حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

راه بدست آوردن دليل شرعي براي ا ثبات ظن و گمان

26 دی 1391 توسط خسروی

 

 

گفته شد تا انسان دليل و حجت شرعي و الهي نداشته باشد ،نبايد سوءظن ببرد ، هرچند وقتي كه دليل و حجت شرعي داشته باشد ديگر سوءظن نيست بلكه يقين است .

 

آن گاه که نسبت به موضوعي براي انسان يقين حاصل شد ، ديگر نمي تواند خود را به نفهمي و ناداني بزند ، به قول علماي اخلاق و بزرگان دين ، در اسلام در شرايط خاصي براي نظم امور انسانها و ايجاد اخوت هر چه بيشتر در بينشان ، به مؤمنين دستوراتي عملي داده شده است . مثلاً فرض كنيد فرموده اند ، نشنيده بگيريد ، نديده بگير ، نگفته فرض كن ، اما نفهميدن نداريم، كه دستور داده باشند خود را به ناداني بزنيد ، بلكه در اسلام عكس آنرا داريم سفارش زياد به فهميدن و درك كردن شده است . به عنوان مثال در روابط شخصي و خانوداگي اگر عمل اشتباهي را خود از كسي ببينيم مي توان آنرا حمل بر بدي نكرده و از آن گذشت نمود . ( مثلاً فرض كنيم اشتباه كرده و يا به عللي ناراحت بوده و سوءنظري نداشته است.) و حتي در صورت يقين به خطاي ديگران و عدم امكان حمل به صحت در اين زمينه نيز بايد با بزرگواري و بنابر رعايت حقوق برادري از آن صرف نظر كرده و با ديدة اغماض نگريست . ولي گاه مسئله شناسائي و تحقیق دربارة يك فرد ، شرعاً ضروري به نظر مي‌رسد ، در اينجا وقتي انسان آنچه را كه به يقين درست مي داند و احتمال اشتباه را نمي دهد و امكان تأويل و حمل به صحت در آن نمي بيند ، ديگر نمي تواند خود را به نفهمي بزند و حقيقت يقيني را حمل بر غير واقع نمايد زيرا اسلام انسان را دعوت به تحميق ننموده است ، بلكه بعكس فرموده: المومنُ كيَس ، مومن زيرك است . در هر حال بحث سر اين است كه حجت و دليل شرعي چگونه بدست مي آيد ، به قول استاد بزرگوار حاج آقا مجتبي تهراني ، از سه راه اطمينان و دليل و حجت شرعي حاصل مي شود .

 

1- حس بينايي : به طوري كه ديگر قابل ترديد نباشد ( و قابل تأويل نيز نباشد يعني به هيچ وجه نتوانيم محمل صحيحي براي آن بيابيم .) زيرا وقتي انسان چيزي را ديد و يقين كرد ، نمي تواند به خود بقبولاند كه نديده است چون همان طور كه در بالا گفتيم اسلام كه انسان را به نفهمي سوق نداده است . در روز ماه مبارك رمضان فردي را مي بيني كه ( علناً و عملاً) روزه خواري مي كند (در اين صورت ) نمي تواني بگويي چيزي نمي خورد ( زيرا تظاهر به روزه خواري علناً و عمداً با هيچ عذر الهي و توجيه و حجت و دليلي نمي سازد ).

 

2- از غير بشنوي در صورتي كه غير ، الف) شهادتش از روي حس باشد يعني آن كس كه نقل مي كند بايد طوري باشد كه خودش مستقيماً ديده يا شنيده باشد ، مثلاً خودش كسي را ديده باشد كه بدون هيچ عذر شرعي شراب خورده است و يا خودش از آن فرد شنيده باشد كه گفته است (بدون حجت شرعي) شراب خورده ام .

 

ب) فاسق نباشد ، يعني مكتبي باشد ، علماي ما در فقه مي گويند : عادل باشد ، علناً مرتكب معصيت كبيره نگردد و نيز اصرار بر صغيره هم نكند .

 

ج) دو نفر باشند .[1] حضرت امام خميني (ره) در تحريرالوسيله در بيان صفت عدل مي فرمايند : (شاد بايد عادل باشد ) و عدالت عبارت است از آن ملكه نفساني كه انسان را از معصيت خداي تعالي باز دارد . بنابراين شهادت فاسق قبول نمي شود و فاسق كسي است كه مرتكب گناه كبيره شود يا بر صغيره اصرار ورزد  بلكه بنابر احتياط، اگر نگوئيم اقوي چنين است ، شهادت مرتكب صغيره هم پذيرفته نمي شود ، پس شهادت مرتكب صغيره قبول نخواهد بود ، مگر آنكه توبه كند و عدالت از او ظاهر گردد.[2] نكته ديگري كه بايد در بحث به آن توجه داشت صفات شاهد است ، كه ما براي نمونه يك مورد آن را ذكر مي كنيم و آن عبارتست از اينكه ، شاهد نبايد متهم باشد يعني بايد در آن كار ذي نفع نباشد ، يا نسبت به كسي كه دربارة او شهادت مي دهد دشمني نداشته باشد ، و باز اگر شهادت دونفر ديگر ( با دارا بودن صفات شاهد ) تعارض با شهادت آن دو نفر داشته باشد شهادتشان ساقط مي‌شود . بنابراين بايد سخت هوشيار باشيم كه به آساني به گناهان بزرگ آلوده نگرديم و نه تنها خود را در اين منجلاب گرفتار نكنيم بلكه حيثيت و شأن و آبرو، شأن و حرمت ديگران ، به خصوص برادران مؤمن خويش را نيز ( كه نزد خداي تعالي بسيار بزرگ است ) حفظ نمائيم . پس به مقتضاي عقل و شرع ، نمي توان درباره ديگران به سهولت گمان بد ببريم و آنها را متهم نمائيم يا بدون هيچ دليل و شرطي گفتة ديگران را دربارة كسي بپذيريم مگر آنكه خود شخصاً با علم و يقين به آن رسيده و فهميده باشيم . به طوري كه اگر ما قاضي باشيم و بخواهيم قضاوت كنيم بتوانيم با دلايل كافي و حجت شرعي قاطع ، حكم قطعي را صادر نمائيم .

 

جالبتر آنكه ملاحظه مي شود تازه اگر فردي تمام صفات شاهد بودن را هم دارا باشد نمي توان به شهادت يك نفر اكتفا نمود بلكه بايد دو نفر باشند . اهميت اين امر بيشتر از آنجا آشكار مي گردد كه در روايات مضمون اين مطلب را چنين مي خوانيم : حرمت شأن مؤمن ، چون حرمت خون اوست. شهيد ثاني از رسول خدا (ص)  نقل مي كند : اِنَّ الله تعالي حَرَّم مِنَ المسلِم دَمَهُ و ماَلهُ و اَن يُظَنَّ بع ظَنّ السوء.[3] همانا خداوند تعالي سه چيز را درباره مسلمانان حرام فرموده : خون او و مال او ، و بدگماني به او . در اين حديث شريف ، مسئله سوءظن به برادر مسلمان به قدري با اهميت و بزرگ عنوان گرديده كه در رديف خون و حيثيت او ذكر شده است . يعني همان گونه كه خون و حيثيت برادر مومن محترم است و نبايد متعرض آن گرديد موقعيت او در دل و جامعه هم بايد محفوظ باشد و ظن بد به او بردن تعرض به اين شأن عظيم برادر ديني محسوب گشته و از اين جهت شرع مقدس سخت از آن نهـــي فرموده است.[4]

 

پيامبر اسلام (ص)  مي فرمايند:«إذا ظَنَنْتَ فَلا تُحَققْ.»[5] هر گاه به كسي بدگمان شدي آ نرا تصديــق مكن ؛ يعني به صرف گمان چيــزي را بــاور مدار . در شرع مقدس آمده است اگر از دهان

 

 كسي بوي شراب به مشام انسان برسد حق ندارد ، بگويد شراب خورده است و نمي تواند حد شرابخواري بر او جاري كند . چه بسا احتمال مي رود شراب را مضمضه كرده و نخورده باشد ، يا كس ديگري به زور در دهانش ريخته باشد و اين بعيد به نظر مي رسد . به هر حال ، اين فكر مجوزي براي سوءظن نسبت به برادر مسلمان نمي شود و انسان نمي تواند به اين گونه گمانها ترتيب اثر بدهد ، و ديگران را به صرف گمان متهم و محكوم سازد . بديهي است كه نتيجه اين گونه برخورد جز تهمت و غيبت و هتك آبرو و تضييع حقوق افراد ، و جامعه چيز ديگري نمي تواند باشد . چه بسيار آبروها و استعــدادها و لياقتهــا كه در اثر يك سوءظن جزئي و بي اســاس بر باد رفت و مردم را از نتايج اين سرمايه هاي اجتماعي و الهي محروم ساخت با اينكه ما همه مي دانيم آبرو و حيثيت مسلمين محترم است و بايد در حفظ آن كوشيد . و چه بسا مطالب قطعي كه موجب هتك آبروي مسلمين مي شود و بدون مجوز شرعي نمي شود اظهار كرد چه برسد به مطالب ظني و حدسي كه سند شرعي و عقلايي ندارد.[6]

 


 



[1]-سوءظن ص 37 – 36 به نقل از سلسله درسهاي اخلاق حاج آقا مجتبي تهراني ، نوارهاي 52 و 53

[2]- همان ، به نقل از تحرير الوسيله ، ج 2 ، ص 422

[3]-محجه البيضاء ، ج 5 ، 268

[4]- هيئت تحريريه انقلاب اسلامي ، سوءظن ، ص 40 – 35

[5]-محمدباقرمجلسي ،بحارالانوار ، ج 55 ، ص 320 ذيل حديث 9 .

[6]- محمدرضا مهدوي كني ، نقطه هاي آغاز در اخلاق عملي ، 168 - 167

نوشته : زهره السادات حسيني

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 5 نظر

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.0 stars
(4.0)

موضوعات: پژوهش لینک ثابت

نظر از: غلامرضایی [عضو] 
  • صدیقه طاهره نوشهر

سلام.
خدا قوت!

مسابقه ای تدارک دیدیم که یه جور جورچین کلماته.
10 بهمن برندگان این مسابقه مشخص میشن.
فرصــــت رو از دست ندین.
شاید شما یکی از برندگان این مسابقه باشین.

منتظرتون هستیم . . .

یا علـــــــــــــــــی

1391/11/01 @ 22:45
نظر از: مخلصی [عضو] 
  • مدرسه علمیه فاطمیه دامغان
مخلصی
4 stars

با سلام
متشکرم از حسن سلیقه شما
موفق باشید

1391/11/01 @ 11:31
نظر از: بهرامی [عضو] 
  • استان اصفهان

فراخوان وبلاگ نویسی-به مناسبت سالروز ازدواج رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و حضرت خدیجه (س)
دي 30ام, 1391
مدیریت استانی اصفهان برگزار میکند:
به مناسبت سالروز ازدواج رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و حضرت خدیجه (س)

فراخوان وبلاگ نویسی ویژه کلیه طلاب و مدارس سراسر کشور با محوریت

1- انگیزه ازدواج پیامبر(ص) با خدیجه(س)
2- سیره عملی پیامبر اکرم (ص) در عرصه خانواده

شرایط شرکت در فراخوان
مطالب خود را در وبلاگ های خودتان یا مدرسه درج نموده و پس از آن لینک نوشته را برای مدیریت ارسال نمائید
نحوه ارسال لینک: از طریق بخش نظرات وبلاگ مدیریت استان اصفهان به نشانی http://mantaghe4.kowsarblog.ir/

به بهترین و کاملترین نوشته ها هدایایی تقدیم می شود
هر فرد می تواند بیش از یک مطلب و به صورت پست های پی در پی در این فراخوان شرکت کند

مهلت: 15 بهمن ماه 1391

1391/11/01 @ 08:14
نظر از: بهرامی [عضو] 
  • استان اصفهان

فراخوان وبلاگ نویسی-به مناسبت سالروز ازدواج رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و حضرت خدیجه (س)
دي 30ام, 1391
مدیریت استانی اصفهان برگزار میکند:
به مناسبت سالروز ازدواج رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و حضرت خدیجه (س)

فراخوان وبلاگ نویسی ویژه کلیه طلاب و مدارس سراسر کشور با محوریت

1- انگیزه ازدواج پیامبر(ص) با خدیجه(س)
2- سیره عملی پیامبر اکرم (ص) در عرصه خانواده

شرایط شرکت در فراخوان
مطالب خود را در وبلاگ های خودتان یا مدرسه درج نموده و پس از آن لینک نوشته را برای مدیریت ارسال نمائید
نحوه ارسال لینک: از طریق بخش نظرات وبلاگ مدیریت استان اصفهان به نشانی http://mantaghe4.kowsarblog.ir/

به بهترین و کاملترین نوشته ها هدایایی تقدیم می شود
هر فرد می تواند بیش از یک مطلب و به صورت پست های پی در پی در این فراخوان شرکت کند

مهلت: 15 بهمن ماه 1391

1391/11/01 @ 07:43
نظر از: جان نثاری [عضو] 
  • مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حضرت فاطمه(س) تهران
جان نثاری

پژوهش مفیدی است ممنون، موفق باشید

1391/10/27 @ 09:49


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
خرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس