قبح و زشتي گناه
توجّه به عظمت خداوند و كثرت نعمتهايي كه حتي شمارش آن براي انسان ممكن نيست و در عين حال توجّه به ضعف و حقارت انسان، بهترين ملاكي است كه ميتواند ، قبح و زشتي و سنگيني گناه را براي ما آشكار سازد؛ چرا كه انسان گناهكار به صرف تحريك موقت غريزهاي از غرايز ، در مقابل عظمت خدا ايستاده و به تجرّي ميپردازد، در حالي كه در منطق انسان آگاه، بايد بهرهبرداري از غرايز به رهبري عقل و ايمان صورت گيرد و هر كجا عقل و ايمان غريزه را ممنوع شناخت، بايد اجتناب نمود تا به صورت گناه و معصيت در نيايد و هر كجا مجاز و آزاد دانست، بايد استفاده كرد.[1]
از بندهي خدا كه در نعمتهاي خداوند غرق است، انتظار سرپيچي و طغيان نميرود، زيرا عبد است و عبد بايد، كاملاً در اختيار مولا و آقاي خود باشد و حق تخلّف و نافرماني ندارد، مگر از راه عبوديت بيرون آيدكه ديگر كارش بسيار مشكل ميشود.[2]
>
الف)قباحت گناه از منظر قرآن
براي درك قباحت گناه، توجّه به استعمال واژههاي قرآني گناه، كفايت ميكند مانند سيّئه كه به معناي كار قبيح و زشت است و موجب اندوه و نكبت ميگردد؛ «بَلى مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ»[3]
و يا واژهي جرم، آنجا كه ميفرمايد: «إِنَّهُ مَن يَأْتِ رَبَّهُ مُجْرِمًا فَإِنَّ لَهُ جَهَنَّمَ لَا يَمُوتُ فِيهَا وَلَا يَحْيى»[4]
همانطور كه گذشت، جرم علمي است كه انسان را از حقيقت ، سعادت، تكامل و هدف جدا ميسازد.[5]
>
ب) قباحت گناه از منظر روايات
يكي از ره آوردهاي ائمّهي معصومين (ع) ، اين است كه گناه ، سم است و تدريجاً انسان را مسموم ميكند . پس از آن، از انسان مسموم هيچكاري ساخته نيست و قدرت دفاع ندارد. اگر بدن مسموم شود. روح بدن را ترك ميكند و در نتيجه بدن ميپوسد و روح ميماند. رنج بدن محدود به مدتي است كه بدن مسموم، رنجور است ولي اگر روح مسموم شد، حدي براي رنج آن نيست ، زيرا روح، ابدي و تأثير سم برآن نيز ابدي است. از اين رو ائمهي معصومين (ع) سعي كردند، مردم را از خوردن سم برهانند و نفوس را مهذب كنند.[6]
پيشوايان ديني تلاش كردند جهل انسان را در همهي زمينهها- كه منجر به گناه ميشود برطرف سازند ؛ از اين رو، هم زشتي نافرماني را گوشزد نمودهاند و هم پيامدهاي بد و آثار سوء گناه را متذكر شدهاند و نيز انسان را ، از مجازات و كيفر كردارش آگاه ساختهاند.[7]
مراجعه به احاديث هم، به خوبي ميتواند بيانگر زشتي و قباحت گناه باشد كه در ادامه و براي بيان پستي و رذالت گناه و گناهكار، نمونه احاديثي از ائمهي معصومين (ع) ذكر ميشود.
حضرت علي (ع) ميفرمايند: «لا تُبْدينَ عَنْ واضِحَة وَقَدْ عَمِلْتَ الْاَعْمالَ الفاضِحَة وَ لاتَاْمَنَ الْبَياتَ وَ قَدْ عَمِلْتَ السَّيِئاتِ» [8]
ترجمه: « تو كه اعمال رسوا كننده مرتكب شده اي، خندهي دندان نمامكن و در صورتي كه مرتكب كردارهاي زشت ميشوي، از بلاي شب گير و ناگهاني ايمن مباش»
امام صادق (ع) نيز ميفرمايند:«إِذَا أَذْنَبَ الرَّجُلُ خَرَجَ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ انْمَحَتْ وَ إِنْ زَادَ زَادَتْ حَتَّى تَغْلِبَ عَلَى قَلْبِهِ فَلَا يُفْلِحُ بَعْدَهَا أَبَداً »[9]
ترجمه:« هرگاه فرد گناهي كند، در دلش نقطهي سياهي برآيد پس اگز توبه كند، محو شود و اگر برگناه بيفزايد، آن سياهي افزايش يابد تا بردلش غالب شود، پس هرگز رستگار نشود.»
توجّه به اين احاديث، انسان را بازشتي و قباحت گناه آشنا نموده و آگاهي او از پيامد و اثرات گناه را بالا ميبرد كه خود ميتواند براي پيشگيري و درمان گناه، زمينهي مناسبي پديد آورد.
[1]) مبارزه با گناه، محمد رضا هاشم زاده، ص15
[2]) رحيمي، عباس، گريز از گناه، قم، جمال، چاپ سوم، 1388، ص20
[3] )سوره بقره، آيه 81
[4] )سوره طه، آيه 74
[5] )گناه شناسي ، محسن قرائتي، مركز فرهنگي درسهايي از قرآن، ص8
[6] )جوادي آملي، عبدالله، تفسير موضوعي قرآن ( مبادي اخلاق در قرآن ، قم، نشر اسراء چاپ سوم، 1377، ج 10 ص 75
[7] )گريز از گناه، عباس رحيمي ص22
[8] )نرمافزار كتابخانه ديجيتال ورژن چهار، تهيه شده توسط گروه نرم افزاري لوحينه، اصول كافي، جلد 3، ص375، روايت 21
[9] )همان، ص 373، روايت 13
( نوشته: ريحانه ترابي)