حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

مظاهر رزاقیت خداوند

16 خرداد 1392 توسط خسروی

 

باید دانست که تعهـد و ضمــانت الهی و رزاقیت و روزی رســانی که به ذات اقدس الهی نسبت داده می شود ، با تعهدات و ضمانت و تکالیف انسانی مثل هم نیست ، چنانچه اگر انسانی کفیل رزق و عهده دار رزق و مخارج کسی شد این امر با زمانیکه خداوند کفیل و ضامن روزی انسان می شود دو وجه متمایز از هم هستند زیرا کفالت روزی از جانب مقام ربوی شایسته ی ذات کامل اوست همچنانکه در قرآن آمده « و ما من دابه الا علی الله رزقها » رزق هر جنبنده ای بر عهده ی «الله» است ، بنابراین باید توجه کرد آنکه رزق بنده را به عهده گرفته «الله» است نه یک مخلوق « الله » یعنی آن کسی که آفریننده این نظامات و مخلوقات است . پس تعهد او با تعهد مخلوق فرق دارد . تفاوت است بین مخلوقی که جزئی از همین نظام و تحت تأثیر موجودات این نظام و سراپا نیاز است و در داخل  و جزء این نظام دست و پا می زند با کسی خالق این نظامات است ،فعل او با فعل و اراده ی خالق این نظامات فرق دارد . فعل او قهراً جز به صورت همین نظامات نیست و در واقع شناختن فعل خدا و رزاقیت خدا ، شناختن نظامات عالم است .

ما خودمان جزء عالمیم و جزء این نظام هستیم و مانند سایر اجزاء عالم وظیفه ای داریم . وظایفی هم که ما در عالم درباره ی ارزاق و حقوق داریم و قانون خلقت ، ما را موظف به آن وظایف کرده و یا قانون شریعت ما را به آن موظف ساخته است از شئون رزاقیت خداوند است .

قوه ی جذب و تغذیه ای که در گیاهان است ، جهازات تغذیه که در گیاه و حیوان و انسان است میل ها و غریزه ها که در جانداران است و آنها را به سوی مواد غذایی می کشاند ، همه از شئون رزاقیت خداوند و مظاهر رزاقیت او می باشد .

اوست که جانداران را با این همه تجهیزات حیرت انگیز در قسمتهای مختلف آفریده که بتوانند از هوا و آب و مواد غذایی این عالم استفاده کنند ، خداست که هر جانداری را بوسیله ی یک سلسله میلها و رغبتها مسخر کرده که به دنبال  مایحتاجهای خود بروند و برای ارضای این امیال همیشه تلاش کنند بدون آنکه خودشان توجه داشته باشند که احتیاجاتشان به آن امور برای چیست ؟ و چه فلسفه ای در کار است . عقل و اراده ی انسان و احساس به اینکه خودش باید حق خود را حفظ کند ، تکالیفی که بوسیله ی شریعت درباره استیفاء و حـفظ حقـوق خـود و احتـرام بـه حقـوق دیگران دارد ، کوشش هایی  که بشر برای رسیدن به حقوق و بهره های مادی و معنوی خود می کند ، مقاومت در برابر متجـاوزین بـه حقـوق خود می کند ، ابـداعات و نظـریاتی کـه دربـاره ی حقـوق خود می دهد، کتابهائی که در این زمینه می نگارد ، تلاشهای فکری و فلسفه هایی که به وجود می آورد همه و همه شئون و مظاهر رزاقیت خداوند و تجلیات « و ما من دابه الا علی الله رزقها »[1] است . [2]

اگر نبود این حقیقت که « و ما من دابه الا علی الله رزقها » اگر این کفالت و ضمانت در این نظام

نبود نه میلی بود نه غریزه ای ، نه قوه ی جذبی بود و نه دفعی و نه همی ، نه لذتی و نه شیرینی و نه تلخی ، نه گیاه ریشه در زمین داشت و نه حیوان و انسان جهازات هضم و جذب و دفع و تغذیه ای داشتند و نه انسان علاقه ای به حفظ حقوق خود ! و نه در این زمینه از طرف دین دستورها رسیده بود و نه انسان در این باره می اندیشد و فکر می کرد و کتاب می نوشت و فلسفه بوجود می آورد . همه ی این شور و نشاطها و فعالیتها و جنبش ها از اسمِ « یا مدبر » و « و یا رازق » او پیدا شده است که این نظم را بــه این شکل و به این ترتیب بوجود آورده است ، اگر رزاقیت خداوند نبود هیچ یک از این ها نبودند دیگر گیاه و حیوان و انسانی نبود بلکه هیچ موجودی نبود زیرا رزق و روزی به معنای اعم ، چیزی جز مددگیری موجودات از موجودات دیگر و در نهایت مددگیری همه از خداوند نیست و هر موجودی در هر مقامی که هست بناچار احتیاج به مددگیری دارد پس نباید گفت با اینکه خداوند متعهد و مکفل ارزاق و سهمیه ها است نباید درباره ی این مسائل فکر کرد زیرا با توجه به موارد مذکور فکر و اندیشه و تلاش انسان به موجب رزاقیت خداوند است رزاقیت اوست که روزی و روزی خور ، رزق و مرزوق را عاشق یکدیگر کرده و آنها را در پی یکدیگر برانگیخته است .[3]   



[1]- سوره هود ، آیه 6

[2]- مرتضی مطهری ، بیست گفتار ، چاپ پنجم ، انتشارات صدرا ، قم ، 1374 ، ص 128

[3]- مرتضی مطهری ، همان ، ص 128




Normal
0




false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA













MicrosoftInternetExplorer4













xt-align: center; tab-stops: dotted 4.0cm 226.3pt 411.1pt; background: #95B3D7; mso-background-themecolor: accent1; mso-background-themetint: 153;” dir="RTL” align="center">

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
خرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس