حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

مفاسد روحي حسد

14 آذر 1391 توسط خسروی

 

 

            امام علي – عليه السلام – مي فرمايد : « لا يطمعنّ … الحسود في راحه القلب : حسود نبايد … به آرامش دل چشم اميد ببندد [1] »

 

            شخص حاسد هميشه در حيات دنيوي خويش در رنج و حزن دروني است زيرا با ديدن نعمتها و امتيازهاي دنيوي براي اين و آن از اقران و خويشاوندان خويش رنج مي برد و محزون
مي باشد و براي اين غم و غصه انتهايي نيست . [2]

 

            امام علي – عليه السلام – مي فرمايد : « الحسود لا شفاء له [3] ؛ براي حسود شفائي نيست .
» يعني هرگز از مرض حزن و اندوهي كه لازم حسد است شفا نمي يابد و به صحت نمي رسد بلكه هر روز به كسي نعمتي تازه مي رسد كه سبب حزن و اندوه او مي گردد و از همّ و غمّ آن مي گدازد . پس اگر از آن مرض بي باك و بيماري دردناك شفا و نجات مي خواهد بايدكه به قانون عقل و حكمت و فكرت حسد را از خود زايل كند . [4]

>

 

            حسود هر كاري مي كند كه نعمت از محسودش زائل شود نمي شود ، بلكه گاهي كارهاي او نتيجه به عكس مي دهد و سبب ازدياد نعمت محسودش مي گردد ، لذا غمناك مي شود . [5]

 

            امام علي – عليه السلام – مي فرمايد : « الحسد شرّ الامراض [6] ؛ حسد بدترين امراض است »

 

            زيرا امراض صوري كه بيماريهاي بدني باشد اگر به حسب دنيا الم و تعبي دارند منشأ ثواب اخروي مي گردند و ساير امراض معنوي از اخلاق ذميمه و افعال قبيحه اگر باعث زيان و خسران آخرتند پاره اي از آنها به حسب دنيا لذتي دارند و پارة ديگر اگر لذتي نداشته باشند چندان تعب و المي هم ندارند به خلاف حسد كه با وجود زيان و خسران آن در آخرت ، لذتي هم ندارد و هميشه اين شخص را در غم و اندوه نگه مي دارد . [7]

 

معاويه مي گويد : همة كسان را توانستم خشنود سازم جز حسود را ، زيرا او را هيچ چيز جز زوال نعمت خرسند نمي سازد . [8]

 

            در حقيقت يكي از بزرگترين ناراحتيهاي انسانها در زندگي دنيا كه سرچشمة پيكارهاي وسيع اجتماعي مي شود و علاوه بر خسارتهاي سنگين جاني و مالي ، آرامش روح را به كلي بر هم مي زند ، « كينه توزي » و « حسد » است و بهشتيان به كلي از بدبختيهاي ناشي از اينگونه صفات بركنارند ، نه كينه اي دارند و نه حسدي و نه عواقب شوم اين صفات زشت را ، آنها با هم در نهايت دوستي و محبت و صفا و صميميت و آرامش زندگي مي كنند ، همه از وضع خود راضي هستند ، حتي آنهايي كه در مقامات پايينتري قرار دارند نسبت به وضع كساني كه مقام آنها بالاتر است ، رشك و حسد
نمي برند و به اين ترتيب بزرگترين مشكل همزيستي سالم آنها حل شده است . [9]

 

            خداوند متعال مي فرمايد : « و نزعنا ما في صدورهم من غلّ [10] ؛ و زنگار هر كينه (و حسد و خوي زشت) را از آيينة دل آنها بزداييم »

 

            در اين آيه اشاره به يكي از مهمترين نعمتهايي كه خدا به بهشتيان ارزاني مي دارد و ماية آرامش روح و جان آنها است ، شده است .

 

            « غل » در اصل به معني نفوذ مخفيانة چيزي است ، و به همين جهت به حسد و كينه و دشمني كه به طرز مرموزي در جان انسان نفوذ مي كند « غل » گفته مي شود ، و اگر به رشوه نيز « غلول »
مي گويند به اين معناست كه نفوذ مخفيانه براي انجام خيانتي مي باشد . [11]

 

            بعضي مفسران روايتي نقل كرده اند كه « هنگامي كه بهشتيان به سوي بهشت روان
شوند ، بر در بهشت درختي مي بينند كه ريشة آن دو چشمه جاري است ، از يكي از آن دو چشمه
مي نوشند و تمام كينه ها و حسدها از قلب آنها شسته مي شود و اين همان شراب طهور است ، و در چشمة ديگر خود را شستشو مي دهند و طراوت و زيبايي در اندام آنها آشكار مي شود ، به طوري كه بعد از آن هرگز ژوليده و رنگ پريده و دگرگون نخواهند شد . [12] »

 

            اين حديث گر چه سندش به پيامبر – صلي الله عليه و آله و سلم - و امامان - عليهم السلام – نرسيده است و تنها يكي از مفسران به نام « سدي » نقل كرده ، اما بعيد نيست در اصل از پيامبر – صلي الله عليه و آله و سلم - نقل شده باشد زيرا اين امور از مسائلي نيست كه امثال « سدي » بتوانند از آن آگاهي يابند ، و در هر حال اشاره لطيفي است به اين حقيقت كه بهشتيان، هم از درون شستشو
مي شوند و هم از برون ، هم زيباييهاي جسماني دارند و هم زيباييهاي روحاني ، و هيچ گونه حسد و كينه اي آنها را رنج نمي دهد . [13]

 



[1] محمد ، محمدي ري شهري ، همان ، ص 1186 ، ش 3933 .

[2] محمد ، شجاعي ، مقالات (طريق عملي تزكيه – 1) ، ص 310 .

[3] عبدالواحد بن محمد ، تميمي آمدي ، همان ، ج 1 ، ص 249 .

[4] همان ، ص 249 .

[5] مرتضي ، مظاهري نجفي ، رساله قلع الغيبه ، ص 192 .

[6] عبدالواحد بن محمد ، تميمي آمدي ، همان ، ج 1 ، ص 91 .

[7] همان ، ص 91 .

[8] امام فخر رازي ، تفسير كبير مفاتيح الغيب ، ترجمه : علي اصغر ، حلبي ، ج 3 ، ص 1574 .

[9] ناصر ، مكارم شيرازي و ديگران ، تفسير نمونه ، ج 6 ، ص 175 .

[10] سوره اعراف (7) ، آيه 43 .

[11] ناصر ، مكارم شيرازي و ديگران ، همان .

[12] محمد ، رشيد رضا و محمد ، عبده ، تفسير المنار ، تعليق و تصحيح : سمير مصطفي رباب ، الجزء الثامن ، ص 395 .

[13] ناصر ، مكارم شيرازي و ديگران ، تفسير نمونه ، ج 6 ، ص 176 .


نوشته : مرضيه زماني

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 3 نظر

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(1)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.0 stars
(4.0)

موضوعات: پژوهش لینک ثابت

نظر از: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) [عضو] 
  • معصومیه خواهران قم
3 stars

موفق باشید

1391/09/15 @ 09:02
نظر از: صالحی [عضو] 
  • مدیریت استانی کردستان
صالحی
5 stars

موفق و موید باشید

1391/09/15 @ 08:09
نظر از: خادمین حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام [عضو] 
  • حضرت قاسم بن الحسن(ع) تهران

یکی از راه های اینکه از حسد رهایی پیدا کنیم این هست که خوبی شخصی که به او حسادت میکنیم رو مدام به همه بگیم.
منون از مطلب زیباتون

1391/09/14 @ 13:36


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
تیر 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس