بررسی غنا و موسیقی در آیات و روایات
با توجه به آیاتی که پیرامون غنا و موسیقی نازل گردیده است ، در مي یابیم بعضی آیات در سوره هایی است که در مکه نازل شده مانند سوره لقمان ، فرقان ، اِسراء و نجم و بعضی در سوره هایی است که در مدینه نازل شده ، مانند سوره حج و جمعه ، می توان فهمید که قرآن از همان ابتدای بعثت با موسیقی مبارزه کرده و آنرا مورد نکوهش و حتی چنانچه از آیات سوره لقمان روشن است به طور صریح مورد تحریم قرار داده و مبارزه با موسیقی همانند مبارزه با بت پرستی از ابتدایی ترین احکام اسلام قرار داشته ، چنانکه درآیات سورة حج هر دو را هم ردیف و از نظر خاصیت ، یکسان قلمداد فرموده است .
در بعضی از آیات با لحن شدید از موسیقی نکوهش وتحریم می کند و با وعدة عذاب سخت و دردناک به مرتکبین آن، و در ضمن به مضرّات و خواص سوء آن آگاهی می دهد .[1]مانند سورة لقمان ، در بعضی به تحریم و ذکر آثار سوء آن مي پردازد و موضع سوء آنرا همانند
بت پرستی بیان کرده ، مانند آیات سوره حج ، و در بعضی به شکل اعتراض به مسلمین پس از معلومالحال بودن آن در قرآن و اسلام در هنگامی که آنها به سوی آن جذب شدند مانند آیه سورة جمعه، و در بعضی اجتناب از آن به عنوان نشانه ای از ایمان و بندگی پروردگار جهان ، مانند آیه سوره فرقان . ولی اگر در همه این آیات به طور عمیق دقت کنیم به عنوان یک عامل فساد مرموز که به طور ناخود آگاه موجب انحراف شد ه و حتی می تواند در برابر اسلام و قرآن و پیامبر آن قد علم کند و اگر غفلت شو ممکن است بر دعوت حق غلبه پیدا کند ، مانند سایر ابزار و آلات نیرومند شیطانی ، آنرا ذکر فرموده و مسلمین بلکه عموم انسانها را بر آن آگاه کرده و در مجموع مي توان گفت مسأله تحریم موسیقی و رازهای تحریم ذکر شده آن از جمله اعجاز و خارق العاده های قرآن است که بشر مانند بسیاری دیگر از احکام اسلام در قرون بسیار از آن ناآگاه بوده و هست . قرآن در مواضع چندی به صراحت و یا به طور تلویحی و حاشیه ای تحریم و یا نکوهش از موسیقی کرده و در این مواضع بعضی با یک آیه و بعضی با بیش از یک آیه در این باره سخن گفته و سخنانش گاهی نرم ولی در بعضی با لحن شدید و تند در برابر موسیقی ایستاده است .