حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

شیوه ی عملی مستقیم امر به معروف و نهی از منکر

24 دی 1391 توسط خسروی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Styles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true”
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″/>


ن افراد به وسیله ی نیروی انتظامی می دانند واقدامات فرهنگی واقتصادی را،که به عنوان زمینه سازی برای امر به معروف ونهی از منکر مطرح می شود، وقت گذزانی واتلاف سرمایه می دانند.

 

   در مقابل گروه دیگر می گویند: باید زمینه های این گونه امور را از بین برد تا خود به خود درخت گناه بخشکد و زمینه ی نیکی فراهم شود .پس درخت بارور می شود و خوبیها خود به خود رشد می کنند و به بار می نشینند.

 

   این گروه در ادامه می گویند: اقدامات موضعی وبرخوردهای مستقیم فایده ایی ندارد ودردی را دوا نمی کند. این اقدامات و برخوردهای مستقیم را باید به بعد از فراهم شدن زمینه های نیکی واز بین رفتن منکر موکول کرد. هر دو گروه در قسمتی از عقیده ی خود صحیح می اندیشند ولی قسمت دیگر اعتقادشان نادرست می باشد.

 

   در اینکه زمینه سازی واقدامات اصلاحی، اقتصادی وفرهنگی ضرورت دارد، جای هیچ شبهه ای نیست ولی همراه زمینه سازی نیاز به برخورد مستقیم ویا برخورد موضوعی هست یا  نیست جای تأمل است!

 

    بدون شک بسیاری از گناهان به علّت هوسهای افسار گسیخته ای است که تنها راه چاره ی آن بر خورد مستقیم است؛ زیرا هیچ علّتی جز هوسها وشهوتهای افسار گسیخته ندارد. علاوه بر آن اگر اقدامات عملی وبر خوردهای غیر مستقیم را به بعد از نتیجه دادن زمینه سازی های اصلاحی موکول کنیم، رشد سریع فساد وگناه به جامعه مجال رسیدن به شکوفاییِ زمینه ها را نمی دهد و قبل از رسیدن به آن مرحله، فساد وترک وظایف، جامعه را در گرداب تباهی فرو می برد.[1]

 

    آمر به معروف وناهی از منکر اگر زمینه سازی نکند؛ کشاورزی را ماند که بدون فراهم کردن بستر مناسب برای کشاورزی، بخواهد کشت وزرع کند .در این صورت به نتیجه ای نخواهد رسید  امّا اگر زمینه سازی کند واقدامات اوّلیه را انجام دهد؛ زمین را مهّیا کند ، بذر تهّیه نماید وبرای آبیاری نیز اندیشه ای بنماید، بدون شک زمینش سبز خواهد شد وزحماتش به بار خواهد نشست.

 

    بر خورد مستقیم نیز مانند اصول امر ونهی مراتبی دارد که به هنگام امر ونهی باید مورد توّجه قرار گیرد.یعنی اگر از بین بردن منکر و یا امر به معروف با برخوردی آرام ممکن باشد        زیاده روی وبرخورد شدید جایز نیست. چنانچه اگر برخورد آرام وملایم موثر نباشد نمی توان تنها به آن اکتفا کرد، و وظیفه را انجام گرفته تلّقی کرد، بلکه نوبت به اقدامات شدید خواهد رسید.

 

    امامان معصوم(علیهم السلام) گاه با برخوردی ملایم ومناسب ،تنها به برطرف نمودن عمل منکراقدام می کردند. اگر این اقدامات  نیز موثر نبود با اجرای حدود الهی وتنبیه جدّی، خطا کار را متوجه عمل زشت خود می کردند.

 

    آنگاه که اقامه ی دین خداوند واز بین بردن منکرات اجتماعی شدتّی بیش از این می طلبید، آن بزرگوارن به میادین جهاد می شتافتند وبرای امربه معروف ونهی ازمنکر شمشیر به دست می گرفتند. چنانچه سرور شهیدان وسالار جوانان ِ اهل بهشت ، امام حسین(علیه السلام) اقدام کردند وجهاد خویش را قیامی برای اقامه ی امر به معروف ونهی از منکر معرّفی نمودند.[2]

 

 

 

  موضعگیری قلبی

 

      موضعگیری قلبی، امرنهی دینی به حساب نمی آید، امّا با توجّه به اینکه نوعی برخورد با گناه وگنهکار است مورد بحث قرار می گیرد.

 

محبّت ودوستی به خداوند و پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) وائمه معصومین(علیهم السلام) و اولیاء و دوستداران خدا ، از نظراحکام دینی ارزشمند محسوب می شود. بغض به دشمنان خدا و شیطان و همراهان وطرفداران شیطان نیز ضد ارزش محسوب می شود، و اگر مومن از محبّت به ارزشها وصاحبان آن وبغض ونفرت از ضد ارزشها وصاحبان آن بهره مند نباشد، دل بیماری دارد.

 

امیر المومنین(علیه السلام) فرمودند: « کسی که با قلب خود عمل نیکی را نپذیرد و عمل زشتی را رد نکند وارونه می شود و بالایش به پایین می گراید.»[3]

 

در اینجا وارونه شدن قلب، همان مرگ معنوی است. یکی از گناهان، رضایت به انجام گناه وترک واجب است ویکی از واجبات دینی نیز نفرت از گناه وترک واجب است که هر مومنی باید در هر حال از چنین صفتی بر خوردار باشد.

 

زنان و مردانِ مومن نمی توانند به خواهران وبرادران دینی خود محبّت نورزند واز آنها دفاع نکنند واز افراد وروحّیه های غیر دینی ومشتبه واعمال آنها متنفر نباشند،  چرا که نبود چنین حّب وبغضهایی با محرومیّت از دین و دینداری برابر است. ممکن است مومن در بسیاری از برخوردها  با چهره های مذهبی وغیر مذهبی، با تقوا وبی تقوا یکسان رفتار کند؛ امّا هیچگاه حالت قلبی او با آنها یکسان نخواهد بود.

 

افراد متدین؛ به خاطر روحیه ی تواضعی که دارند و به احکام الهی و اوامر او توجه می کنند دارای چهره ای دلنشین هستند واز محبّت قلبی مومنین بهره مند می باشند. چهره های جلف و فاقد روحیه ی مذهبی و بی توجه به احکام وارزشهای الهی جایگاهی منفی در دل مردم دارد اگر چه آن افراد از موقعیت اقتصادی، علمی، سیاسی، اجتماعی برخوردار باشند.

 

امام باقر(علیه السلام) فرمودند:

 

« اگر بخواهی بدانی که خیری در تو هست به قلبت بنگر؛ اگر اهل طاعت خدا را دوست داری وبه اهل معصیت بغض می ورزی در تو خیر وجود دارد وخدا تو را دوست دارد. واگر با اهل طاعت خدا دشمنی می ورزی واهل معصیت را دوست داری در تو خیری نیست وخدا با تو دشمن است وانسان با کسی است که او را دوست دارد .»[4]

 



1- ستاد احیاء امر به معروف ونهی از منکر ، دوفریضه ی برتر ، ص133-132

1- همان ، ص 134

2- محمد حسن حر عاملی ، وسائل الشیعه ، ج 11  ، ص 406

1-  محمد رضا اکبری ،تحلیلی نو وعملی از امر به معروف ونهی از منکر ، ص116- 115

 



Normal
0




false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA













MicrosoftInternetExplorer4













Styles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true”
DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″
LatentStyleCount="267″>
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="Normal"> UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″/>




















UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="Title">

UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="Subtitle">
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="Strong">
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="Emphasis">
UnhideWhenUsed="false” Name="Table Grid">

UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="No Spacing">
UnhideWhenUsed="false” Name="Light Shading">
UnhideWhenUsed="false” Name="Light List">
UnhideWhenUsed="false” Name="Light Grid">
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Shading 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Shading 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium List 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium List 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 3″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Dark List">
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful Shading">
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful List">
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful Grid">
UnhideWhenUsed="false” Name="Light Shading Accent 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light List Accent 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light Grid Accent 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Shading 1 Accent 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Shading 2 Accent 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium List 1 Accent 1″>

UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="List Paragraph">
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="Quote">
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="Intense Quote">
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium List 2 Accent 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 1 Accent 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 2 Accent 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 3 Accent 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Dark List Accent 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful Shading Accent 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful List Accent 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful Grid Accent 1″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light Shading Accent 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light List Accent 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light Grid Accent 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Shading 1 Accent 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Shading 2 Accent 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium List 1 Accent 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium List 2 Accent 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 1 Accent 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 2 Accent 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 3 Accent 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Dark List Accent 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful Shading Accent 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful List Accent 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful Grid Accent 2″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light Shading Accent 3″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light List Accent 3″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light Grid Accent 3″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Shading 1 Accent 3″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Shading 2 Accent 3″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium List 1 Accent 3″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium List 2 Accent 3″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 1 Accent 3″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 2 Accent 3″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 3 Accent 3″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Dark List Accent 3″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful Shading Accent 3″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful List Accent 3″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful Grid Accent 3″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light Shading Accent 4″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light List Accent 4″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light Grid Accent 4″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Shading 1 Accent 4″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Shading 2 Accent 4″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium List 1 Accent 4″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium List 2 Accent 4″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 1 Accent 4″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 2 Accent 4″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 3 Accent 4″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Dark List Accent 4″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful Shading Accent 4″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful List Accent 4″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful Grid Accent 4″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light Shading Accent 5″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light List Accent 5″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light Grid Accent 5″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Shading 1 Accent 5″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Shading 2 Accent 5″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium List 1 Accent 5″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium List 2 Accent 5″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 1 Accent 5″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 2 Accent 5″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 3 Accent 5″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Dark List Accent 5″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful Shading Accent 5″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful List Accent 5″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful Grid Accent 5″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light Shading Accent 6″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light List Accent 6″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Light Grid Accent 6″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Shading 1 Accent 6″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Shading 2 Accent 6″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium List 1 Accent 6″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium List 2 Accent 6″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 1 Accent 6″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 2 Accent 6″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Medium Grid 3 Accent 6″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Dark List Accent 6″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful Shading Accent 6″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful List Accent 6″>
UnhideWhenUsed="false” Name="Colorful Grid Accent 6″>
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="Subtle Emphasis">
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="Intense Emphasis">
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="Subtle Reference">
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="Intense Reference">
UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="Book Title">





نوشته: زهرا حیدریان

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
تیر 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس