حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

« تنها رياي در عبادت حرام است . »

17 دی 1391 توسط خسروی

 

 

 

ريا در عبادت به طور مطلق حرام است و صاحب اين نوع ريا مبغوض و غضب شدة درگاه خداوند متعال است و اصل عبادت را باطل مي كند ، زيرا الاعمال بالنيّات و قصد شخصي كه ريا مي كند در عبادت خود فرمان بردن و امتثال امر خداوند متعال نيست بلكه قصد و نيّت او رسيدن به مال و جاه يا غرضي ديگر است پس مطيع امر خداوند نيست و از عهدة انجام تكليف برنيامده است و علاوه بر اينكه عبادتش باطل است از انجام دادن وظيفة خويش برنيامده ؛ به سبب ريا ، گناه جداگانه اي به گردن او است . چنانكه آيات و روايات بر اين نكته دلالت دارند . پس ، كسي كه عبادت را از اصل ، ترك و رها مي كند بد حالتر است و اين حالت به خاطر اين است كه رياكار ، در عبادت خود بين استهزاء به خدا و مكر و حيله جمع بسته است . زيرا اين تصوّر بي جا را در اذهان عمومي ايجاد كرده است كه اصل دين داري ؛ مطيع اوامر الهي بودن است ، در صورتي كه چنين نيست . [1]گناه ريا ، بسيار بزرگ است و تمام اعمال انسان را نابود و تباه مي سازد .

 

آنچه از بزرگي گناه ريا بيان شد ، مراد و منظور رياي در عبادت است كه شخصي به وسيلة عمل عبادي واجب يا عمل عبادي مستحبّي ، منزلت نزد خلق خدا را بخواهد و اگر عمل غير عبادي را وسيله تقرب و نزديكي به خدا قرار دهد ، هر چند حرمت شرعي آن ثابت نيست ، لكن پوشيده نيست كه اگر كسي راه و روش خود را رياكاري قرار دهد برخلاف صراط مستقيم عبوديت و توحيد و يكتاپرستي روش خود را قرار داده و اگر مستمر شود از رسيدن به مقام يقين باز مي ماند .

 

كسي كه طريقة رياكاري را در پيش گرفته در عبادتهايش هم رياكاري خواهد نمود بنابراين راه احتياط آن است كه از هر نوع رياكاري پرهيز نمايد . [2] زيرا همان گونه كه در فصول قبل آورده شده است هر نوع ريائي شرك است . [3]

 

خداوند باري تعالي در قرآن مجيد اين گونه مي فرمايند :

 

« انّ المنافقين يخادعون الله و هو خادعهم و اذا قاموا الي الصّلاه قاموا كسالي يرآون النّاس و لا يذكرون الله الّا قليلاً » [4]

 

« منافقان مي خواهند خدا را فريب دهند در حالي كه او آنها را فريب مي دهد و هنگامي كه به نماز بر مي خيزند با كسالت بر مي خيزند و در برابر مردم ريا مي كنند و خدا را جز اندكي ياد نمي نمايند . [5]

 

 در تفسير اين آيه منافق را به طور كامل معرفي كرده است كه :

 

          1) منافق كسي كه در ظاهر احكام ديني را به جا مي آورد ، اما انگيزه هاي او الهي نيست. نماز مي خواند ، اما از روي كسالت و غفلت . او گمان مي كند با اين روش خدا را فريب مي دهد ، در حالي كه نمي داند خودش را فريب داده و خداوند به درون او آگاه است و جزاي فريبكاري او را مي دهد .

 

          2) نماز مطلوب ، عاشقانه ، خالصانه و دائمي است . ( در اين قسمت نماز مطلوب و مرود قبول خداوند بايد عاشقانه و خالصانه و به دور از ريا و نفاق و دائمي باشد . ) پس در اين قسمت يكي از ويژگي هاي نماز مطلوب را خالصانه بودن معرفي كرده اند .

 

خالصانه بودن يعني : نمازي كه فقط براي خداوند و به دور از رياء و دورويي باشد .

 

          3) قرآن نسبت به مؤمنان جملة ( اقاموا الصّلاه ) را به كار مي برد ولي دربارة منافقان جمله ( قاموا الي الصّلاه ) و تفاوت ميان ( اقاموا و قاموا ) تفاوت ميان برپا داشتن و به پا خواستن است .

 

نوشته: الهام طاهری

 



[1] سيّد جلال الدين مجتبوي ، علم اخلاق اسلامي ، جلد دوم ، ص 503 ، ترجمه جامع السعادات ، مولي مهدي فراقي .

[2] دستغيب شيرازي ، قلب سليم ، جلد اول ، ص 436 .

[3] رجوع شود به صفحه 19 دوم .

[4] سورة نساء ، آيه 142

[5] همان

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 1 نظر

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)

موضوعات: پژوهش لینک ثابت

نظر از: خادم المهدی [عضو] 
  • فاطمیه سرابله
5 stars

باعرض سلام وادب بسیارزیبا بود.درپناه حق موفق وموید باشید

1391/10/17 @ 19:33


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
تیر 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس