حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

قبح و زشتي گناه

09 آذر 1391 توسط خسروی

 

 

 

توجّه به عظمت خداوند و كثرت نعمت‌هايي كه حتي شمارش آن براي انسان ممكن نيست و در عين حال توجّه به ضعف و حقارت انسان، بهترين ملاكي است كه مي‌تواند ، قبح و زشتي و سنگيني گناه را براي ما آشكار سازد؛ چرا كه انسان گناهكار به صرف تحريك موقت غريزه‌اي از غرايز ، در مقابل عظمت خدا ايستاده و به تجرّي مي‌پردازد، در حالي كه در منطق انسان آگاه، بايد بهره‌برداري از غرايز به رهبري عقل و ايمان صورت گيرد و هر كجا عقل و ايمان غريزه را ممنوع شناخت، بايد اجتناب نمود تا به صورت گناه و معصيت در نيايد و هر كجا مجاز و آزاد دانست، بايد استفاده كرد.[1]

 

از بنده‌ي خدا كه در نعمت‌هاي خداوند غرق است، انتظار سرپيچي و طغيان نمي‌رود، زيرا عبد است و عبد بايد، كاملاً در اختيار مولا و آقاي خود باشد و حق تخلّف و نافرماني ندارد، مگر از راه عبوديت بيرون آيدكه ديگر كارش بسيار مشكل مي‌شود.[2]

>

 

الف)قباحت گناه از منظر قرآن

 

براي درك قباحت گناه، توجّه به استعمال واژه‌هاي قرآني گناه، كفايت مي‌كند مانند سيّئه كه به معناي كار قبيح و زشت است و موجب اندوه و نكبت مي‌گردد؛ «بَلى‏ مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ»[3]

 

و يا واژه‌ي جرم، آنجا كه مي‌فرمايد: «إِنَّهُ مَن يَأْتِ رَبَّهُ مُجْرِمًا فَإِنَّ لَهُ جَهَنَّمَ لَا يَمُوتُ فِيهَا وَلَا يَحْيى»[4]

 

همان‌طور كه گذشت، جرم علمي است كه انسان را از حقيقت ، سعادت، تكامل و هدف جدا مي‌سازد.[5]

>

 

ب) قباحت گناه از منظر روايات

 

يكي از ره آوردهاي ائمّه‌ي معصومين (ع) ، اين است كه گناه ، سم است و تدريجاً انسان را مسموم مي‌كند . پس از آن، از انسان مسموم هيچ‌كاري ساخته نيست و قدرت دفاع ندارد. اگر بدن مسموم شود. روح بدن را ترك مي‌كند و در نتيجه بدن مي‌پوسد و روح مي‌ماند. رنج بدن محدود به مدتي است كه بدن مسموم، رنجور است ولي اگر روح مسموم شد، حدي براي رنج آن نيست ، زيرا روح، ابدي و تأثير سم برآن نيز ابدي است. از اين رو ائمه‌ي معصومين (ع) سعي كردند، مردم را از خوردن سم برهانند و نفوس را مهذب كنند.[6]

 

پيشوايان ديني تلاش كردند جهل انسان را در همه‌ي زمينه‌ها- كه منجر به گناه مي‌شود  برطرف سازند ؛ از اين رو، هم زشتي نافرماني را گوشزد نموده‌اند و هم پيامدهاي بد و آثار سوء گناه را متذكر شده‌اند و نيز انسان را ، از مجازات و كيفر كردارش آگاه ساخته‌اند.[7]

 

مراجعه به احاديث هم، به خوبي مي‌تواند بيان‌گر زشتي و قباحت گناه باشد كه در ادامه و براي بيان پستي و رذالت گناه و گناهكار، نمونه احاديثي از ائمه‌ي معصومين (ع) ذكر مي‌شود.

 

حضرت علي (ع) مي‌فرمايند: «لا تُبْدينَ عَنْ واضِحَة وَقَدْ عَمِلْتَ الْاَعْمالَ الفاضِحَة وَ لاتَاْمَنَ الْبَياتَ وَ قَدْ عَمِلْتَ السَّيِئاتِ» [8]

 

ترجمه: « تو كه اعمال رسوا كننده  مرتكب شده ‌اي، خنده‌ي دندان نمامكن و در صورتي كه مرتكب كردارهاي زشت مي‌شوي، از بلاي شب گير و ناگهاني ايمن مباش»

 

امام صادق (ع) نيز مي‌فرمايند:«إِذَا أَذْنَبَ الرَّجُلُ خَرَجَ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ انْمَحَتْ وَ إِنْ زَادَ زَادَتْ حَتَّى تَغْلِبَ عَلَى قَلْبِهِ فَلَا يُفْلِحُ بَعْدَهَا أَبَداً »[9]

 

ترجمه:« هرگاه فرد گناهي كند، در دلش نقطه‌ي سياهي برآيد پس اگز توبه كند، محو شود و اگر برگناه بيفزايد، آن سياهي افزايش يابد تا بردلش غالب شود، پس هرگز رستگار نشود.»

 

توجّه به اين احاديث، انسان را بازشتي و قباحت  گناه آشنا نموده و آگاهي او از پيامد و اثرات گناه را بالا مي‌برد كه خود مي‌تواند براي پيشگيري و درمان گناه، زمينه‌ي مناسبي پديد آورد.

 



[1]) مبارزه با گناه، محمد رضا هاشم زاده، ص15

[2]) رحيمي، عباس، گريز از گناه، قم، جمال، چاپ سوم، 1388، ص20

[3] )سوره بقره، آيه 81

[4] )سوره طه، آيه‌ 74

[5] )گناه شناسي ، محسن قرائتي، مركز فرهنگي درس‌هايي از قرآن، ص8

[6] )جوادي آملي، عبدالله، تفسير موضوعي قرآن ( مبادي اخلاق در قرآن ، قم، نشر اسراء چاپ سوم، 1377، ج 10 ص 75

[7] )گريز از گناه، عباس رحيمي ص22

[8] )نرم‌افزار كتابخانه ديجيتال ورژن چهار، تهيه شده توسط گروه نرم افزاري لوحينه، اصول كافي، جلد 3، ص375، روايت 21

[9] )همان، ص 373، روايت 13

 

( نوشته: ريحانه ترابي)

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
خرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس