از سيئات در اين‌جا، گناهان صغيره‌است،[2]

 

بزرگي گناه، جز با مقايسه با كوچك‌تر از خودش معلوم نمي‌شود و بهترين راه براي اين مقايسه، بررسي ويژگي‌هاي گناهان است. هر گناهي كه حركت انسان را به سوي خداوند آهسته‌تر كند و بار سنگين تري بر دوش آدمي نهد و ظلم و عواقبش در بعد كمي و كيفي بيشتر باشد، كبيره است.[3]

 

به طور نمونه، افتراء به خداوند و ادعاي دروغ دريافت وحي ، بالاترين ظلم شمرده شده است : « وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ»[4]

 

معيار شناخت گناهان كبيره از صغيره

 

در اين كه معيار در شناخت گناهان كبيره از صغيره چيست، ما بين علما، بحث‌ها و گفتگوها شده است و اختلاف‌هاي فراواني وجود دارد كه به بعضي از آن‌ها اشاره مي‌شود:

 

1-  هر گناهي كه خداوند در قرآن ، براي آن وعده‌ي عذاب داده باشد.

 

2-هر گناهي كه شارع مقدس، براي آن حد تعيين كرده ( مانند شراب خواري، زنا، دزدي كه تازيانه، كشتن، سنگسار ازحدود آن‌ها است) و در قرآن به آن هشدار داده شده است .

 

3-  هر گناهي كه بيان‌گر بي‌اعتنايي به دين است.

 

4-  هر گناهي كه حرمت و بزرگ بودنش با دليل قانع، ثابت شده است.

 

5-  هر گناهي كه در قرآن و سنت ، انجام دهنده‌ي آن به شدت تهديد شده است.[5]

 

  ب)گناهان پنهان و آشكار

 

يكي ديگر از تقسيمات گناه، تقسيم آن به گناه پنهان و آشكار است. «وَ ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ»[6]

 

ترجمه: « و گناه آشكار و پنهان را رها كنيد.»

 

ترك گناه (علني) هميشه همراه با خلوص نيت نيست و چه بسا به خاطر حفظ آبرو و جايگاه اجتماعي، انسان آشكارا گناه انجام ندهد و لذا خداوند در آيه‌ي ارزشمندي، خدا ترسي و دوري از گناه در نهان و به دور از انظار و اطلاع ديگران را يادآور مي‌شود.[7]

 

«إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ »[8]

 

ترجمه : « تو فقط به كساني مي‌تواني اخطار كني كه در پنهاني از پروردگارشان مي‌ترسند»

 

ترس از خداوند در هر حال مطلوب است و لذا ذكر قيد « بالغيب» بيان گر اهميّت و ارزش والاي خداترسي در خلوت مي‌باشد.»[9]

 

خداوند در آيه 19 سوره‌ي نور مي‌فرمايد: «إِنَّ الَّذِينَ يحُِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فىِ الَّذِينَ ءَامَنُواْ  لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فىِ الدُّنْيا وَ الاَْخِرَةِ»

 

ترجمه: « كساني كه دوست دارند زشتي‌ها در ميان مردم باايمان شيوع يابد، عذاب دردناكي براي آنهادر دنيا و آخرت است.»

 

نكته‌ي قابل توجّه در اين آيه اين است كه ، خداوند مي‌فرمايد : دوستي چنين كاري- گرچه به مرحله‌ي عمل نرسد- موجب عذاب دردناك خواهد بود و اين بيانگر نهايت تاكيد در پرهيز از شيوع دادن گناه است. به هر حال اگر انسان‌ها خواهان جامعه‌اي سالم هستند، يكي از راههاي آن پوشاندن گناه است تا گناهان، بزرگ شمرده شوند و عادي نگردند.[10]

 

ج)گناه از روي جهل و گناه از روي عناد

 

يكي ديگر از تقسيمات گناه، تقسيم آن به اعتبار گناهكار است كه از روي ناداني مرتكب گناه شود يا از روي سركشي و لجاجت .

 

خداوند درباره‌ي توبه مي‌فرمايد: « إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوَءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُوْلَئِكَ يَتُوبُ اللّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا»

 

ترجمه: « جز اين نيست كه پذيرش توبه از سوي خداوند براي كساني است كه از روي ناداني كار بد را انجام مي‌دهند، پس به زودي توبه مي‌كنند، اينانند كه خدا توبه‌شان را مي‌پذيرد و خدا دانا و حكيم است»

 

از اين آيه فهميده مي‌شود كه گناه دو نوع است : گناه  كه بر اثر جهل و ناداني انجام گيرد و گناهي كه خاستگاه آن ناداني نباشد.[11] البتّه منظور از جهل در اين آيه اين است كه گناه، بر اثر غلبه‌ي هوي و شهوت و غضب، انجام گيرد و آنچه در مقابل اين حالت قرار دارد ، اين است كه گناه، به انگيزه‌ي عناد باحق انجام گيرد.

 

در قسم اول، گناهكار علم به زشتي گناه دارد، اما غلبه‌ي هوي و غضب به او اجازه‌ي پيروي از اين علم را نمي‌دهد؛ از اين رو بود و نبود اين علم اثري براي او ندارد و جاهل شمرده مي‌شود. در قسمت دوم، گناهكار، علم به زشتي گناه دارد، اما از آن‌جا كه با حق ، سرستيز دارد و نمي‌خواهد حقيقت را بپذيرد ، گناه مي‌كند و عمداً از روي عناد، گناه انجام مي دهد.[12]

 

د)گناهان كليدي و گناهان فرعي

 

همانگونه كه پيري و ضعف زمينه‌ي هجوم و كسالت و بيماري‌هاي گوناگون مي‌گردد، گاهي عيب و يا گناهي، زمينه و كليد انواع گناهان مي‌گردد به طور مثال :

 

1-حسادت، انسان را به انواع گناهان مانند كارشكني، تهمت، دروغ و سوء قصدها و … وادار مي‌كند. انسان حسود به هر تلاشي دست مي‌زند تا رقيب خود را شكست بدهد.[13]

 

2-بخل و حرص: بخل، سبب ندادن زكات و خمس و ترك انفاق مي‌شود، به علاوه مردم از بخيل‌ها ناراحت هستند و همين، موجب بدگويي‌ها و سوءظن‌ها مي‌گردد. حرص نيز سبب گناهاني مانند كم‌فروشي ، احتكار، گران‌فروشي، رشوه خواري، تملّق و … مي‌گردد.[14]

 

3-دروغ: انسان با دروغ ، گناهان خود را توجيه مي‌كند و زير پوشش توجيه‌هاي دروغين، صدها گناه ديگر، بروز مي‌كند و علاوه بر اين معمولاً زماني كه انسان دروغ مي‌گويد ، براي جلوگيري از افشاء آن مجبور مي‌شود به گناهان ديگري مانند غيبت، تهمت و … هم متمسك شود.[15]. گناهان ديگري نيز وجود دارند كه زمينه ساز گناهان ديگر مي‌شوند، ولي براي رعايت اختصار ، از شرح آنها خودداري مي‌گردد.


 

 

 

 



[1] )سوره نور، آيه 31

[2] )البته برخي از بزرگان ازاهل معرفت به اين تقسيم بندي اعتقادي ندارد چرا كه معتقدند هر نوع تجري در مقابله عظمت خداوند كبر و سنگين است و كوچك شمردن گناه، خلاف معرفت محسوب مي‌شود. بنابراين مطالب ذكر شده در اين قسمت بر اساس نظريه‌ي مشهور مي‌باشد.

[3] )تفسير موضوعي گناه و آمرزش از منظر قرآن، عليرضا عصياني، ص 19

[4] )سوره انعام، آيه 93

[5]) هاشم زاده، محمد رضا، مبارزه با گناه ، تهران، نشر امام عصر (عج) ، 1383، ص 35

[6]) سوره انعام ، آيه 120

[7])تفسير موضوعي گناه و آمرزش از منظر قرآن ، عليرضا عصياني، ص22

[8] )سوره فاطر ،آيه 18

[9] )تفسير موضوعي گناه و آمرزش از منظر قرآن ، ص23

[10] )گناه شناسي ، محسن قرائتي، پيام آزادي، ص138

[11] )تفسير موضوعي گناه و آمرزش از منظر قرآن ، عليرضا عصياني، ص22

[12] )همان ، ص23

[13] )گناه شناسي ، محسن قرائتي، مركز فرهنگي درس‌هايي از قرآن ص36

[14]) همان‌جا

[15] )همان جا

( نوشته: ريحانه ترابي)

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
مرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس