راه تحصيل محبت خداوند
انسان زماني محبت چيزي در دلش اثر ميكندكه كمال را در آن چيز يافته باشد و توجه خويش را متمركز آن كمال كرده باشد و هرچه اين انديشه وتمركز بيشتر باشد محبت بيشتري به آن چيزپيدا مي كند. بايد دانست كه يافتن كمال بدون انديشه و تمركز محبت آورنيست .
در رابطه با خداوندبايد بدانيم كه شناخت عميق خداوندو درك كمالات بي نهايت او آنگونه كه شايسته ذات حضرت حق است براي همگان ميسر نيست چرا كه بايد داراي ظرفيت و قدرت ذهني بالا بود تا از طريق عقل و فلسفه به اينگونه شناخت رسيد.
اما راه آساني كه براي همه انسانها مقدوراست ازطريق درك نعمتهاي الهي است ، اينكه انسان درباره نعمتهاي فراوان و گرانبهاي الهي كه نسبت به او ارزاني شده است بينديشد كه اين خوديكي از راههاي روشن كسب محبت است چرا كه هرچه لطف و انعام بيشتر محبت ما نسبت به منعم بيشترميگردد.
اكنون اگر خدمتهايي را كه ديگران بما كرده اندو بخاطر آن احياناً، موردمحبت شديد ما قرار گرفته اند را با نعمتهاي عظيم و غير قابل شمارش كه ولي نعمت و آفريدگار تواناو مهربان بما عطا كرده مقايسه كنيم مي توانيم به عظمت نعمتهاي الهي و تاثيري كه در رفع نيازهاي فراوان و حياتي و تاثيري كه در تكامل ما داشته پي ببريم و همين شناخت ما از نعمتها محبت مارا نسبت به ولي نعمت خويش بشدت برمي انگيزدو عواطف مارابه الطاف خداوند متعال و مهربانيها وتوجهاتي كه به ما دارد
متوجه مي سازد و اين راه ساده اي است براي كسب محبت خدا كه براي همگان ميسر خواهدبود[1].
در حديث قدسي است كه از جانب حق تعالي خطاب آمد به حضرت موسي(عليهالسلام ) که:[«مرا محبوب خلق گردان و دوستي مرا در دل ايشان بينداز»آن حضرتپرسيد«چگونهو از چه طريقي محبت تو را در دل خلق انــدازم »و خـــداونـــد پاســخ داد كــه آنها را متوجه نعمتهاي بسياري كن كه به آنها داده ام»[2]] .
البته كمال حب آن است كه با تمام قلب خدارادوست بداري ، زيرا تا زماني كه انسان به ديگري ملتفت باشد يك گوشه قلبش به او مشغول مي شود ، و به همان مقداري كه به غير خــــــــدا
مشغول است از حب خداكاسته مي شود، مگرآنكه توجه به غيرخدا ازاين باب باشد كه او صنع خدا و فعل خداو يكي از مظاهراسماء ا… است ، خلاصه اينكه اورا براي خدا و در راه خدا دوست بدارد، همچنانكه انسان ، انبياء و ائمه و اولياء را دوست دارد. [3]
1- محمد باقر،مجلسی ،بحار الانوار ،ج 13 ،ص352 و 351
2- سيد عبد الله شبر ،اخلاق،ترجمه محمدرضا جباران، انتشارات هجرت، قم،ص414
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″/>