حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

تفاوت استغفار وتوبه

13 آذر 1391 توسط خسروی

 

 

 

استغفار و توبه واژه هايي به هم نزديکند که در راستاي تحول عظيم روحي انسان معنا مي شوند. آري استغفار طلب آمرزش است بوسيلهء دعا ، نيايش ، توبه… ولي توبه پشيماني از معصيت و تصميم بر عدم تکرار آن است.[1]

 

استغفار تنها براي طلب آمرزش گناهان گذشته به کار ميرود ولي توبه براي طلب عفو از گذشته و تعهد ترک گناهان آينده است،[2]و بديهي است با تکرار کار قبيح استغفار بي فايده است.

>

 

انسان هرچند به درگاه الهي طلب آمرزش کند ولي در دل ميل به گناه و اشتياق به فساد وجود داشته باشد ، خداوند ابواب آمرزش را بر انسان نمي گشايد ، اينگونه استغفار تنها لقلقهء زبان است و هنوز به دل راه پيدا نکرده است.

 

استغفار امري نيکو است ولي چون به زبان است بايد براي تحقق آن کوشيد ندامت را بر تمايل به گناه غالب نمود و با عزم راسخ ، عشق به ثواب و صلاح را جايگزين عشق به معصيت کرد.

 

بايد در مسير توقف کرد ، با تفکري عظيم ، انتخابي صحيح و بازگشتي عزيز تا به انتها رفت آنجا که ديگر براي دست يابي به سعادت راهي نماند و اين توقف در مسير گناه همراه با شستشوي دل است که آنرا استغفار گويند ، در حاليکه بازگشت بسوي حق را که وجودي بي انتها است توبه نامند.[3]

 

پس استغفار احساس خطر هلاکت است و اينکه ازخدا عاجزانه طلب عفو کنيم و توبه نتيجه و تحقق کوشش براي نجات از اين خطر ، زيرا که وقتي انسان از کاري که مرتکب شده ، احساس بدکامي مي کند ، پشيمان مي شود و با استغفار و طلب آمرزش ازخداوند ، بسوي او توبه و بازگشت مينمايد و پيمان مي بندد که ديگر بسوي خطاها و گناهان گذشته باز نگردد و آنچه را که از طاعات انجام نداده ، انجام بدهد ، در حاليکه در اين لحظه ضربهء بزرگي به شيطان وارد مي کند. بطوريکه پيامبر صلي الله عليه و آله فرموده اند: «الاستغفارُ يقْطَعُ وَتينَهُ ، استغفار رگ شيطان را قطع نموده ، بند دلش را پاره مي کند[4].»(محدث قمي ، سفينه البحار ج 2 ، ص 64)

 

زيرا که شيطان از گناه انسان شادمان و خشنود است و از توبهء او عاجز و ناتوان مي باشد. آري توبه پيمان با خالق است و استغفار زبان طلب ياري از خدا در اين پيمان است. توبه بازگشت بسوي خدا و روي گرداندن از شيطان است.




 حسين عبدالعظيمي ، تفسير اثني عشري ،ج3 ،ص148[1]

 محمد جواد نجفي ،تفسيرآسان ،ج7 ،ص306[2]

 ناصر مکارم شيرازي و همکاران ،تفسير نمونه ،ج9 ،ص211[3]

 محمود اکبري,دام ها وگام هاي شيطان,ص126 [4]

 

 

نوشته: مریم شیخ حسینی  اصفهانی

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
خرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس