حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

گناه از ديدگاه‌هاي متفاوت

07 آذر 1391 توسط خسروی

 

 

بررسي تحقيقات بيانگر اين مطلب است كه معمولاً گناه در بين اقوام مختلف، شر خوانده‌ مي‌شود و يافتن معياري كه بتواند مقوله‌هاي مختلف آن را از يكديگر تفكيك كند و در نتيجه گناه را يكي از زير گروه‌هاي آن معرفي نمايد، در ميان اقوام و ملل گوناگون يكسان نبوده است. البتّه مي‌توان محورهاي مشتركي را يافت كه سبب شده است امري در دايره‌ي شرور جاي بگيرد و عنوان خاص گناه را اخذ كند.[1]

 

مروري بر ديدگاه‌هاي گوناگوني كه درباره‌ي مفهوم گناه وجود دارد، نشان مي‌دهد كه محور اصلي همه‌ي اين استنباط‌ها اين است كه گناه، در همه‌ي فرهنگ‌ها، در مقوله‌ي شر و به ويژه در ميان مقوله‌‌هاي ديني- اخلاقي جاي مي‌گيرد [2] و آن چه در ماهيت گناه مفروض گرفته مي‌شود ، تخلفي ارادي در قبال موجودي مافوق انسان است كه خصوصيتي الهي دارد. البتّه مي‌توان گفت درباره‌ي همين مفهوم كلي در ديدگاه‌هاي مختلف، اختلاف نظر‌هاي زيادي است و بنابراين معناي متفاوتي را مي‌پذيرد ولي مؤلّفه‌ي مشترك همه‌ي اين ديدگاه‌ها درباره‌ي گناه، در اين تعريف جاي مي‌گيرد: « مخالفت ورزيدن با خواست الهي»[3]

 

همچنين بايد دانست ، آن چه سبب اختلاف نظرهاي فاحش ميان ديدگاه‌هاي مختلف در اين زمينه مي‌شود، تاكيد‌هاي متفاوت بر عوامل گوناگوني هستند كه به اين پديده شكل مي‌دهند، از اين رو گاه حيث ارادي و گاه حيث عاطفي، برجستگي بيشتري مي‌يابد؛ زماني همين كه در قلب خود، غير از او را دوست بداريم گناه است و زماني سرپيچي از فرمان‌هاي چنين موجودي گناه است. از اين رو براي مثال، در فرهنگ يونان، پيش از قرن ششم قبل از ميلاد كه ميان قوانين بشري و الهي تمايزي كامل وجود نداشت، مخالف با قوانين بشري، به منزله‌ي مخالفت با قوانين الهي شمرده مي‌شود . برخلاف برداشت رايج امروزي كه اين دو از يكديگر تفكيك مي‌شوند و تنها دومي در دايره‌ي گناه جاي مي‌گيرد.[4]

 

گناه از ديد حقوقي، به معناي خروج از قانون‌هاي وضع شده و از ديد طبيعي و اجتماعي در معناي نداشتن نظم عمومي و ضامن نشدن بقاي آن و رفتارهاي ناسازگار با پديده‌هاي مادي و اجتماعي به كار مي‌رود. [5] جامعه‌شناسان در تعريف انحراف اجتماعي مي‌نويسد : « كج‌روي» يا « انحراف‌اجتماعي» به رفتاري اطلاق مي‌شود كه بر خلاف هنجارهاي اجتماعي يك جامعه باشد، بدين جهت، هر چه كه به عنوان فحشا، امور زشت باشد و ناپسند و نامطلوب باشد و نيز هر نوع ظلم و تجاوز به حقوق ديگران، از مصاديق بارز انحرافات اجتماعي مي‌باشد.[6]

 

از منظر علم روان شناسي نيز گناه به معناي علمي است كه افراد فاسد را به سمتي هدايت مي‌كند كه بر ديگران سلطه يابند اما آن واكنش را درك نمي‌كنند.[7]

 

از ديدگاه ديني نيز كارهاي ناسازگار با قانون‌هاي طبيعي و اجتماعي يا فضيلت‌هاي اخلاقي، شرافت انساني، عفت عمومي و سعادت اجتماعي، گناه به شمار مي‌آيند و برخي از نمونه‌هاي آن كيفر دارد. بنابراين، دين با ديد گسترده‌تري به گناه مي‌نگرد و افزون بر توجّه به سلامت جسمي و اجتماعي، سلامت روح و آرامش فكر و جان  را نيز مهم مي‌شمرد.[8]

 



[1] )پورسينا، زهرا، تاثير گناه بر معرفت، بي‌جا ، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، 1385، ص 155

[2] )همان ، ص156

[3]) همان جا

[4] )همان، ص 57

[5] )اسحاقي، حسين، زخم فطرت ( پرهيزنامه‌اي از گناه) ، تهران، مشعر، 1389، ص 17

[6] )همان ص20

[7] )سايت www.tehranprisons.ir

[8] )زخم فطرت، حسين اسحاقي، ص17

(نوشته:  ريحانه ترابي)

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 2 نظر

موضوعات: پژوهش لینک ثابت

نظر از: طاهره قاسمی [عضو] 
  • نماز کلید بهشت

با عرض سلام و خدا قوّت خدمت پرچمداران تبلیغ در فضای مجازی.

کلام رهبری پیرامون محرم و قیام سید الشهدا:

ما با خودمان عهد کرده ایم و عهد می کنیم که یاد حسین، نام حسین و راه حسین را هرگز از زندگیمان جدا نکنیم. صحن جامع رضوی 1/1/85

من الله التوفیق

1391/09/07 @ 18:46
نظر از: الزهراء(سلام الله علیها) [عضو] 
  • مدرسه علمیه الزهرا همدان

القتل لنا عادة و کرامتنا الشهاده- امام سجاد(ع)

آن زخم که زیب فرق حیدر شده است
در عرصه ی کربلا مکرّر شده است
بی زیور زخم، قامت شیعه مباد
این کوه به زخم تیشه خوگر شده است

1391/09/07 @ 09:50


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
خرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس