حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

جایگاه زن در ملل متمدن (نظام سلطنتی )

22 آذر 1391 توسط خسروی

 

نوشته فاطمه کیخسروی

 

زن در کشورهایی نظیر ایران ، مصر ، چین و هند که دارای نظام پیشرفته و حکومت سلطنتی بودند و نیز در جوامعی مانند یونان و روم که تمدن بوده ، در سایه قانون می زیستند ، دارای آزادی کامل نبود . هرچند از مالکیت محروم نبود ولی زیر نظر رئیس خانواده - پدر یا برادر یا شوهر -  ، زندگی می کرد و بزرگ خانواده بر وی حکومت مطلق داشت و می توانست زن تیره بخت را به عقد هر فردی که می خواهد درآورد و یا به اجاره و عاریه واگذار کند .[1]

 

محرومیت زن تنها به قبایل وحشی ( غیرمتمدن ) خلاصه نمی شد ، بلکه در مصر برای زیادشدن و فراوانی آب در رود نیل ، دختران را به زیور آراسته و در آن غرق می کردند . در کشورهای (اسکاندیناوی) تا سال 1392 میلادی به دختر هرگز ارث نمی دادند . تنها در هنگام عروسی، جهزیه اندکی به او داده می شد .[2]

 

در یونان باستان ، زن نه تنها ارث نمی برد ، که خود به ارث می رسید. زن پدر را پسر بزرگ یا برادر بزرگ پدر به ارث می برد.[3] ازدواج هایی جمعی و بسیار متنوع رواج داشت ؛ برای نمونه ، چند برادر با هم یک زن می گرفتند ، یا پدر و فرزندش با هم یک همسر برمی گزیدند. زن شخصیت حقوقی و اجتماعی نداشت و شوهر می توانست زن خود را به هرکس بخواهد قرض بدهد یا او را به دوستان خود هبه کند.[4]

 

حتی زمانی که در آتن دموکراسی برقرار بود زنان حق نداشتند در تصمیم گیری ها مشارکت کنند.[5]

 

در روم ، زنان به عاریت داده می شدند و تعویض همسران امری عادی و مرسوم بود.[6] دختر ، در انتخاب شوهر خود نیز حق رأی و اظهـارنظر نداشت ، بلکه پدر او را در ازای مبلغی پول ، شوهر می داد. هم جنس گرایی و ارتباطات جمعی و نامشروع نیز بسیار فراگیر بود. زنان حق مالکیت نداشتند یعنی به هیچ وجه ارث نمی برد ؛ نه از دارایی پدر و نه شوهر و مجاز نبودند سواد بیاموزند.[7]

>

 

در هندوستان وضع از این هم بدتر بود. زن هرگز اجازه نداشت نام شوهرش را به زبان آورد ؛ بلکه می بایست با القابی نظیر آقا، سرور ، مولا یا حضرت او را خطاب کند . زن هرگز مجاز نبود که با شوهر خود غذا بخورد. او می ایستاد تا شوهرش سیر شود و اگر چیزی از غذای او باقی می ماند سهم او می شد ، و گرنه چاره ای نداشت جز این که تا پایان وعده بعد با گرسنگی دست و پنجه نرم کند.[8]

 

بدتر از این فشارها آن که ، زن برای مرد خلق شده بود و می بایست در آن دنیا نیز به خدمت او کمر می بست. از این روی پس از مرگ شوهر ، زن را نیز با او زنده در گور می کردند . کشف قبرهای دونفره در این سرزمین و وضعیت قرار گرفتن اجساد درون آنها گویای آن است که یکی از آن دو ( مرد ) مرده و دیگری زنده بوده ( زن ) و پس از زجر فراوان جان داده است زیرا زنده بگور می شد.

 

در ایالت ( مارتا) دونفر از امرای هندی مُردند ؛ یکی 17 زن داشت و دیگری 12 زن ، از مجموع 29 زن تنها یک نفر بود که حامله بود تا زمان وضع حمل زنده ماند و بقیه همه در آتش سوزانده شدند.[9]

 

نزد بعضی از چینی ها تا نزدیک به عصر حاضر ، زن کمترین قیمت و ارزشی نداشت . اگر مادری دختر به دنیا می آورد خویشاوندان به عوض مبارک باد به پدر و مادر تسلیت می گفتند و پدر و مادر تا می توانستند نوزاد دختر را از خود دور می کردند یا در بیابان می انداختند و یا می فروختند.[10]

 

در چین ازدواج با زن یک نوع خریداری و مالک شدن او محسوب می شد . زن به طور کلی از ارث محروم بود و حقِّ هم غذا شدن با مردان حتی با پسران خودش را نداشت و چند مرد می توانستند با یک زن ازدواج کنند و همگی از وی متمتع شوند و او برای همه آنان کار کند و فرزندی که در ازدواج مشترک پیدا می شد در اکثر مواقع متعلق به مرد قوی تر بود .[11]

 

در ایران قدیم ، چه در طبقات اشراف و پایین تر جامعه ، زن هرگز حق آزادی و اختیار و اظهار نظر در تشخیص خیر و شر و تصمیم در امور زندگی خود نداشت و در انتخاب شوهر نیز مجاز نبود . اختیار زنان و دختران در همه زمینه های حقوقی با اولیاء یا شوهران آنان بود .[12]

 

به گفته بعضی مورخان در ایران قدیم براساس اندیشه غلط ( حفظ نسب خانواده و مخلوط نشدن حقوق این خانواده با خانواده دیگر ) ازدواج با محارم را ، حتی برادر با خواهر ، جایز و گاه لازم شمرده می دانستند .[13]

 

در منابع و متون قدیمی زرتشتیان ، زن جایگاه حقوقی درستی ندارد . نشانه های به دست آمده از آثار زرتشتیان قدیم نشان می دهد که در اعصار گذشته تولد پسر دل پسندتر از دختر بوده است . از این رو خانواده زرتشتی از فروهراشوان ( روح پاک و بی آلایش ) برای تعیین جنسیت و داشتن فرزند پسر یاری می جستند و حیات اخروی نیکان را وابسته به وجود فرزندان ذکور در خاندان می شمردند.[14]

 

جایگاه زن در نظام سلطنتی عصر ساسانیان ، بنابرقوانین متداول از قدیم ، زن شخصیت حقوقی نداشت و به عنوان « شخص » محسوب نمی گردید ، بلکه « شیء » تلقی می شد و صاحب حق به شمار نمی رفت.[15]

 

دختران و زنان بیوه و مطلّقه ، به هیچ عنوان ، قدرت انجام معامله نداشتند . پدر خانواده که صاحب اختیار همه خانواده بود ، در عواید اموال خاص زوجه و غلامان خود تصرف می کرد .[16]

 



[1]- اسلام و اجتماع ، ص 67-66 ؛ همان ، ص 72 ؛ ر.ک : محمدحسین طباطبایی ، زن در قرآن ، بی جا ، دفتر تنظیم و نشر آثار علامه طباطبایی با همکاری معاونت آموزشی و پژوهشی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، 626 ص ، ص 12

[2]- ویل دورانت ، تاریخ تمدن ، ترجمه احمد آرام ، ج 1 ، تهران ، بی نا ، 1377 ، ص 120 ؛ ویل دورانت ، لذات فلسفه ، ص 148

[3]- این نوع ازدواج در عرب جاهلی نیز رواج داشته است و به آن ازدواج « ضیزن» یا « مقت » می گفتند. نگاه کنید به : طبری ، تفسیر جامع البیان ، ج3 ، ص 421 و 406-404 ؛ ابوالفداء ، المختصر فی اخبار البشر ، ج1 ، ص 99 ؛ جوادعلی ، المفصل فی تاریخ العرب ، ج5 ، ص 529

[4]- این نوع ازدواج هم در عــرب جاهلی مرسوم بوده است و به نــام نکاح « رهط» معــروف بوده است . نگــاه کنیــد به : آلوسی ، بلوغ الارب ، ج2 ، ص 4 ؛ ویل دورانت ، تاریخ تمدن ، ج1 ، ص 132 ؛ مسعود معصومی ، فمینیسم در یک نگاه ، ص 19

[5]- بولتن اندیشه ویژه زنان ، ص 106-102 ، ص 19

[6]- ترمانینی ، الزواج عندالعرب الجاهلیه و الاسلام ، ص 33- 32، همان ، ص 19

[7]- بولتن اندیشه ویژه زنان ، ص 104 ،نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ، همان 20؛ ویل دورانت ، لذات فلسفه ، ترجمه عباس زریاب خویی ، ج 21 ، تهران ، نشر انتشارات علمی و فرهنگی ، ص 148

[8]- بولتن اندیشه ، ویژه زن ، تهران : بی چا ، بی تا ، ص 11

[9]- ویل دورانت ، تاریخ تمدن ، ترجمه ابوالقاسم طاهری ، تهران ، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی ، 1380 ،  ج1 ، ص 102

[10]- همان، ص 120

[11]- محمدحسین طباطبایی ، تفسیر المیزان ، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی ، قم ، نشر بنیاد علمی و فرهنـگی علامـه طبـاطبایی ، ج 2 ، قم ، 1362 ، ص 372

[12]- ویل دورانت ، همان ، ص 132

[13]- ( بهرام چوبینه ) با خواهرش ( گودیه ) ازدواج کرد . شخصی به نام ( مهران ) از طبقه اشراف ایران که در آینده مسیحی شد ، پیش از مسیحی شدن با خواهرش ازدواج کرد .

همان ، ج 1 ، ص 90 و ص 147

[14]- ر.ک : اسلام و عقاید و آراء بشری ، ص 30 ؛ ( هادی دوست محمدی ، شخصیت زن از دیدگاه قرآن ، سازمان تبلیغات اسلامی ، معاونت پژوهشی ، مرکز چاپ و نشر بین الملل ، تهران ، 1379 ، 152 ص ، ص 36-35 ؛ جلال الدین آشتیانی ، تجزیه و تحلیل افکار زرتشت مزدیسنا و حکومت ؛ تهران : شرکت سهامی انتشار ، چ 6 ، 1371 ، ص 358

[15]- بنفشه حجازی ، زن به ظن تاریخ ، شهرآب ، تهران ، 1370 ، 255 ص ، به نقل از « زن در حقوق ساسانی » ، بارتلمه ، ص 187

[16]- همان ، به نقل از « ایران در زمان ساسانیان » کریستن سن ، ص 188

 

نوشته فاطمه کیخسروی

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
مرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس