حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

تاریخچه توبه

11 دی 1391 توسط خسروی

 

 

یکی از کهن ترین تکلیف الهی ، که برای بشر تعیین شده است تا به وسیله آن بشر نیل به سعادت را کسب کند و از عذاب دنیا و آخرت مبرا و رها شود توبه است زیرا از زمان حضرت آدم(علیه السلام) که از اولین فرد نوع بشر بوده است و بعد از او خلقت انسان ها ، فزونی یافت ، توبه هم با خلقت آدم(علیه السلام) خلق شد . پس قِدمَت توبه ، به همان قدمت نوع بشر خواهد رسید و کمتر احکامی از احکام الزامی الهی است که به این مقدار دارای قدمت باشد ، لذا می توان توبه را جزء ابواب اولیه رحمت الهی برای نوع بشر محسوب کرد و این عمل نیک ( توبه ) را حضرت آدم(علیه السلام)به همه ابناء و اولاد خود تعلیم داد.

 

گرچه نوع توبه او با توبه باب گناه ، دارای تفاوت جوهری است اما توبه به معنی بازگشت از جهتی به جهت دیگر را حضرت آدم (علیه السلام) برای همه بشر ، به ارث گذاشت زیرا که انسان معجونی اسـت از خیر و شر و همچنین فطرت آدمی به سوی حق رهنمون است (فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها [1])

 

این سلسله انبیاء به طور کلی از موهبت و رحمت واسعه ی الهیه بهره ی کافی را برده اند که در قرآن کریم به بعضی از آنان اشاره شده است ، اما دائره وسعت توبه تا قبل از اسلام بدین صورتی که قرآن بیان می فرماید نبوده است که موجب آمرزش مطلق گناهان شود به عنوان مثال : در ادیان موسی کلیم و عیسی مسیح ، توبه عبارت بوده است از انصراف کفر و شرک ، یعنی توبه موجب ایمن ماندن از پلیدی های کفرو شرک خواهد بود نه مطلق گناهان و معاصی ، تا اینکه در اصول دین مسیحیت وارد شده است که توبه هیچ منفعتی برای آدمی و گناهکار و عاصی نخواهد داشت و از امور محال و غیرممکن می دانستند که انسان از طریق توبه ، ره آورد و بهره ای را نصیب خود کند . اما بعد از فزونی ، نظر مسیحیت درباره توبه چنان تغییر کرد که تبدیل به افراط شد یعنی توبه در بین آنان چنان حرمت و قداست یافت که به آنجا منجر شد که فرد مذنب و عاصی تائب ، نزد روحانی دینی خود (کشیش ) می رود و اعتراف به گناهان خود می کند و از کشیش خود توبه نامه دریافت می کند و این طریق را برای آمرزش گناهان خود اتخاذ می کند درحالی که اعتراف و اقرار به گناه ،باید از خداوند باشد لاغیر .[2]

 

 

 

 

 

 

 

نوشته  :  مینا کلانتری

 

 

 



[1]- سوره روم ، آیه 30

[2]- عبدالله شبر ، اخلاق اسلامی ، ج 2 ، ص 49 ، موسسه دین و دانش ، چاپ شفق

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
خرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس