حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

تکریم زن در جایگاه همسری

14 آذر 1391 توسط خسروی

 

 

        یکی از مراحل اجتماعیِ زن، همسری اوست که با زناشویی آغاز می شود و با مادری و ادای سایر نقش های مهم در خانواده به کمال می رسد در متون شریعت اسلام بر جایگاه والای زن در محیط خانواده تأکید شده است؛ خداوند متعال در قرآن کریم مردان را به معاشرت نیکو با زنان سفارش می کند. «وَعاشِروُ هٌنَّ بٍالمعروف[1]» «و با آنان، بطور شایسته رفتار کنید.» اصل مهمی که شریعت اسلام بر روابط زوج ها حاکم می داند «حسن معاشرت» است. روایات اسلامی نیز مردان را به نیکی  کردن و حسن معاشرت با همسران شان سفارش نموده اند.

 

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرماید:«خَیرُکُم، خَیرُکُم لِأَهلِهِ وَ أنا خَیرُکُم لِأهلی»[2]. بهترین شما کسی است که برای خانواده بهترین باشد، و من برای خانواده ام بهترین هستم» و همچنین از امام حسین (علیه السلام) نقل شده است:«مِن أخلاقِ الأنبیاءِ حٌبُّ النساء» از خلق و خوی پیامبران محبت به زنان است.[3]

>

 

        گویا مرد و زن نیازی همگون و ضروری به یکدیگر دارند که به تعبیر قرآن لباس هم دیگر شمرده شده اند. همانند نیاز هر انسانی به لباس، خداوند می فرماید:«هُنَّ لباسٌ لَکُم وَ اَنتُم لباسٌ لّهُنَّ»[4] آنها لباس شما هستند، و شما لباس آنها(هر دو زینت هم و سبب حفظ یکدیگر) با این بیان، زن و مرد یک روح در دو بدن هستند، از این رو هر کدام باید حافظ منافع دیگری، مراقب اسرار وجودی او باشد.

 

        برخی از مفسران، وجوه شباهت را در این آیه این گونه ترسیم می کنند‌: لباس از یک طرف انسان را از سرما و گرما و خطر برخورد اشیاء به بدن حفظ می کند، و از طرف دیگر عیب هایش را می پوشاند و از دیگر جهت، زینتی برای تن آدمی است. این تشبیه که در آیه فوق آمده است، به همه این نکته ها اشاره دارد. همسران یکدیگر را از انحراف ها و لغزش ها حفظ می کند. عیوب هم را می پوشانند؛ وسیله ی راحتی و آرامش یکدیگرند، و هر یک زینت دیگری محسوب می شوند. این تعبیر نهایت ارتباط معنوی زن و مرد و نزدیکی آنها را به یکدیگر و نیز مساوات آن  دو را در این زمینه کاملاً روشن می سازد، زیرا همان تعبیر که درباره ی مردان به کار رفته، درباره زنان بدون هیچ تغییری آمده است.[5]

 



[1]ـ نساء (4)، آیه 19

[2]ـ بهاءالدین خرم شاهی، پیام پیامبر عربی، ترجمه مسعود انصاری،اول، تهران،منفرد1376،ص 778

[3]ـ فتحيه فتاحي زاده،همان، ص  18 (به نقل از محمد بن الحسن الحر العاملی، وسائل الشیعه ج 14،‌ص 9)

[4]ـ بقره (2)،‌آیه 187

[5]ـ ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه ج 1، دارالکتب الاسلامیه، تهران38، 1379،ص 65

 

نوشته    فاطمه مولايي

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
تیر 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس