حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

اقسام مرگ

21 آبان 1391 توسط خسروی

 

 

خداوند برای انسان دونوع مرگ قرار داده است که در قرآن از آن ها به اجل یاد می شود . اجل به معنای مدت معین هر چیزی است . اما در علم کلام ، به معنای مدت عمر انسان است . زمان فرارسیدن مرگ انسان را نیز اجل می گویند .[1]

 

 

متکلمان در این باره که اجل برچندگونه است ، اختلاف نظر دارند . نظریه ی پذیرفته شده ی شیعیان این است که اجل دوگونه است : اجل حتمی و اجل غیرحتمی .[2]

1- اجل حتمی

 

هر انسانی باتوجه به طبیعت و استعداد جسمی خود و تقدیری که برای او رقم خورده است ، مدت معینی زنده می ماند . اگر زندگی انسان به گونه ای طبیعی پایان یابد ، مرگ او فراخواهد رسید . این گونه مرگ را « اجل حتمی » یا « اجل مسمیّ » گویند .[3] یعنی شخصی عمر طبیعی خود را به پایان می رساند و بطور طبیعی می میرد . این گونه مرگ ها قهـراً عادی تلقی می شود ، نه افتخارآمیز است و نه ملامت خیز و حتی تأسف زیادی به دنبال خود نمی آورد و قهراً اینگونه مردن ها نفله شدن هم تلقی نمی شود .

 

مرگ طبیعی اینگونه است که نفس در سیر تدریجی خود به جایی می رسد که علقه اش به بدن به تدریج قطع شده و به سبب پیری از کالبد مادی جدا می گردد . در این مرحله این کالبد را به دور انداخته و کالبدی متناسب با زندگی جدید خود ، که از جنس ماده نیست و دارای تجرد مثالی است (بدن برزخی ) بر تن می کند .[4]

 

برخی از شعرا و حکما ، مرگ طبیعی انسان را به رسیدن میوه و جداشدن آن از شاخه ی درخت تشبیه کرده اند . آن ها می گویند همـان طـور که هرچه میوه بیشتر می رسد ، آسان تر از شاخه جدا می شود ، روح انسان نیز هرچه کامل تر و رسیده تر می شود ، توجه اش به بدن کمتر شده و با رسیدن کامل ، از آن جدا می شود . شاید علت اصلی فرتوت و ضعیف شدن بدن در سنین پیری انسان ، همین نکته باشد .[5] مولوی در این باره می گوید :

 

این جهان همچون درخت است ای کرام                         ما برآن چون میوه های نیم خام

 

سخت گیرد خامها مرشاخ را                                          زآنکه در خامی نشاید کاخ را

 

چون بپخت و گشت شیرین لب گزان                              سست گیرد شاخه ها را بعد از آن

 

 2- اجل غیرحتمی

 

گاه انسان پیش از فرارسیدن اجل حتمی ، بر اثر علت هایی – مانند بیماری ، بلایای طبیعی و جنگ – از دنیا می رود . این گونه مرگ را « اجل غیرحتمی » یا « اجل معلق » و یا « مرگ اخترامی » می گویند .[6] این گونه مرگ ها هرچند ملامت یا افتخاری ندارد اما نفله شدن هست و قهراً موجب تأسف .

 

مرگ اخترامی ، مرگی زودرس است . یعنی قبل از اینکه سیر تدریجی نفس به کمال برسد لباس مادی از او کنده می شود و به علت حادثه ای این بدن بر سرش خراب می شود .[7] در این حالت ، روح دیگر نمی تواند بدن را بکار گیرد و از آن بـرای انجام پاره ای افعال خود بهره گیرد . بنابراین ، ازبدن جدا می شود و مرگ رخ می دهد . گفتنی است که در مرگ اخترامی و نابهنگام گرچه بدن و قوای بدن توان عمل دارند و می تـواننـد در خدمت روح باشند و روح به وسیله ی آن ها به کمال خود برسد و کارش را انجام دهد ، ولـی بـر اثر پیشامد سانحه ، ابزار کار روح که بدن و قوای آن است ، می شکند و روح نمی تواند از آن ها استفاده کند .[8] در همین رابطه گفته شده :

 

جان قصد رحیل کرد ، گفتم که مرو                           گفتا چه کنم ، خانه فرو می ریزد

 

در این مورد ، روح ، قصد رفتن ندارد ، ولی بر اثر اینکه قفس او شکسته و ابزار کارش تخریب گردیده به ناچار از این نشئه رخت برمی بندد .[9]

 

در پاره ای از روایات معصومین (علیهم السلام ) آمده است که برخی اعمال پسندیده – مانند صله رحم و صدقه – اجل انسان را دور می کند و برخی گناهان ، آن را پیش می آورند . از برخی آیات قرآن نیز برمی آید که چون اجل کسی فرا رسد پیش و پس کردنش ممکن نیست . مراد این آیات «اجل حتمی » است ولی مراد آن روایات « اجل غیرحتمی » است که اعمال انسان آن را پیش و پس می کنند .

 

هرچند اعمال آدمی در اجـل معلـق او مـؤثـرند ولی فقط خداوند است که هردو اجل را تعیین می کند . بنابراین ، مرگ انسان به هر یک از دو اجل که پیش آید ، در قضا و قدر الهی معین بوده است . بدین ترتیب ، هرکس تنها یک اجل دارد و آن ، اجل تعیین شده در علم خداوند است .[10]

 

 

 



[1]- ابی القاسم حسین بن محمد راغب اصفهانی ، مفردات راغب ، دمشق ، دارالعلم ، 1370ش  ، ص 11

[2]-سوره انعام (6) ، آیه 2

[3]-جمعی از نویسندگان ، فرهنگ شیعه ، بی جا ، بی نا ، بی تا ، ص 67

[4]- باستانی ، مشاوره مذهبی قم

[5]- حمید حسینی ، ساعت 12:32 ق . ظ ، 23/10/1381

[6]- جمعی از نویسندگان ، همان

[7]- باستانی ، مشاوره مذهبی قم

[8]- صدرالمتألهین ، اسفار اربعه ، بیروت ، دارالاحیاء التراث العربی ، بی تا ، ج 9 ، ص 52

[9]- محمدامین صادقی ، نتایج کلامی حکمت صدرایی ، قم ، بوستان کتاب ، 1389 ، ص 238

[10]- محمدکاظم موسوی بجنوردی، دایره المعارف بزرگ اسلامی ، ج 2 ، ص 614

 نوشته : آسیه غیوری

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 1 نظر

موضوعات: پژوهش لینک ثابت

نظر از: طاهره قاسمی [عضو] 
  • نماز کلید بهشت

خدایا مرگی با عزّت و آرامش برایمان مقدّر فرما.
مطلب مفیدی بود.
موفق باشید

1391/08/21 @ 15:18


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
خرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس