حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

آداب سلام کردن

09 آذر 1391 توسط خسروی

 

 

 

سیره ی رفتاری پیامبر خدا (ص)آن بود کــه به هرکه می رسید – حتی کودکان – ابتدا به او سلام می کرد ، بخصوص در مـورد سلام کردن به کـودکان می فرمـود : پنج صفت است که تا زنده ام ، آن ها را رها نخواهم کرد ، یکی هم سلام دادن به کودکان است ، تا پس از من (سنت ) گردد . [1]

 

این خصلت خجسته ، از اخلاق حسنه و روحیه ی پاک و تواضع او سرچشمه می گرفت . این ها درست ؛ ولی ادب اقتضا می کند که کوچک ترها به بزرگ ترها سلام کنند . در حدیث آمده است که امام صادق(ع) فرمود : « کوچک به بزرگ سلام کند ، یک نفر به دونفر ، جمعیت کم به جمعیت فراوان ، سواره بر پیاده ، رهگذر بر کسی که ایستاده است و ایستاده بر کسی که نشسته است .[2] »

>

 

سلام را باید آشکارا ، بلند و با صدای رسا ادا کرد . احادیث فراوانی با عنوانِ « الجهر بالسلام » و « افشاء سلام » آمده که سفارش اکید دارد که سلام ها ، رسا و بلند باشد ، نه زیرلب و آهسته و نامفهوم و ناقص . جواب سلام نیز باید همین گونه باشد ، یعنی بلند و واضح ، تا طرف بشنود .

 

اگر در برخورد با دیگـران یا ورود به جلسه و جمعی ، یا رسیــدن به خانه و محل کـار ، سلام بگویید ، ولی آهسته ، شاید سلامتان را نشنوند . با این که شما سلام داده اید ، ولی به دلیل سر و صدا یا جمع نبودن حواس یا هر عامل دیگر ، سلامتان را نشنوند ، شما را بی ادب و بی اعتنا خواهند شمرد و متکبر خواهند پنداشت .

 

یا اگر سلام دیگری را جواب دهید ، اما آهسته و زیرلب ، به گونه ای که نفهمد و نشنود ، شاید پیش خود فکر کند مسأله ای ، خصومتی و … پیش آمده ، یا شما سرسنگین و متکبر شده اید که حتی جواب سلامش را هم نمی دهید یا با دشواری و بی علاقگی جواب می دهید .

 

راه جلوگیری از این سوء تفاهم ها و بدگمانی ها ،رعایت همان دستور دینی در معاشرت ها است ، یعنی آشکارا سلام کردن .[3]

 

امام صادق(ع)  فرمود : « هرگاه یکی از شما سلام می دهد ، سلامش را آشکارا بگوید ، نگوید که سلام دادم ، ولی جوابم ندادند ، شاید سلام داده ولی آنان نشنیده باشند ! و هرگاه یکی از شما جواب سلام می دهد ، جواب را آشکارا و بلند بگــوید ، تا آن مسلمان دیگر نگوید که  سلام کردم ولی جوابم را ندادند ![4]»

 

اگر سلام مستحب است ،  جوابش واجب است . البته بیش ترین ثواب نیز از آنِ کسی است که شروع به سلام کند .

 

آن که سلام می دهد ، پاسخش را باید گرم تر و بیش تر داد ، چرا که سلام نوعی تحیت و هدیه از سوی یک مؤمن است و هدیه را باید پاسخی بهتر ارائه داد ، تا نشان قدرشناسی باشد .[5]

 

و این تعلیم قرآن کریم است که تحیّت دیگران را به گونه ای بهتر پاسخ دهید ؛

 

«وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها[6] : و چون به شما درود گفته شد، شما به [صورتى] بهتر از آن درود گوييد . »

 

خداوند متعال در این آیه امر فرموده که هرگاه تحیت داده شدید به تحیّتی پس تحیّت گویند تحیّت کننده را به نیکوتر از تحیّت او ، و تحیّت اگرچه اطلاق دارد و هرنوع تحیّت و تعارفی را شامل می گردد لکن چنانچه بنای مفسرین بر این است مصداق کاملین سلام است .

 

امر در آیه را به وجوب جواب سلام حمل نموده اند و در آیه قید نشده که جواب سلام مسلمان و مؤمن واجب است پس به اطلاق آیه می توان گفت ولو کافر سلام کند باید به او رد نمود .[7]

 

 

 

2- دست دادن

 

« مصافحه » هم ، « دوستی آور » و « کدورت زدا » و « محبت آفرین » است . ما علاقه ی خود و صمیمیت را با دست دادن ابراز می کنیم . برعکس ، اگر با کسی کدورت و دشمنی داشته باشیم ، از دست دادن با او پرهیـز می کنیم . به همین خـاطر ، این دستور مقدس و پربرکت اسلامی ، در تحکیم رابطه های دوستی و اخوّت ، ثمربخش است .[8]

 

امام صادق (ع) فرمودند : « تصافحوا فانها تذهب بالسخیمه[9] »

 

« با یکدیگر مصافحه کنید که این کار کینه ها را از میان می برد . »

 

 

 

پژوهشگرسعیده زارع هرندی

 

 

 



[1]- محمد بن حسن حرعاملی ، وسایل الشیعه ، ج 12 ، ص 62

[2]- همان ، ص 74

[3]- جواد محدثی ، همان ، ص 29

[4]- حرعاملی ، وسایل الشیعه ، ص 65

[5]-  جواد محدثی ، همان ، ص 30

[6]- سوره نساء ، آیه 86

[7]- سیده نصرت امین ، تفسیرمخزن العرفان ، انجمن حمایت از خانواده های بی سرپرست ، اصفهان ، ج 4 ، ص 123

[8]- جواد محدثی ، اخلاق معاشرت ، ص 30

[9]- محمد بن یعقوب کلینی ، اصول کافی ، ج 2 ، ص 183 ، ح1 18

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 1 نظر

موضوعات: پژوهش لینک ثابت

نظر از: سرباز عشق [عضو] 
  • مدرسه علمیه فاطمـیه سلام الله علیها بنـدرانزلی

ای که می بخشی تو با انگشتری انگشت خویش
دست خالی رد مکن ما را ز کویت یا حسین

اجرتان با سیدالشهدا
موفق باشید

1391/09/11 @ 09:19


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
تیر 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس