حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

غنا در قرآن

23 بهمن 1391 توسط خسروی

 

 

قرآن کریم کتاب آسمانی مسلمانان حاوی آنچه بر پیغمبر اسلام وحی شده ، نوع تلاوت ( تعبیر ) و تجوید خاص خود را ‎دارد . خود آیات قرآن با نثری مقفی * خود به خود ضرورتهای صوتی قرائت را در حالاتی از صداهای قابل پرده گردانی تحمیل می کند .

>

 

قرائت قرآن البته در آغاز ساده و مقید ولی دارای وجوه ترجیعی و قابل تکرار بوده است ، اما با گذشت زمان از لحاظ نغمگی پیشرفت کرد و در قرن نهم میلادی نغمه هایی که برای قرائت قرآن به کار گرفته شد ، حتی از مایه های عامیانه و مردم پسند گرفته می شد و
تردید نیست که این روند ، ناشی از گسترش اسلام و گسترش قرائت قرآن در پهنه ای بود
که از مرکز اصلی خداپرستی مسلمانان در مکه بسیار فراتر می رفت .[1]

 

حال پیرامون غنا در قرآن باید گفت : یک قسم از آواز هست که اصل جوهر آواز خوشی دارد ‎، پس اگر قرآن را راسته بخوانند و تحزینی در صوت بکنند که در صدا حزنی به هم رسد ، اما تکریر آواز و تحریر در آن نباشد ظاهراً غنا نیست و اینکه در بعضی احادیث وارد شده است که قرآن را به حزن بخوانید ، بر این معنی محمول است و همچنین احادیثی که دلالت دارد بر اینکه ائمه علیهم السلام به حزن تلاوت می فرموده اند و در بعضی احادیث وارد شده است که ترجیع آواز بکن به قرآن ، با آن احادیث معارض ، و مقاومت نمی تواند کرد، و محمول بر تقیّه است .

 

امام صادق علیه السلام فرمودند : بخوانید قرآن را به لحن عرب وصوت ایشان ‎، و احتراز نمایید از لحنهای اهل فسق و فجور و صاحبان گناهان کبیره ، زیرا بعد از من جماعتی
خواهند آمد که ترجیع کنند آواز خود را به قرآن
‎، مانند ترجیع نوحه و غناء و رهبانیت ‎، قرآن ایشان از گردن ایشان بالاتر نخواهد رفت ، و دلهای ایشان برگشته و سرنگون است  ، و دلهای جماعتی که از کار ایشان خوششان می آید نیز سرنگون است .[2]

 

محمد بن مکی معروف به شهید اول- علیه الرحمه – از فقهای عظیم القدر شیعه در کتاب «دروس» می فرمایند : فاسق است کسی که غنا کند و فاسق است آن کسی که غنا
مي شنود و اگر چه در قرآن غنا واقع شود و فاسق است کسی که غنا را مباح داند .[3]

 

اما مرحوم محدث کاشانی و ملا محمد باقر سبزواری ‎، معروف به محقق سبزواری صریحاً به جواز غنا در قرآن فتوی داده اند ولی حق این است که این استثناء صحیح نیست چرا که :

 

اولاً در کلمات قدما هیچ اشاره ای به این استثناء نشده ‎، بلکه چه بسا بتوانیم از کلمات
کسانی که گفته اند «غنا حرام است ، چه در کلام حق باشد ، و چه در کلام باطل» چنین استفاده کنیم که ایشان قایل به عدم استثناء بوده اند .

 

ثانیاً روایاتی که برای این استثناء مورد استناد قرار گرفته اند همگی از نظر سند ضعیف هستند .[4] و اما با وجود تمایز فقهی بین تلاوت و آواز خوانی ابن قتیبه هم با اطمینان می گوید که قرآن بر اساس قواعدی خوانده می شود که با قواعد مربوط به خواندن آوازهای معمولی و هنرمندانه ( الحان الغناء ) و موسیقی کاروان ( حُدی ) هیچگونه تفاوتی ندارد . در حقیقت این اندیشه آشکارا بیان شده است که اگر قرار باشد نغمه ها ( الحان ) حرام باشند پس تلاوت قرآن نیز چنین بوده و باید آنها را کنار بگذاریم .

 

از این روست که مذهب مالکی ‎، تلاوت قرآن را کنار گذاشت و لی شافعیان آنرا مجاز دانستند .[5]

 



*مقفی : قافیه دار

1- الک رابرتسون ‎-  تاریخ جامع موسیقی ‎-  بهزاد باشی ‎-  ص 229

2- علامه مجلسی ‎-  عین الحیات ‎-  ص 419 و 416

1- رضا مختاری ‎-  غنا و موسیقی ‎- ج اول -  ص 256

2- علی مروجی ‎-  موسیقی و غنا در آینه فقه ‎-  ج اول ‎-  ص 105

3- هنری جورج فارمر ‎-  تاریخ موسیقی خاور زمین ‎-  بهزاد باشی ‎-  ص 78

نوشته خانم فرهادي

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
تیر 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس