حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

  • خانه 
  • حديث روز 
  • تماس  

نفقه حق است یا حکم ؟

11 آبان 1391 توسط خسروی

 

 

 

الف- تعریف حق و حکم

 

فقها آثار ناشی از قوانین را به دو قسمت حق و حکم تقسیم کرده اند

 

« حکم » در لغت به معنای فرمان و امر است و در اصطلاح ، دستورالعمل و قراردادهای قانونگذار است . [1] :یعنی دستوراتی است که مردم باید در زندگی رعایت کنند و از حیث منع و رخصت و یا از ترتب آثار بالفعل انسان تعلق می گیرد و بر دو قسم اند : تکلیفی و وضعی .

 

حکم تکلیفی دستوری است که از امر و نهی شرعی و یا قانونی ناشی می شود و به طور مستقیم برای مکلفین ایجاد الزام و تکلیف می نماید و از اوامر و نواهی احکام تکلیفی پنجگانه وجوب ، حرمت ، استحباب و کراهت و اباحه به وجود آمده است.

 

حکم وضعی اعتبار شرعی است که اقتضاء و تخییر را در برندارد مثل اعتبار کردن چیزی به عنوان سبب یا شرط یا مانع برای چیز دیگر .[2]

 

« حق» در لغت به معنای سزاوار و ثابت و بهره و نصیب است و برحسب اصطلاح گاهی در مقابل ملک ، گاهی مرادف ملک و زمانی در برابر حکم استعمال می شود. در هر صورت آن سلطنت قراردادی است که انسان بواسطه آن بر حال یا شخص یا چیزی سلطه پیدا می کند ، مانند سلطنت مستأجر نسبت به عین مستأجر .

 

حق گاهی مستقل است که آن را حق عینی می نامند مثل حق تحجیر[3] و گاهی متقوم لغیر است و آنرا حق شخصی گویند مانند حق مجنی علیه بر جانی .

 

بعضی از حقوق مالی هستند و قابل انتقال و اسقاطند مانند حقوق ناشی از مالکیت و خیارات و شفعه و رهن و حق تحجیر و حیازت مباحات که هرگاه صاحب چنین حقی از آن صرفه نظر کند مخالفتی با نظم عمومی نخواهد داشت مگر اینکه قانون موردی را استثنا کرده باشد .

 

پاره ای از حقوق غیــرمالی هستند و باصطلاح حقــوقی هستنــد که در واقع بخاطــر بعضی از

 

اعتبارات شخصی و اجتماعی انسان بوجود آمده و به احوال شخصی او وابسته اند و موضوع معامله هم نمی توانند واقع شوند مانند حق استمناع زوج از زوجه ، حق ولایت ، حق نفقه ، حق رجوع در طلاق و رجوع در هبه و حق ریاست شوهر در خانواده و امثال آن که در قانون اساسی و مدنی بدانها اشاره گردیده و اسقاط یا تهدید آنها در حکم مخالفت با قواعد آمده و نظم عمومی خواهد بود.[4]

 

 

 

ب- قابلیت اسقاط و انتقال حق و حکم

 

بعضی از فقها عقیده دارند که قابل اقساط بودن از لوازم لاینفک حق و عدم قابلیت اقساط از آثار حکم است . بدیهی است اگر معلوم شود نفقه حق است با این تعبیر قابل اسقاط و انتقال خواهد بود. و اگر حکم تشخیص داده شود قابل انتقال و اسقاط نخواهد بود. اما انفاق از مصادیقی است که حق و حکم بودنش مشکوک است. و درباره آن اختلاف نظر وجود دارد .

 

عده ای عقیده دارند که به مقتضای اصل اصاله الاباحه انسان در فعل و ترک هر عملی آزاد و ممیز است مگر آنچه که نامشروع تلقی شود. بنابراین بایستی هرکسی بتواند در اسقاط نفقه آزاد و ممیز باشد و با این تعبیر نفقه حق است و قابل اسقاط و انتقال خواهد بود.

 

بعضی گفته اند اگر شارع مقدس گفته نفقه زن بر عهده شوهر است و انسان هنگام عمل متحیر است که آیا مفاد گفته شارع حکم است یا حق ، در چنین حالتی عقل سلیم و منطق طبیعی حیات اجتماعی ما را به این حقیقت و واقعیت ارشاد می کند که آنچه شارع گفته به مصلحت جمعی افراد و اجتماع بوده و نباید تخلفی از آن بشود و در اینجا اصل تکلیف افراد و عدم امکان تخلف از آن است و لذا با تعبیر نفقه حکم است و قابل اسقاط و انتقال نخواهد بود. [5]

 



[1]- علی شریف ، نفقه در حقوق ایران ،  تهران ، سازمان خانه چاپ ، 1364 ، ص 49

[2]- عبدالهادی فضلی ، اصول فقه ، مرکز نشر هاجر ، چاپخانه زلال کوثر ، چاپ دوم ، پاییز 1385 ، ص 23

[3]- حق تحجیر : کسی که زمین بایری را دورش سنگ بچیند و زمین را آباد کند و ما خودش کند.

[4]- علی شریف ، همان

[5]- همان

نوشته: راحله بيدرام

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: پژوهش لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

حوزه خدیجه کبری ( سلام الله عليها ) اصفهان

يامهدي ادركني

جستجو

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

موضوعات

  • همه
  • پژوهش
  • فرهنگي
    • دل نوشته
  • آموزشي
  • ورزشی
  • اخبار
    • اخبار فرهنگی
  • مسابقات
  • علمی
  • آشپزي
  • پزشکی و طب گیاهی
  • پزشکی و طب گیاهی
تیر 1404
شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Items

  • پژوهش
    • پيامدهاي همسايه آزاري
    • نشانه هاي همسايه ي بد
    • همسايه آزاري يكي ازعلائم هنگام ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)
    • همسايه ي بد نوعي عذاب الهي در قرآن
    • غيبت از منظر قرآن كريم
    • تقیه از دیدگاه آیات و روایات
    • اقسام تقیه از جهت حکم
    • ارتباط ميان ولايت و امامت
    • امامت، روح و جان كلية عقايد و اعمال انسان است
    • فلسفه و ضرورت امامت از ديدگاه تشيع
    • مرز اسراف
    • تنها ماندن در وقت نياز
    • تفاوت‌هاي اسراف و تبذير از لحاظ اقتصادي و اجتماعي
    • رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
    • اسراف و تبذير و عدم استجابت دعا
    • عرفان و سلوک و سالک در قرآن
    • فعالیتهای امام علیعلیه السلام در دوران خلافت خلیفه دوم
    • راههای تقویت اراده از دیدگاه اسلام
  • فرهنگي
    • گذری بر مناجات شعبانیه:
  • دل نوشته
    • «شاید این جمعه بگویم : مهدی فاطمه ام آمده است.»
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس