توجه به اوقات فراغت نوجوان
بخش مهمی از زندگی انسان را اوقات فراغت تشکیل می دهد.در صورتی که نوجوان و جوان برنامه ای برای گذراندن این اوقات نداشته باشند آن را به بطالت می گذراند. نتایج یک سری از پژوهش های به عمل آمده نشان می دهد که میان چگونگی گذراندن اوقات فراغت با انحراف نوجوانان و جوانان و ابتلای آن ها به انواع بزهکاری هم بستگی مستقیمی وجود دارد. مسائل مختلفی در برنامه ریزی برای اوقات فراغت مطرح هستند .محل زندگی در شهر و روستا، بی سوادی یا کم سوادی والدین، عدم سرمایه گذاری دولت جهت بقیه امکانات و فضاهای مناسب برای گذرتندن اوقات فراغت و … از جمله این عوامل هستند .
نداشتن برنامه جهت گذراندن اوقات فراغت نوجوانان وجوانان در سه قسمت مورد توجه است . قسمتی از بی بز نامگی ها مربوط به برنامه ی درس مدرس است . وجود بعضی از ساعات خالی در برنامه دوره دبیرستان ،زمینه مناسبی جهت ابتلای دانش آموزان به بیماری از خلاف کارهاست .مسئولان آمزش و پرورش همه ساله باید ضمن اهمیت دادن به اوقات فراغت نوجوانان وجوانان بودجه ی کافی برای استفاده بهینه آنها از اوقات فراغت با ذکر او اولویت هایی تسویب نماینده و کار شناسان و متخصصان در این وزارت خانه ؟ به تهیه برنامه های متعدد و متنوعی جهت پر کردن اوقات فراغت در قالب برنامه های مدرسه بپردازند.بی برنامگی خود نوجوان نیز برابر علت است زیرا آن ها با عدم استفاده مفید از چنین اوقاتی دچار شکست می شوند .و قسمت سوم بی برنامگی مربوط به خانواده ها است که اغلب اولیاء به علت نداشتن سواد یا کم سوادی و نداشتن تخصص در حیطه برنامه ریزی ضعف دارند . در ان جا فعالیت های خارج از مدرسه یا فعالیت های فوق برنامه نیز مطرح می شود که هماهنگی نوجوان و جوان با سایر نهاد های اجتماعی مانند خانواده و مدرسه ضروری است. پیشنهادهای زیر جهت پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان با هدف جلو گیری از ابتلای آن ها به انواع اغرامات اخلاقی و بزهکاری ارائه می شود . مواردی مانند تامین و تاسیس میادین و مراکز ورزشی ،و تفریحات سالم ، همکاری خانواده ها و مدارس در راه تقویت رشد فکری، اجرای یک برنامه منظم و منسجم در تمام مراکز فرهنگی و تربیتی حائز اهمیت است. در پایان باید برای بقیه امکانات و تقویت فعالیت های گروهی سالم در میان نوجوانان و جوانان تا کید کرد .
(مهدی نیلی پور ، فرهنگ جوان 568 نکته در موضوع جوان و جوانی )