حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

حرمت فقهي اسراف

25 دی 1391 توسط خسروی

 

 

در بيان حرمت فقهي اسراف،‌اجماع علما نظر دارند كه اسراف، حرام است و در آيات و روايات به تواتر به حرمت آن تأكيد شده است.

 

در سوره اعراف آيه 31[1] و انعام آيه141 [2]، فرقان آيه 67[3] و… بسياري ديگر از آيات كه در ضمن اين تحقيق ذكر شد، خداوند اسراف را امري نكوهيده قلمداد نموده است و به صراحت فرموده كه: «خداوند مسرفان را دوست ندارد،‌ اسراف نكنيد و…» در اين آيات دوست نداشتن خدا يعني دور ماندن بنده از محبت ذات احديت خود باعث كدر شدن قلب مي‌شود و بنده به خود واگذاشته مي‌گردد و خداوند او را به حال خود رها مي‌سازد و آخرت سختي را در پيش رو خواهد داشت، در اين آيات خداوند ضمن ذكر از اينكه اسراف نكنيد هشدار مي‌دهد كه من مسرفين را دوست ندارم؛ اگر انسان با قدري تأمل و تعقل در اين آيات بنگرد متوجه مي‌شود كه در ابتدا تذكر و سپس بعد از زياد شدن اين كار حرمت به ميان مي‌آيد و در آخر خداوند بندة مسرف و مبذّر را مصداق برادران شيطان قلمداد مي‌كند. بنابراين انسان بايد متوجه اعمال و رفتار خود باشد.

>

 

در احاديث نيز به حرمت اسراف اشاره شده كه امام صادق (ع) مي‌فرمايند كه پيامبر فرمودند:

 

«هيچ‌هزينه‌اي‌نزدخداوندمحبوبترازميانه‌روي‌نيست.خداونداسراف‌رامبغوض‌داردمگر‌درحج‌و عمره.»[4]

 

به تواتر نيز در احاديث به حرمت اسراف تأكيد شده است. آنجا كه در نامة‌ امام صادق (ع) به مأمون (عيون اخبار الرضا) آورده شده كه حضرت مي‌فرمايند:

 

«از مواردي كه خداوند آنها را حرام كرده است كشتن نفس محترمه، زنا، سرقت واسراف است.»[5]

 

ابن خاتون عاملي در شرح فارسي خود بر اربعين شيخ بهائي ضمن اين كه اسراف را از گناهان كبيره معرفي مي‌كند، چنين مي‌نويسد: بعضي از بزرگان گناهان كبيره را 14 مورد دانسته‌اند كه أهمّ آنها اسراف در مال خود است؛ يعني مصرف كردن بيش از آنچه شايسته است.[6]

 

در سوره يونس آيه 83 آمده است:

 

«و إنَّ فِرْعَونَ لَعالٍ في الأرضِ و إنَّه لَمِنَ المُسْرِفين»

 

زيرا فرعون برتري جويي در زمين داشت؛ و از اسرافكاران بود.

 

در آيه 33 سوره اسراء:

 

«فلا يُسْرِفْ في القَتْلِ إنَّه كانَ مَنْصُوراً»

 

اما در قتل اسراف نكند، چرا كه او مورد حمايت است.

 



1- كُلُوا واشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إنَّه لا يُحبُّ المُسْرِفين.

2- و آتوا حقه يوم مصاده و لا تسرفوا إنّه لا يحب المسرفين.

3- والذين إذا انفقوا لم يسرفوا و لم يقتروا و كان بين ذلك قواماً.

4- رك: شيخ محمدبن الحسن عاملي،  تصحيح و تحقيق شيخ عبدالرحيم الرباني الشيرازي، وسايل الشيعه، ج8، ص106، ابواب وجوب الحج.

5- همان، ج11، ص261، ب 34 حديث 32 ابواب جهاد النفس.

6- رك: شيخ بهاءالدين محمد العاملي، ترجمه: شمس الدين محمد خاتون آبادي، اربعين شيخ بهائي، ويراستار: حسين استاد ولي، ص486.

 

نوشته :راضيه دهقاني پوده

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
مرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس