حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

غنا در اذان

23 بهمن 1391 توسط خسروی

 

 

            باتوجه به اینکه اسلام چندان روی خوشی به موسیقی نشان نداده ودر مراسم دینی [1] و مساجد اسلامی هم هرگز عبادت و تشریفات عبادتی نظیر آنچه در کلیساهای مسیحیان انجام می گیرد وجود نداشته است . پس بنا بر این در مسجد مجموعة نوشته های مذهبی ، نغمه داری که به آواز خوانده شود هیچ وقت پدید نیامده است . معذلک موسیقی به طرق مختلف مورد استفاده قرار گرفته است . از نخستین روزهای نضج اسلام ، اذان یعنی « دعوت به نماز » [2] به وسیلة خود پیامبر اکرم صلوات الله علیه در سال اول یا دوم هجرت معمول شد و بلال حبشی ، به عنوان نخستین مؤذن اسلام از جانب ایشان انتخاب گردید . [3]

 

            اذان ، آواز یک نوا و بسیار زیبایی است که ارتعاشات اندک خیشومی آن بر فضای شهرها چیره می گردد . و به دوردستها بال می کشد و به روستاهای اطراف می رسد و سپس در بامدادان ، با تلألوی شفق در می آمیزد . و یا در شامگاهان در ژرفای دره ها خاموش
می گردد . [4] این نواخوانی اذان تلحین نام داشت ودر آغاز چیزی شبیه نوحه سرایی بود ولی رفته رفته و با گذشت زمان ، جنبه های نغمگی در آن قوت یافت و صور مختلف پیدا کرد ، به طوری که امروزه اذان را به سبکهای مختلف از خواندن ساده و یکنواخت ، تا حالات پروغنی نغمگی کامل سر می دهند . [5] بدین سان موسیقی عرب ، چه در تئوری وچه در عمل به ملودی منحصر ماند ، اما در همین زمینه ، به راستی کمبودها را جبران کرد و به اوج غنا و ظرافت رسید . [6] از همه مهمتر ، موسیقی ای است که از دین برخاسته است . [7]

 

             در بین مذاهب اهل سنت به جز مذهب حنبلی بقیه مذاهب غنا در اذان را مجاز شناخته اند . [8]

 



           4-  ابو نصر فارابی - کتاب موسیقی کبیر - آذرتاش آذرنوش - ص 20

            1- الک رابرتسون - تاریخ جامع موسیقی - بهزاد باشی - ص 228

            2- هنری -  جورج فارمر - تاریخ موسیقی خاور زمین - بهزاد باشی - ص 77

             3- ابونصر فارابی -  همان 

            4- الک رابرتسون - همان

             5-  ابونصر فارابی – همان 

             6-  الک رابرتسون – همان

            7- هنری – جورج فارمر - همان

نوشته خانم فرهادي

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
مرداد 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس