حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

عمومیت توبه

11 دی 1391 توسط خسروی

 

 

بدان که احدی نیست که نیاز به توبه نداشته باشد حتی انبیاء . و اگر در معنای توبه و چگونگی آفرینش بندگان و ترقی آنان تأمل کنید علت احتیاج و نیاز همگان به توبه را درخواهید یافت.در عالم وجود جز ذات ذوالجلال که غنی بالذات است موجودی یافت نمی شود که از هر جهت کامل بوده و نیازی به ترقی و تکامل نداشته باشد  و از طرف دیگر عقلی که کمال انسان و اطاعت پروردگار به آن بستگی دارد پس از کمال ، قوه ی شهوت و غضب و سایر اخلاق مذموم در وجود انسان کامل می شود . هم چنین انسان ابتدا جاهل است و پس از جهل است که به علم دست می یابد و معلـوم است که جهل و سایر صفات مذموم اسباب معصیت و بلکه خود از جمله معاصی است که توبه ی از آن ها واجب است . و عقل پس از سن ۷ سالگی است که در وجود آدمی به کار می افتد و اصل عقل از ابتدای سن بلوغ است که به عرصه ی ظهور و بروز می رسد و حاکم بر وجود انسان می شود درحالی که شهوت قبل از تولد در وجود نوزاد موجود است. بنابراین عقلی می باید که مانع آدمی از فرورفتن در شهوت باشد .

 

از طرفی انسان غالباً از گناه جوارح مصون نیست و اگر گاهی از گناه جوارح پاک شود به گناهان قلبی مبتلا می شود و چون خود را از این ورطه نجات دهد از خیالات پراکنده ای که شیطان برای غافل کردن از یاد خدا به او تلقین می کند درامان نیست و در نهایت اگر از این مرحله نیز گذر کند دچار غفلت و قصور خداشناسی می شود یعنی به میزان توان و ظرفیت خود در شناخت آن ذات مقدس ، صفات ، آثار و افعال او تلاش نمی کند . بنابراین هیچ انسانی از نقص خالی نیست هرچند مراتب نقص انسـان هـا متفـاوت است . تلاش هـرکس در جبران نقض خویشتن توبه ی او محسوب می شود .

 

نکته قابل توجه آنکه گناه انبیاء و اوصیاء مانند گناه دیگران نیست . گناه مردم عادی ترک واجب و ارتکاب حرام است ولی گناه انبیاء و اوصیاء غفلت های آنی از یاد خدا و اشتغال به مباحات است . نتیجه آنکه هرکس با هر شأن و رتبه ای محتاج توبه است[1] و از این روست که قرآن کریم در یک خطاب عمومی می فرماید :

 

« تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً [2] : اى مؤمنان، همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنيد . »

 


نوشته : مینا کلانتری

 

 

 



[1]- محمدرضا جباران ، اخلاق اسلامی ، ج 2 ، ص 178

[2]- سوره نور ، آیه 31

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
مرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس