حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

نظام خانوادگی در کشورهای مختلف

18 بهمن 1391 توسط خسروی

 

 

نظام خانوادگی در یونان

 

در یونان زناشویی به وسیله خریداری صورت می گرفت. خواستگار معمولاً چیزی که با گاو یا معادل آن سنجیده می شد به پدر عروس می پرداخت.

 

در یونان قدیم ایجاد و بقای خانواده تابع مذهب و سلطه ی پدر بود. ازدواج امر مقدسی بود زیرا شوهر اجازه می داد که زن بیگانه ای بر اسرار مذهبی او واقف شود و خدایان او را بپرستد. تجرد ممنوع بود و برای مجرد ماندن ، مجازات وضع کرده بودند ، چون منظور از ازدواج بقای نسل بود. بقای خانواده را فقط در اولاد ذکور می دانستند به طوری که اگر زن پسر به دنیا نمی آورد و عقیم بود طلاق دادن او منعی نداشت. قرابت حقوقی زمانی بود که دونفر در پرستش خدایان خانواده ، به حد مشترکی می رسیدند. [1]

 

نظام خانوادگی در چین

 

در چین زناشویی را با عشق چندان کاری نبود زیرا هدفی جز از به هم رساندن زنان و مردان سالم و تشکیل خاندان های بارور نداشتند. از این روی به نظر چینیان نمی بایست خانواده را دچار آشوب عواطف و احساسات و هیجانات ساخت.

 

در خانواده های چینی متعه ها عملاً با برده ها فرقی نداشتند و زن اصلی چیزی جز تصدی کارخانه‌ی تولید مثل محسوب نمی شد.قرب او به تعداد و جنس فرزندانش بستگی داشت. شوهر هم می توانست همسر و کودکان خود را به کنیزی و غلامی بفروشد و هم می توانست آن ها را بکشد و در این کار جز آرای عمومی چیزی جلوگیر او نبود. به تنهایی خوراک می خورد و به ندرت زن و فرزندانش را بر سر سفره می خواند. پس از مرگ او ازدواج مجدد همسرش پسندیده نبود. حتی در ایام قدیم رسم بود که زنان بیوه برای ابراز وفاداری نسبت به همسر مرده ، خود را بکشند. این گونه خودکشی ها تا پایان سده نوزدهم در چین دیده می شد[2].

 

 

 

نظام خانوادگی در هند

 

در هند ازدواج ممکن بود از راه ربودن عروس با زور یا خریدن او با رضای طرفین صورت گیرد اما ازدواج به رضای طرفین را اندکی ننگ آور می دانستند. زنان فکر می کردند که اگر آن ها را بخرند و برایشان پول بدهد شرافتمندانه تر است و ربوده شدن را ستایش بزرگی می دانستند. مردان بر زنان و فرزندان خود حق تملک داشتند و می توانستند در موارد خاص آن ها را بفروشند یا از خانه بیرون کنند[3]. 

 

 

 

نظام خانوادگی در عربستان

 

دختران را در عربستان زنده به گور می کردند و حتی در برخی قبایل دختران را سر می بریدند و در بعضی دیگر کودک دختر را از بالای بلندی و یا قله ی کوه به پایین پرت می کردند و برخی دیگر آن ها را در آب غرق می کردند و هرگاه زنان آبستن می شدند ، در موقع زایمان آن ها را به صحرا می بردند و قبری در کنارشان حفر می کردند که پس از زاییدن اگر نوزاد دختر بود بدون شست و شو زنده به گورش می کردند و چه بسا اتفاق می افتاد زنی را که دو سه بار صاحب فرزند دختر می شد همراه با فرزندش زنده به گور می کردند[4].

 

 

 

 

 

نظام خانوادگی در آفریقا

 

آفریقایی ها با زنان مانند حیوانات رفتار می کردند. اگر زنی مریض می شد کوشش چندانی برای مداوایش به عمل نمی آوردند. در مجالس جشن و مهمانی و در زمان قحطی از گوشت زنان استفاده می کردند.

 

سرساموئل بیکر سیّاح معروف انگلیسی در کتاب ( کشف دریاچه البرت نیانزا ) در جشنی که در ( گوندو کرو ) بر روی ساحل علیای نیل برپا شده بود متوجه شده بودکه در میهمانی مجلّل جشن مزبور طعامی که برای میهمانان تهیه دیده بودند گوشت بدن زنان و کودکان سیاه پوست آفریقایی بوده و سیّاح مزبور در سال 1864 میلادی به آفریقای مرکزی مسافرت کرده بود و دریاچه ی مزبور را کشف نموده بود.[5]

 



[1]- ثریا مکنون ، مریم صانع پور ، بررسی تاریخی منزلت زن از دیدگاه اسلام ، ص 36-29

[2] - همان،

[3]- همان

[4]- همان

[5]- محمدباقر محقق ، حقوق مدنی زوجین در زمان زناشویی دائم، بنیاد قرآن ، چاپ اول ، 1341

 

نوشته :مرضیه تاجی

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
مرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس